#1 Skrevet Mai 25, 2004 Hei Skiftet til nye bremser i går og oppdaget at venstre drivaksel mansjett var morken. Noen som vet hvor mye jobb det er å skifte denne? Er den noes som har gjort dette før og kanskje kan gi meg en liten gjennomgang av prosessen? Noe form for spesialverktøy som må til? er hobbyskruer, ikke mekaniker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2004 Hvis det er rimelig likt 92 modell audi 100, så er det kort som følger: - Kjøp original ny mansjett på VAG (inneholder alt du trenger av fett, splinter osv) - Av med hjulet, og løsne bolten i hjulnavet. Denne sitter noe inni hampen. - Ta av bolten i nedre bærekule, denne må byttes, og kjøp med dette også dersom det ikke er i pakken med mansjetten. - Trekk ut fjørbein med nav og bremser og alt, og nå skal drivakselen komme løs fra navet. - Ta bolten du tidligre skrudde ut og skru inn igjen i akslingen, og skru til den stopper og litt til, slik at du trykker drivknuten av akslingen som går til girkassa. - Klipp klemmer og ta av mansjetten, gjør godt rent, så godt du kan, og smør på nytt med nytt fett - Sett på de delene som følger med mansjetten, noen skiver og litt stasj som skal holde på plass drivknuten på akslingen når du setter det sammen. - Skru sammen, motsatt av avmontering. - Husker ikke momentet på navbolten... men det er mye. - Pass på at du har pipe til navbolten, og sjekk om det er samme størrelse på den nye som følger med... på min var det vanlig pipe på den som stod originalt, og umbraco på den nye..!! Dessuten, haynesboka beskrev denne jobben godt da jeg gjorde det... ble riktignok endel svarte sider i boka... Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2004 Takk for raskt svar, glemte jo selvfølgelig å få med årsmodell og type. Det er snakk om en 99 Audi A6 Q. Hvis det er samme prosedyre for å skifte på min som på din 100, så er denne forklaringen helt utmerket noen som vet om det er noen forskjeller på disse to, det er vel multiknirk forstilling på min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 25, 2004 Hei Du må ta av de to nedre eller de to øvre bærearmene. Jeg anbefaler å løsne de to nedre fra fjærbeint, fordi bolten til de øvre er en jævel å få ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 25, 2004 Hvis dette er likt som A6/S6 95-97. Kan du i stedet for å løsne fjærbeinet, demontere drivakselen, og ta denne ut. Der etter er det lett å bytte mansjetten(e). Hva som er enklest, løsne fjærbeinet eller demontere drivaksel, skal jeg ikke si. Men hvis du demonterer drivakselen, må du muligens ha ny pakning mot girkassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 26, 2004 Detaljer ang. navbolten: Løsne denne mens bilen står på bakken. Den kan sitte så hardt at du drar bilen av bukken om du gjør det med bilen jekket opp. (ta den dog ikke ut før du har jekket opp og fått av hjulet osv.) Tildragningsmoment på Type 4A (aka C4) er: * steg 1: 200nm * steg 2: ytterligere 90 grader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 26, 2004 Det er vel noe likt denne beskrivelsen med bilder her tror jeg: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1246/a1246.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 26, 2004 Takk for gode råd og innspill. Med step by step beskrivelsen til Morten bør det selv ikke for meg være noe problem å få skiftet mansjetten. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...