Bakrutevisker "spiser" sikringer (Audi 100 Avant)

Anbefalte innlegg

Jeg har en -93 A100 Avant. Bakruteviskeren på denne "spiser" mer eller mindre sikringer.

Jeg kan skifte sikring, så fungerer viskeren fint en dag eller noe slikt, så er sikringen gåen igjen. Noen tips til hva dette kan skyldes?

 

Vil kanskje anta at det er en kortslutning e.l. som ligger å gnisser en eller annen plass, men hvor... Kan det være en mulighet at det er rele'et som er defekt, og av den grunn tar knekken på sikringene etterhvert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet egentlig ingenting om 100'ene, men på A4'en min var mekanismen som styrer "svingingen" på bakviskeren irret helt i filler.

 

Det var fordi det går spylerveske "gjennom" de elektriske kontaktene og etter en del år er ikke dette tett lenger.

 

Demonterte alt bak der og pusset det så rent og fint som det gikk og da fungerte alt for meg.

 

Er dog ikke sikkert dette er problemet hos deg men.. bare en ide :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var jo nede med hele sulamitten bak der på tirsdag, da jeg skulle skifte dysen til spyleren (den gamle var knekt av). Kunne ikke se noe irr eller annet unormalt da, men man skal allikevel ikke utelukke det helt :)

Får vel kanskje undersøke det litt nærmere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis def. viskermotor, men kan også være slitt isolasjon på eller brudd i kabler i gummigjennomføringen i åpningen mellom bakluka og taket på bilen.

 

Sjekk også hva annet som er koblet til samme sikringen. Kanskje problemet egentlig er noe helt annet enn selve viskeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis viskermotoren er defekt, burde den ikke da ikke ha fungert i det hele tatt? For slik som det er nå, så kan den jo fungere alt i fra en time til en dag, alt etter dagsformen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nøyaktig samme feil på min gamle S6 (C4). Sikringen gikk hver gang jeg testet viskeren med luken igjen - men når bakluken stod oppe virket den som den skulle.... altså var feilen lett å lokalisere - flere brudd i ledningene inni "gummipølsen" ved gjennomføringen mellom bakluken og taket. Var bare å bruke noen runder med el.tape, så var det like fint :)

 

Denne feilen har gått igjen på mange C4'r. Tror faktisk det ligger tråder om dette her fra før også, om man leter godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem på coupeen min, der er det samme sikring på elspeilene så når jeg bruker bakruteviskern så går sikringa med en gang. har irritert meg noen ganger ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brudd i pølsa er en gjenganger, ja! Nytt kabelsett koset over 2000,- , men litt tape funker en god stund.

Får man ny dyse til denne som et repsett eller noe? Min er knekt av inni!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brudd i pølsa er en gjenganger, ja! Nytt kabelsett koset over 2000,- , men litt tape funker en god stund.

Får man ny dyse til denne som et repsett eller noe? Min er knekt av inni!

 

Ja, jeg får sjekke nærmere opp kablingen. Det er vel ikke en gjenganger bare på denne bilen, men på flere andre biler også. Det samme med el-vindu og overgangen fra dør til karosseri.

Nytt kabelsett er uaktuelt å kjøpe uansett pris, for man kan jo skjøte og trikse slik man selv vil med litt ledning og en loddebolt eller kabelsko :P

 

Man får kjøpt ny dyse hos Møller ja. Her i Kristiansund hadde de den attpåtil inne på lager :)

Plastrøret som ligger innom dysen følger også med, men jeg brydde meg ikke med å skifte denne.

Jeg betalte rundt 80,- kr for dette "rep-settet". Jeg kan sjekke opp delenummer til deg i morgen hvis det er av interesse (?) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge, ikke alltid de er kjent med sånne sett! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.