#1 Skrevet September 25, 2006 har en kamerat som har kjøpt seg en a6 uten quattro men med esp, jeg har en a4 med quattro, han maser om at esp er mye bedre. noen som har noen gode fakta å komme med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2006 Bare å stille seg opp i en bratt bakke når snøen kommer det, så tenker jeg nok han blir stille. Esp er fint det til vanlig kjøring, men skulle jeg valgt, hadde jeg valgt quattro. Heldigvis har A6-en min begge deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2006 blir vel ikke så mye drift på bakhjulene med ESP bare vel? regner med du tar han i en bakke ja;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2006 Jeg har begge deler på min tt.. Og heldigvis en knapp som slår av esp:) Vet ikke hva som er best ,men quattro med avslått esp er iallefall mest morro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2006 Han har forhjulsdrift du har firehjulsdrift. PUNKTUM! Trenger ikke en bakke for å vise hva som er best. Prøv en aks test på glatta. Men en bakke er jo den ultimate testen da. Kommer begge opp bakken så rygg halveis ned igjen og se om begge kommer opp igjen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2006 har en kamerat som har kjøpt seg en a6 uten quattro men med esp, jeg har en a4 med quattro, han maser om at esp er mye bedre. noen som har noen gode fakta å komme med? Hva er best av torsk og kveite? ESP er best mht trygg kjøring langs landeveien, quattro er best på fremkommerlighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2006 Esp funker utrolig bra, bilen blir helt forskjellig å kjøre når det er glatt om du har den av eller på. Esp "kveler" jo motoren når den begynner å spinne. Mulig han kommer frem, men du akslererer mye bedre med quattro og har det 100 ganger så gøy:) Skal ihvertfall aldri ha bil med feilhjulstrekk igjen. Men esp er en klar fordel, men da MED quattro, når man ikke har tenkt å leke. Er helt utrolig hvordan det retter opp en sladd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2006 ESP har vel ingenting med verken antispinn eller "EDL" (diffbrems vha ABS). ESP er kun stabilitet, og vil ikke hjelpe deg å komme opp en bakke med mindre den har en sving som gjør at du holder på å kjøre i grøfta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 26, 2006 ESP har vel ingenting med verken antispinn eller "EDL" (diffbrems vha ABS). ESP er kun stabilitet, og vil ikke hjelpe deg å komme opp en bakke med mindre den har en sving som gjør at du holder på å kjøre i grøfta Jo, ESP er en fellesbetegnelse hos Audi som inkluderer både antispinn og diffbrems, samt stabilitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 27, 2006 Jo, ESP er en fellesbetegnelse hos Audi som inkluderer både antispinn og diffbrems, samt stabilitet. Det må være en sannhet med modifikasjoner. Jeg har 2 biler med diffbrems (S4 og Golf IV), men ingen av de har ESP. Jeg vet også at om jeg hadde hatt facelift S4 så hadde jeg hatt ESP, men _ikke_ antispinn. Jeg er også rimelig sikker på at man får ESP på Audi _uten_ at man har EDL. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 27, 2006 Det må være en sannhet med modifikasjoner. Jeg har 2 biler med diffbrems (S4 og Golf IV), men ingen av de har ESP. Jeg vet også at om jeg hadde hatt facelift S4 så hadde jeg hatt ESP, men _ikke_ antispinn. Jeg er også rimelig sikker på at man får ESP på Audi _uten_ at man har EDL. Det er muligens forskjellige versjoner av ESP i forhold til hvor ny bilen er og muligens biltype. Her står det fra Audi selv hva som er inkludert: http://www.audi.com/audi/com/en1/glossary/Electronic_stabilization_program__ESP_.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 27, 2006 Det er muligens forskjellige versjoner av ESP i forhold til hvor ny bilen er og muligens biltype. Her står det fra Audi selv hva som er inkludert: http://www.audi.com/audi/com/en1/glossary/Electronic_stabilization_program__ESP_.html Ja, vi er tydeligvis oppe i versjon 8.0 av ESP nå, og ESP "bruker" disse andre hjelpemidlene (hvis de er der). Man kan jo også slå av ESP uten at man slår av ABS, EDL og muligens antispinn. Men det er jo fortsatt fakta at man ikke nødvendigvis har noe som helst hjelp opp bakker bare fordi man har ESP EDL på fwd Golfen hjelper overraskende mye på glatta. Antispinn tviler jeg hjelper allverden, men ikke testet. Skal uansett vedde ganske mye penger på at en "urQuattro" kommer seg 7 ganger lenger opp en bakke enn ESP 8.0 på en fwd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 27, 2006 Jeg vet også at om jeg hadde hatt facelift S4 så hadde jeg hatt ESP, men _ikke_ antispinn. Jeg har hatt S4 B5 facelift med ESP. Den har ESP med inkludert antispinn (ASR). Når jeg slo av ESP'en så ble både stabilitetsbiten (antisladd) og antispinn deaktivert. ABS, EBD og EDL er aktivt uansett (Er litt usikker ang EDL, men tror den er aktiv uansett opp til 40 km/t). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 27, 2006 Ja ja, den som påstår at ESP er bedre en quattro bør nok ta ett iskaldt bad. Makan til påstander skal man ikke høre, hvis man kjører på glatt sporete vei om vinteren, og man skal prøve å holde fartsgrensen. Ja da er det ikke noen diskusjon om hvad som er best. