96 A4 rykker og bruker mye bensin

Anbefalte innlegg

Har en 96 Audi A4 1.8t som har bynt å bruke veldig mye bensin i forhold til hva den har gjort tidligerer. Den rykker også en del rundt 2000 omdreininger. Fikk lest ut denne feilkoden:

 

00561 - Mixture Adaptation

14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded

 

Jeg slettet denne, startet bilen på tomgang. Sjekket etter feilkoder på nytt og da fant jeg denne:

 

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit

P0130 - 35-00 - -

 

Har en mistanke om at det er luftmengdemåleren min som er gåen. Noen som har noen meninger på hva som kan være galt?

Kan også nevne at jeg kjører med oljeinnsatt k&n filter....(er vel ikke helt bra for luftmendemåler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har forsåvidt sagt selv hva som er feil... :P

Lambda-sonden din er gåen. Bytt den.. Hehe. Simple as that. De symptomene du beskriver er også veldig karakteristisk for lambda-trøbbel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rykker den spesielt om du triller i nedoverbakker, eller triller på tomgang, altså uten noe særlig trykk på pedalen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den rykker rundt 2000 omdreininger når jeg trykker på gassen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suser det fra tankpåfyllingslokket da bilen står å går. Vakum på tanken? I så fall er enten taktventilen for aktiv kullfilter defekt eller selve filteret tett.

 

Taktventilen sitter festet i en slags gummistrikk på luftfilterboksen og skal tikke innimellom om den virker. Kullfilteret sitter i høyre innerskjerm foran inn mot torpedoveggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den rykker rundt 2000 omdreininger når jeg trykker på gassen...

Min rykker mellom 1500 og 2000rpm når jeg ikke trykker på gassen, hopper noe helt fælt..

 

Spørs om lambda-sensoren har takket for seg da, samtidig som termobryteren til kjølevifta har gått : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.