Anbefalte innlegg

Jeg har startet motoren 6-7 ganger etter overhalingen av topplokket, men legger bekymret merke til at oljetrykkmåleren viser ca 5 bar, eller fullt utslag hele tiden.

 

Jeg vet ikke hvordan den var før, da jeg kjøpte bilen med defekt motor. Uansett, jeg har målt litt og funnet ut at oljetrykksensoren har en motstand på ca 15 ohm når motoren er avslått. Ifølge Bentley-manualen skal det være 5-10 ohm, men det er uansett ikke så mye forskjell.

Når motoren går på tomgang måler jeg ca 190 ohm. Ifølge manualen skal det da være 70-120 ohm. Men dette anser jeg også for å være greit nok pga at oljetrykket jo er høyere når motoren ikke er varm.

 

Det virker som om oljemåleren ikke er helt god. Den viser fullt utslag når motstanden i sensoren er 190 ohm. Ifølge Bentley skal sensoren ha en motstand på omkring 190 ohm når motoren går på 3000 rpm. Men når motoren går på 3000 rpm så er vel ikke oljetrykket 5 bar dersom alt er som det skal være, er det vel?

 

Sikkert noen som har erfaringer rundt dette.

 

Jeg håper bare at det er oljemåleren eller sensoren som er defekt, og ikke at det virkelige trykket er så høyt. Det er jo en overtrykksventil i systemet også, og disse er det vel sjelden noe galt med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men skjer dette også når motoren er varm? På coupeen jeg hadde var det på fullt helt til motoren ble varm, da roet det seg på motoren gikk på tomgang.. Ellers var det på fullt så lenge man hadde litt gass inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når motoren går på 3000 rpm så er vel ikke oljetrykket 5 bar dersom alt er som det skal være, er det vel?

 

Før oljen blir skikkelig varm er dette normalt. 5bar ved 3000 er vel egentlig OK ved varm olje også. Min har i alle fall det. For sikkerhets skyld kan du koble inn en mekanisk måler og kontrollsjekke trykket. Har sett over 7bar ved kald motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo mulig å koble til en annen måler, men jeg har ingen måler. Og hadde jeg hatt det så hadde sikkert ikke gjengene passet... hehe

 

Motoren har gått såpass lenge et par ganger at den har blitt ganske varm, men måleren ligger like fullt helt på maks. I en vending lå den å hamret mot stopp-pinnen også.. spratt fram og tilbake helt i enden av skalaen, som en gærning : klø :

 

Sikkerhetsventilen skal jo åpne rundt 5 bar, så trykk på 7 bar skal man vel neppe oppleve når alt er i orden.

Problemet blir jo da at ventiltrykkerne også får alt for høyt trykk slik at ventilene ikke lukker helt, noe som igjen fører til at motoren fort kan stoppe.

Trykk over 5 bar er uansett ikke bra, ifølge Bentley.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 200'n jeg hadde så var trykket ca 2,5-2,8 bar når motoren var kald og gikk på tomgang. Med varm motor var trykket ca 2 bar på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bytt om på pinnene på oljetrykksmåleren din du. Er nok der problemet kan ligge (egen erfaring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ligger på 5 bar + ved kald motor på tomgang. Og ca 2,5 - 3 bar på varm motor. Så snart jeg toucher gasspedalen spretter den opp mot 5 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.