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 27, 2006 Ur quattroen med sperrer er nok den som kommer lengst i de flest tilfeller, da EDL osv bruker ABS systemet som bremser spinnende hjul, noe som kan stjele enormt med krefter til framdrift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 27, 2006 Ja ja, den som påstår at ESP er bedre en quattro bør nok ta ett iskaldt bad.Makan til påstander skal man ikke høre, hvis man kjører på glatt sporete vei om vinteren, og man skal prøve å holde fartsgrensen. Ja da er det ikke noen diskusjon om hvad som er best. At quattro skal hjelpe deg mer å holde deg på veien enn ESP synes jeg høres veldig rart ut. I en situasjon hvor man begynner å få problemer med skrens så skal man jo trykke inn clutsjen og styre bilen gjennom svingen og da seiler en bil med front- og firehjulstrekk likt. Mulig quattro hjelper den aktive sjåfør til å "gasse seg ut av situasjonen" men jeg tipper en standard utrent sjåfør har mer glede av ESP enn quattro da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 27, 2006 Ja ja, den som påstår at ESP er bedre en quattro bør nok ta ett iskaldt bad.Makan til påstander skal man ikke høre, hvis man kjører på glatt sporete vei om vinteren, og man skal prøve å holde fartsgrensen. Ja da er det ikke noen diskusjon om hvad som er best. Her må jeg nok si meg enig i hva runar sier. Det er ikke tvil i hva som er artigst,men jeg har testet med og uten esp på funåsdalen(snø) og rudskogen(regn) å jeg må si at jeg er kraftig imponert over hvor godt esp virker. Etter nedbremsing på langstrekket på ruskogen ga jeg full gass med esp inne og det var ikke nubbetjangs og få bilen til å gå noen andre vei en dit rattet pekte. det samme var på snø. Men med litt aktiv kjøring og en dyktig sjåfør så er nok avslått esp det desidert mest spennende valget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 27, 2006 har en kamerat som har kjøpt seg en a6 uten quattro men med esp, jeg har en a4 med quattro, han maser om at esp er mye bedre. noen som har noen gode fakta å komme med? Det der er en påstand jeg kunne forestillt meg og hørt fra en som har passert panikkalder for lenge siden , dvs .. Gubbe, ESP passer nok best til han Quattro er og blir Overlegent!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 27, 2006 Quattro er utilgivelig hvis føreren ikke er tøff nok. Har selv hatt både gode gamle systemet (50/50) og Torsen. Kan fort dra bilen i grøfta hvis du ikke behandller bilen riktig med quattro. Quattro er helt supert,men det har også sine "bakdeler". Koster masse mere på kjøp av bil og stjeler hk. Ville heller kjøpt en fwd bil å heller kjøpt enda mere utstyr EDIT: Quattro er ikke så mye hjelp i vits bilen får sladd i en sving. Greit nok du KAN få bilen hel igjennom svingen men da skal du jammen være god sjåfør. Har selv opplevd å få sladd i en skarp sving,takk Gud/Allah/Buddah for at det ikke kom bil imot.........for den svingen ble plutselig ganske så brei. Kall det gjerne rått og morsomt.....jeg synes det var alt annet enn gøy iallfall. Måtte stoppe å ta meg to røyker på rappen!!!! Hadde heftig puls for å si det mildt. Tør tippe på en bil med fwd og ESP hadde klart den svingen MYE bedre enn de fleste sjåfører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 27, 2006 Er nok endel verdensmestere med quattro som ville blitt lange i maska hvis de fikk teste ny bil med ESP og gode vinterdekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 28, 2006 Quattro er utilgivelig hvis føreren ikke er tøff nok. Har selv hatt både gode gamle systemet (50/50) og Torsen. Kan fort dra bilen i grøfta hvis du ikke behandller bilen riktig med quattro. Quattro er helt supert,men det har også sine "bakdeler". Koster masse mere på kjøp av bil og stjeler hk. Ville heller kjøpt en fwd bil å heller kjøpt enda mere utstyr EDIT: Quattro er ikke så mye hjelp i vits bilen får sladd i en sving. Greit nok du KAN få bilen hel igjennom svingen men da skal du jammen være god sjåfør. Har selv opplevd å få sladd i en skarp sving,takk Gud/Allah/Buddah for at det ikke kom bil imot.........for den svingen ble plutselig ganske så brei. Kall det gjerne rått og morsomt.....jeg synes det var alt annet enn gøy iallfall. Måtte stoppe å ta meg to røyker på rappen!!!! Hadde heftig puls for å si det mildt. Tør tippe på en bil med fwd og ESP hadde klart den svingen MYE bedre enn de fleste sjåfører. Det bevise faktisk at du ikke vet hva du snakker om pål! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 28, 2006 Det bevise faktisk at du ikke vet hva du snakker om pål! Ja for du er jo verdensmester i kjøring og hadde lett konka ut en ESP som beregner flere tusen operasjoner i sekundet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 28, 2006 Ja for du er jo verdensmester i kjøring og hadde lett konka ut en ESP som beregner flere tusen operasjoner i sekundet. Les innlegget mitt før du svarer da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 28, 2006 Quattro er nok mest morsomt......men det oppveier ikke fysiske lover,det gjør heller ikke ESP. Men ESP hjelper deg til å komme helskina gjennom svingen,det er ikke alltid quattro gjør. ALLE med quattro har fått sladder som har gått galt. Så man kan si ESP er "kjedelig" og trafikk-sikkert mens quattro er litt mere "farlig" og mere morsomt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 28, 2006 Det bevise faktisk at du ikke vet hva du snakker om pål! Les innlegget mitt før du svarer du også da...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...