Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt en GPS. Har montert den med sugekopp i frontruta. Med GPS'en fulgte en strømkabel som skal plugges i sigarett-tenner uttaket. Men skulle gjerne ha plugget den i et annet sted?

Tenkte kanskje å legge opp en sigarett-tenner uttak i haskerommet, slik at kabelen stikker ut derfra i stedet for å slenge rett foran girspaken. Hva tror dere? Tittet litt i bilen i går, men var ikke så lett å komme til sigarett-tenneren. Kjøpte nemlig en hunnkontakt å tenkte å strekke kabel til den opprinnelige sigarett-tenner uttaket.... Forslag?

DSC00263.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme "problem" med min Tomtom.

Du kan koble deg inn på + på feks strømmen til spilleren din med en hunnkontakt sigarettenner. Om du skrur ut hanskerommet (grei sak) mener jeg du kan komme til friskluftventilen oppå dashen. Hadde blitt pent å ha kabelen derfra og bort til ruta.?

Da må du bare ha en ekstra 12v kabel for den blir jo på en måte permanent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme "problem" med min Tomtom.

Du kan koble deg inn på + på feks strømmen til spilleren din med en hunnkontakt sigarettenner. Om du skrur ut hanskerommet (grei sak) mener jeg du kan komme til friskluftventilen oppå dashen. Hadde blitt pent å ha kabelen derfra og bort til ruta.?

Da må du bare ha en ekstra 12v kabel for den blir jo på en måte permanent.

Ja, det var noe slikt jeg hadde i tankene. Er nok en fordel å koble seg til strømmen til spilleren (som går via tenninga) slik at ikke laderen suger strøm hele tiden.

Er det friskluftventilen helt oppe ved frontruta du tenkte på? Er ikke disse lufteventilene i et lukket system med rør på en måte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk for det første at GPSen skal ha 12 volt, dersom du skal legga ein anna ledning enn den som følgte med. Min SonyEricsson som eg skal legge opp strøm til har ein omformer i seg ned til 5,5 volt.

Å komme til sigarett-tenneren syntes eg og var vanskelig, før eg på min A4 fann ut at det bare var til å trekke den ut (etter eg sikkert hadde stressa i ein time med å sette i kontakten på baksida, som eg hadde vært lur og tatt ut når alt var demontert.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk for det første at GPSen skal ha 12 volt, dersom du skal legga ein anna ledning enn den som følgte med. Min SonyEricsson som eg skal legge opp strøm til har ein omformer i seg ned til 5,5 volt.

Å komme til sigarett-tenneren syntes eg og var vanskelig, før eg på min A4 fann ut at det bare var til å trekke den ut (etter eg sikkert hadde stressa i ein time med å sette i kontakten på baksida, som eg hadde vært lur og tatt ut når alt var demontert.)

Ja, det er innebygd en omformer i ledningen som fulgte med. Derfor lurte jeg på å legge opp en ekstra sigarett-tenner uttak i f.eks. hanskerommet. Dermed kommer ledningen ut av veien, og den orginale kabelen brukes.

Ok, så du mener det bare er å trekke den ut? Akkurat. Eneste minus er at det er vel alltid spenning der selv om tenningen er av? Lurte kanskje på å ta strømmen fra f.eks. spilleren. Dermed tas strømmen når man tar av tenningen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner at eg drog min ut. Eller så skubba eg den bakifrå. Kanskje nåken andre her kan bekrefta dette.

Det eg tenkte eg skulle gjera med min SE-lader er som følger:

- Setter inn eit relè som tar strøm frå sigarett-tenneren, og styrestrøm frå den ledningen på spilleren som går via tenningsnøkkelen.

- Deler sigarettenner-delen på ledningen, tar ut metallet frå + og -. Lodder på ledninger isteden for. Lar desse gå ut eit av dei hullene som blir, og "forsegler" resten, slik at det kan ligge inne bak instrument-panelet uten å kortslutte noe...

- Ledningen skal eg ha ut den "luka" som er ved bryterene til tåkelys / varselblink / ... trur eg...

Eg har også ein GPS-lader som skal inn, men har ikkje tenkt så lenge på denne, for den har eg knapt rukket å brukt. Har ikkje brukt 12v laderen enda, så har ikkje merka ulempene med den... men har begynt å tenke etter eg såg posten din...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja..! Mere hodebry. Men er det nødvendig med rele når man kun skal trekke strøm til GPS'en da tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja..! Mere hodebry. Men er det nødvendig med rele når man kun skal trekke strøm til GPS'en da tro?

Er nok sikkert ikkje nødvendig... :)

Tenkte eg bare skulle gjere det slik, så eg ikkje får den på samme kursen som spilleren, i tilfelle det skulle oppstå ein kortslutning e.l. i ein av dei "mange" egenmodifiserte laderene.

Liker å ha litt kontroll. Overdriver kanskje :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jobben gjort. Dro ut spilleren. Kjøpte en hunn-kontakt for sigarett-tenner uttak. Koblet denne til ledningene til spilleren, og la den inn i hanskerommet. Dermed kan bruke den orginale ladekabelen som den er (uten å ha ødelagt den), og ledningen stikker da ut av hanskerommet. En bedre løsning enn å la kabelen slenge rundt girspaken :-)

DSC00264_lite.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.