1.8T kutter i området 3.000-3.500 o/min.

Anbefalte innlegg

Min 1.8T APX kutter ved fullt pådrag rundt 3.000-3.500 o/min, slik at jeg i stedet for akselerasjon får motorbrems. Feilen oppstår kun ved varm motor, og jeg kan da "hente den inn" ved å slakke på gassen, akselerere litt roligere forbi "problemområdet", for deretter å ha full ytelse opp til maks. turtall. Problemet er først blitt tydelig etter at bilen fikk BSR chip i sommer. Før tuningen var det svekket akselerasjon i det nevnte turtallsområdet, men ingen motorbrems. Defekt resirkuleringsventil er byttet med ny av merke Forge. Luftfilterinnsats er byttet med en sportinnsats fra JR.

 

Terje i Autopower avviser at årsaken er programvare, LMM eller magnetventil, og mener dette er et tenningsproblem. Jeg har byttet tennplugger uten resultat. : bh : Jeg har lest om coilproblemer, men bilen har coiler av en annen type enn det produktnummeret jeg oppfatter er berørt av feil.

 

Er det noen som har formeninger om årsaken til problemet? : klø : Jeg har sett at flere andre har opplevd kutt ved diverse turtall, men disse skriver ingenting om at det er mulig å "lure seg videre" opp i turtall når den kutter. Vil dette være mulig ved defekt gasspjeld?

 

Bilen skal på merkeverksted neste fredag for avlesing med VAG-COM og feilsøking. Jeg håper mekanikeren finner feilen raskt og billig... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft mengde måleren.. :)

 

Eller faktisk så kan det vel være gaspjeldet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner om gassspjeld-symptoner. Hvor bor du? Fort gjort å prøvebytte med ett nytt spjeld.

 

På Vag-com så gav ikke spjeldet mitt fra seg noe respons i hele tatt, lot seg ikke grunnstille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor på Kongsberg.

 

I dag var jeg på en lengre jobbtur og testet på nytt oppførselen under pådrag, ettersom det har gått noen uker siden sist bilen har fått kjørt seg skikkelig varm. På morgenen var ikke feilen lenger så tydelig; jeg opplevde ingen motorbrems, kun ujevn akselerasjon i nevnte turtallsområde. Dette spekulerer jeg i om skyldes lavere lufttemperatur enn i sommer, ettersom det var ca. 15 grader. Under hjemturen i ettermiddag hadde temperaturen steget til over 20 grader, og da var feilen igjen tydeligere, men fortsatt ikke med full motorbrems.

 

Jeg koblet så fra det jeg antar er kontakten til luftmengdemåleren på baksiden av røret som går ut fra luftfilterboksens øvre del. Da merket jeg ikke lenger noe til feilen, men akselerasjonen ble noe (men ikke mye) dårligere (tror jeg). Betyr dette defekt LMM? Vil det i så fall vises i VAG-Com?

 

En annen ting: Etter tuning økte tomgangshastigheten rett etter oppstart av kald motor til nærmere 2.000 o/min. Den går ned til ca. 1.000 o/min. etter rundt ett minutt, men det er likevel litt "irriterende".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner om gassspjeld-symptoner. Hvor bor du? Fort gjort å prøvebytte med ett nytt spjeld.

 

På Vag-com så gav ikke spjeldet mitt fra seg noe respons i hele tatt, lot seg ikke grunnstille.

 

Hvem tilbyr prøvebytting av gasspjeld? I en annen tråd leser jeg at et slikt må bestilles fra Tyskland, koster 5.000,- og tas ikke i retur.

 

Kan det kanskje være nok å grunninnstille det på nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft mengde måleren.. :)

 

Eller faktisk så kan det vel være gaspjeldet..

 

Du har helt rett; det VAR feil på LMM! Feilen var ikke registrert i feilminnet da dette ble avlest hos Autopower i sommer, men det var den da Ljosland Bil (Audi) leste av minnet i forrige uke. Etter å ha satt inn ny LMM er både problemet med kutt og høy tomgang vekk! : rock : Ny LMM kostet kr. 993,- (byttedel og 15% VACN-rabatt), så det var jo ikke så ille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.