#1 Skrevet September 26, 2006 var innom biltilsynet i dag og bestilte time til godkjenning av felger og senkesett. Spurte om det var noe minimum høyde bilen ikke måtte være under. Fikk beskjed om at den måtte ikke være alt for lav.. var ikke noe regel på dette, bare høy nok til å komme over humper.. osv: bh : så kommer spørsmålet: eksosen min er ca 4- 6 cm over bakken rett før bakakselen.. er det lurt å bygge den litt om først tro? Også spurte jeg om de sa noe på soting av ruter fremme på side rutene. Han sa: bilen din kommer ikke ut herifra om du har soting på rutene fremme.. måtte rives av først. Da sa jeg:o : da bytter jeg ruter før jeg kommer da1 Han ble sur og sa at om du blir stoppet i kontroll med soting 2 ganger kunne man stevnes for retten og få 10.000kr i bot: bh : Med andre ord: håper jeg ikke blir stoppet! Noen som har vært borti det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 26, 2006 Det har vert nevnt i noen tuv papirer jeg har sett - står i mine- at det skal være 8 cm bakkeklaring fra alle faste deler og 7 ved beveglige plast deler. Sotede side ruter er det vel lite tvil om at er ulovlig. Får håpe for din del at du ikke gjorde ham for irritert - min erfaring er at det er greit å være venner med de folka når bilen skal inn til godkjenning. Treffer du på han igjen kan du være sikker på at han gjør seg vanskelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 26, 2006 Angående lavhet, så fikk jeg som svar på at det ikke finnes regler på dette (selv om mange sier det er 7-8cm som er grensa, men står ikke i noe regelverk etter hva jeg vet), men som regel står det noe i TUV-papirene angående dette, og om det gjør det, så må dette oppfylles. Om de begynner å pese om å komme over humper, be om referanse til regelverk, ellers har han lite å gå på. Soting fremme er jo logisk at dem reagerer på. Og straff for soting er vel ingen fasit på, men om du blir tatt flere ganger med soting, og ikke viser tegn til forbedring, så skal det ikke forundre meg om du får en anmeldelse i posten, og straff deretter. Men å si til Biltilsynet at du faktisk kjører med sota ruter kan vel ikke akkurat defineres som noe genistrek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2006 "Men å si til Biltilsynet at du faktisk kjører med sota ruter kan vel ikke akkurat defineres som noe genistrek. " hehe.. nei.. bare ble irritert over regelverket... Samme om det er en helt blank film så var det ikke lov.. idiotisk.. men men slik er det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2006 Jeg leste noe regler angående senking en gang. Finner de dessverre ikke igjen nå, så jeg kan ikke referere nøyaktig, men det som sto var hvertfall følgende: "Ingen av hjulene skal, ved maksimalt utslag på både ratt og fjæring, komme i kontakt med faste deler på kjøretøyet." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2006 Samme om det er en helt blank film så var det ikke lov.. idiotisk.. men men slik er det. Vel, vi kan snakkes den dagen du havner i en ulykke og det er klin umulig å få opp døra. Limet på solfilmen er vel såpass sterk at "knusing" av sideruta er tilnærmet umulig uten realt verktøy. Hvis du da mener at det burde være mulig å kaste en stein igjennom ruta for å få deg ut, da vil jeg gjerne se ansiktsuttrykket ditt når det kommer en stein på 10-15 kilo mot skallen din. Er du ikke dau fra før er det nok stor sjanse for at du blir det etterpå i allefall. Frontvinduet er laget slik at det skal pulveriseres men holdes sammen, mens sideruter har en tendens til (og skal) pulveriseres til "små terninger" ved knusing. Dette er ikke fasitsvar på hvorfor det ikke er tillatt med film på sideruter fremme, men en grei grunn til at man ikke bør ha (synes jeg). Men for all del.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2006 Vel, vi kan snakkes den dagen du havner i en ulykke og det er klin umulig å få opp døra. Limet på solfilmen er vel såpass sterk at "knusing" av sideruta er tilnærmet umulig uten realt verktøy. Hvis du da mener at det burde være mulig å kaste en stein igjennom ruta for å få deg ut, da vil jeg gjerne se ansiktsuttrykket ditt når det kommer en stein på 10-15 kilo mot skallen din. Er du ikke dau fra før er det nok stor sjanse for at du blir det etterpå i allefall.Frontvinduet er laget slik at det skal pulveriseres men holdes sammen, mens sideruter har en tendens til (og skal) pulveriseres til "små terninger" ved knusing. Dette er ikke fasitsvar på hvorfor det ikke er tillatt med film på sideruter fremme, men en grei grunn til at man ikke bør ha (synes jeg). Men for all del.. mulig dette virker skrmmende nok for noen, men er vel ikke først og fremst dette som gjør at det ikke er lovlig!? er jo ikke forbudt med skudd sikkert glass heller... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2006 mulig dette virker skrmmende nok for noen, men er vel ikke først og fremst dette som gjør at det ikke er lovlig!? er jo ikke forbudt med skudd sikkert glass heller... Nei, dette er ikke grunnen til at det er ulovlig...men kanskje noe man bør tenke på? Jeg har aldri hatt noen problemer med dette og har heller ikke hørt om noen som har hatt det så jeg tror ikke dette er noe stort problem i praksis. En helt annen sak er at hvis jeg kommer til en trafikkulykke så vil jeg gjerne ha øyekontakt med deg som pasient FØR jeg åpner dør/vindu. Jeg tror at også du veldig gjerne vil se meg og steinen FØR jeg slår inn ruten...tipper du hadde blitt en smule skremt hvis ruten plutselig bare kom inn... Solfilm er ikke tillatt på grunn av ut- og innsyn. Du skal alltid kunne se ut uten problemer og andre skal kunne se inn på fører uten problemer. Det er i hvert fall en av årsakene til at det ikke er lovlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...