#1 Skrevet September 26, 2006 Hei:) Etter uttallige diskusjoner med godt voksne folk som sier at det bare er tull å senke biler osv, så tenkte jeg at skulle poste denne tråden slik at jeg kunne få noen bedre svar enn; "Ser bedre ut", "Sitter bedre i svinger" osv. Altså hvorfor senke en bil, sånn rent bortsett fra at det ser bedre ut? Hvordan påvirker kjørehøyden bilen i høyere fart, blir den mer stabil? Økes eller minkes luftmotstanden, eller forblir den lik? Her tenker jeg på om mengden luft som presser seg over og under bilen forandres.. Øker slitasjen på andre understellsdeler? Min erfaring er foringer o.l. blir hardere belastet, samt at det meste av interiørskruer må etterstrammes: smil : Hva skjer under akselerasjon, vil mindre bevegelse i karroseriet påvirke denne? F,eks: Vil en forhjulsdreven bil spinne mindre ved aks fra 0 hvis bilen er senket og har stivere understell? Vil en stivere og lavere bil ha noen fordeler/ulemper ved nedbremsning kontra en bil som er urørt? Hvor kan en si at grensen for hvor mye en skal senke går, altså før en oppnår motsatt effekt av det som var målet? Her tenker jeg på biler som er senket så mye at dem nærmest hopper på veien... Jeg tenker ikke på spesifikke svar til akkurat en bilmodell, men mer på et generellt grunnlag, uavhengig om en har 50hk eller 500hk osv... I tillegg hvis det kommer flotte og informative svar så kan det bli en fin sticky for dem som lurer på slike ting senere;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 26, 2006 Gjør et forsøk utifra min spede erfaring.. Hvor kan en si at grensen for senk går? Bilen må\bør være kjørbar, min er greit senket, men ikke så mye at den subber i innerskjermene og jeg har et middels stivt oppsett.. Basert på 5000 kjørte km denne sommeren vil jeg si at på gode veier har jeg flott erfaring med mitt senke oppsett, men på typisk dårlig norsk vei i innland etc skulle jeg ønsket meg tilbake til orginalt oppsett. Merker for min del at jeg føler bedre kontroll på bilen ved harde oppbremsinger (merk; elg, rudolf og mikkelrev f.eks) så er bilen mer stabil framfor en myk bil som gjerne vil gynge fram og ut til sidene.. I forhold til aks så vil bilen få bedre feste og respons.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 26, 2006 Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg hått med meg såpass: En ting som ihverfall er sikkert, er at man senker tyngdepunktet på bilen. Dette gjør at kreftene som virker inn på bilen i svinger/under aksellerasjon/nedbremsing osv. vil påvirke bilen mindre. Jo næremer bakken man kommer, jo bedre er det i teorien (merk! i teroeien). Men i og med veiene vi kjører på ikke er 100% jevne, trengs litt klaring samt fjærer/støtdemper. Fjærer og dempere gjøre at dekket holder seg på veien mest mulig. Blir fjær/demper for hard i forhold til bil / underlag vil man oppleve at dekkene kan minste noe av veigrepet fordi fjæringen ikke kan absorbere ujevnheter godt nok. Her er det vel ikke noe fasitsvar men det er en grunn til at det lages senkesett tilpasset bilen. Vinkler for-/bakstilling blir også endret. Det medfører at krefter fra bakken via hjula vil virke på andre måter. Det er dermed ikke sikkert at kjøreegenskaper blir bedre av senking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2006 Mer slitasje på foringer, mer slitasje på dekk. Ikke noe bedre komfort på vestlandsveier iallefall.. Jeg ser ingen fordeler med å senke, bortsett fra at bilen ser myyye feitere ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2006 jeg synes du for mye mere kjøreglede ved en stiv senket bil, i forhold til orginalt.. de bilene jeg har hatt så har det da blitt byttet ut orginale støtdempere og fjærer som har sittet på bilen i ca 10-13 år kjørte en golf 3 93 mod her om dagen. med nye støtdempere og foringer orginale dekk... er jo helt vinglete og kjøre i forhold til min passat... senket med fk sliverline.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2006 Jeg er mer irritert over senkinga nå enn fornøyd.. bilen "dabber" mer i høyere fart på hovedvei å subber nedi overalt når veien blir ujevn. men for all del, det ser bra ut, og er supert å kjøre med når veiene er skikkelige! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2006 Tidligere har jeg hatt to Audi'er som jeg har senket "moderat" (les: ca. 40mm). Her i mai/juni byttet jeg bil igjen, denne gang til en A100 med originalt oppsett hva angår fjærer og dempere (det skal bemerkes at demperne er skiftet på denne bilen for ikke så altfor lenge siden, dette gjelder også en del foringer). Så hva er "best" å kjøre med av A100 jeg har i dag, og de to tidligere Audi'ene jeg hadde som var "moderat" senket? Det er jo ingenting som er så behagelig som å "flyte over" ujevnheter i kjørebanen som med en usenket bil! Det skal sies at jeg for det meste kjører i by/tettbygd strøk, med fartsdumper osv, og det er rett og slett "godt" å kjøre usenket bil her! Men så beveger man seg litt utenfor byen, man kjører langs landeveien med litt høyere fartsgrenser. Og som kanskje de fleste andre, så ligger jeg også av og til 10-20 km/t over "normalt", så man ligger da av og til rundt 100 km/t. Hva er best da? Her om søndagen var jeg, med flere, på høstcruising på Sunnmøre. Denne cruisingen gikk over tildels ganske svingete veier. Og jeg må innrømme at jeg da skulle ønsket at A100 var noe senket Den ble rett og slett for myk og vinglete for kjøring på disse svingete veiene. Det er kanskje bare meg, men jeg føler at bilen "ligger bedre på veien", og "svarer bedre på mine manøvrer" når den er noe senket og desto stivere. Så kort oppsumert...alt til sitt bruk Når jeg skriver at bilene mine har vært moderat senket, cirka 40mm, så kan jeg ikke si å ha hatt nevneverdige problemer med å komme meg fram, f.eks. over fartsdumper, om bord og av ferger osv... Men man må og bør bruke hodet av og til Golf Cab'n min som jeg holder på derimot...den skal bli lav og umulig å kjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2006 Det er kanskje bare meg, men jeg føler at bilen "ligger bedre på veien", og "svarer bedre på mine manøvrer" når den er noe senket og desto stivere. Det er dette som er di største fordelene med å senke en bil, du slipper "tregheten" i understellet om man kan kalle det det og reagerer mer kontant på dine bevegelser med rattet. Det du kan f.eks. si til den "eldre-garde" (no offence) som mener det er tull å senke bilen, at den vil reagere mer kontant og kjapt ved f.eks en unnamanøver 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 27, 2006 bilen vil vel få beire marktrykk pga mindre luft under bilen...no ekje d alltid en treng d i Norge med fartsgrenser kun opp mot 100. ventoen min e senka ca 40/40. den reagerea mykje meir kontant på rattet og bilen ligg i vater omtrent heile tida gjennom sving i forhold til en bil som er usenka. hjulstillinga må jo seff rettast etter senking for ikkje å få so stor dekkslitasje..hjulvinklane mine skal vere på ca +1mm. men etter senking vart den -7.9 dvs. stor dekkslitasje. slitasjen på foringer vil du redusere viss du løyser klavane på stabstag/dempera og teiter til igjen når bilen står i kjøyrestilling...då vil foringane bli teita uten spenn i gummien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 28, 2006 Varierer litt med bil også. På A100 92 mod jeg hadde, var den vesentlig bedre å kjøre med Eibach 30mm senk. Den krenget vesentlig mindre, bedre balanse og bedre styrerespons. På 99 A4 TQ nå, så føler jeg ikke behovet for å senke annet enn kosmetisk, den kjører veldig bra som den gjør på til og med originale dekk...15". Men kosmetisk har jeg lyst på -30mm og 17"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 28, 2006 Min er sluppet ned bortimot 70mm foran, og til det er egentlig ikke senkesettet stivt nok. Så bilen kjennes litt slapp ut ved feks unnamanøvrering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 28, 2006 Mitt "høyhus" (Alhambra'en) er senka 40/40, en nokså moderat senking. Rent visuelt hadde den "tålt" MYE mer, but that's an other story. Hva har jeg oppnådd med denne senkingen ute over det rent visuelle? Dette er mine helt subjektive erfaringer og opplevelser: - Bedre styrerespons. - Mindre krenging ved hurtige manøvrer (f.eks unnamanøver). - Generelt bedre veiholdning. - Kortere bremsestrekning under ellers like forhold (noe usikker på denne). Ville jeg gjort det igjen? Helt klart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...