Ikke clutchpedal :( Audi type 85

Anbefalte innlegg

I dag var clutch pedalen flat på Audien. (coupe Q, Type 85)

Merka litt til det i går kveld.

Ganske travelt å kjøre med når jeg må løse den i 3.

 

Hva kan det være? Om ikke jeg tar helt feil er det vel hydraulisk clutch. Fylle på?

 

Skal under bilen etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er så at clutchpedalen blir "liggende på gulvet" og bilen har hydraulisk clutch, er det sannsynligvis mastersylinderen/pumpa inne ved pedalen som har innvendig lekasje. Dermed går bremsevæska bare rett forbi pakningen i pumpa og bygger ikke opp trykk til å frie ut clutchen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er så at clutchpedalen blir "liggende på gulvet" og bilen har hydraulisk clutch, er det sannsynligvis mastersylinderen/pumpa inne ved pedalen som har innvendig lekasje. Dermed går bremsevæska bare rett forbi pakningen i pumpa og bygger ikke opp trykk til å frie ut clutchen.

 

Ok, hvor ligger den master pumpa?

Pleier å ligge på i pris da?

 

Når jeg pumper med pedalen virker det som den kommer litt lenger ut (ikke så mye)

Jeg har vel 1-2 cm å trykke den inn slik den er nå. Når jeg starta bilen i 1. begynte den bare å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa sitter i nærheten av clutchpedalen vil jeg tro. Antakelig inne i bilen. Pris er jeg usikker på.

 

Det som virker rart er at du har 1-2 cm vandring enda. Da kan det også være fjærene i trykkdisken for clutchen som har klappet sammen. Det er disse fjærene som påvirker trykkdisken slik at clutchen frir ut. De er ikke å gode å få sjekket uten å skru ut girkasse og clutch desverre.

 

Men er du helt sikker på at bilen din har hydraulisk clutch?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spørsmål: Har du prøvd å trekke ut clutchpedalen?

 

Opplevde på ferietur i sommer at clutchen på Octavia'en ble lavere og lavere. Med campingvogn på slep og i ren desperasjon stakk jeg beinet under pedalen og trakk pedal opp - vips så virket den normalt igjen! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å trekke pedalen ut og hold den ute ei stund, har opplevd det samme på enkelte biler som har stått ei stund, virker som væska renner ut av sylinderen og du må holde den ute litt for å fylle opp igjen, men sjekk først at det er bremsevæske på bilen, kan jo være lekkasje en plass, har ikkje du bytta bremserør på bilen for kort tid siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hahaha......nå har jeg vært borti det også.

La foten under og trakk den og pedalen opp. Pedalen sto og den virket normal:)

 

Tokk den en runde rundt lokale og alt var fint.

 

Etterpå kjørte jeg inn på verkstedet for å se etter lekasjer. Fant ikke noe spess.

 

Får håpe det holder seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SKjedde akuratt noe lign. med meg...

 

Var ute og kjørte, skulle gire fra 2 til 3gir og dermed ble den flat. fikk dratt den ut igjen med skoen og trykt inn igjen og fikk den igir. Fikk lura bilen hjem så sjekket litt akuratt.

 

Når jeg pumper på de få cm jeg har og gå på så blir den flat til slutt. Om jeg drar den ut igjen har jeg ett par cm og gå på igjen men fort flat.

Clutsjpumpa på pedalen er tørr og byttet for ikke veldig lenge siden...

.

Redd for at det da kan være masterpumpa på kassa ? eller kan det hende at det er litt luft i anlegget?

 

Tips mottas med takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pedalen har en dødpunktfjær, som gjør at den blir stående oppe når du løfter pedalen med foten. Likevel, har problemet først dukket opp en gang, så bør du se over systemet, for det kan bare være en første "varsel" om at noe er i ferd med å gå i stykker.

 

Alle quattroer (type 81/85) har hydraulisk clutch forøvrig. Tror forhjulstrekkerne med femmer også har det. Min 80 CC med firrer har wire-clutch, mens min Cq har hydraulisk clutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder da en Typ89 2.3 NG quattro.

 

Clutsjen er nå luftet og ikke noe forbedring. Clutsjen tar 1-2 cm ut fra bunn og hogger veldig til.

Veske i beholderen er max så noen forslag hva som er gåent ? master eller slave pumpa ?

 

Altså, litt enkel feilsøking, dersom masterpumpa på pedalen er lekk og har problemer med og sette fult trykk til slavesylinder på kassa vil dette skje ?

Fordi dersom om det hadde vært slavesylinderen på kassa som var gåen ville jeg kanskje ikke kunne fridd clutsjen fra gir?

 

Innspill mottas med stor takk !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan jo være utløyser lageret eller synk ringene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser mørkere og mørkere ut.....

 

Byttet for ett beite siden slavesylinderen. Etter det fungerte dette til en viss grad. OM jeg hadde pedalen i bunn og holdt den der en stund ble den stående der. Vis jeg clutsjet vanlig så gikk det bra.

 

Men igår gikk det ikke lengre heller.... Noen som har formening om hva det kan være ?

 

Nå har jeg akuratt luftet clutsjen. Men hjalp ikke. Vis jeg tar pedalen ut nå også pumper går det greit. Så fort jeg holder den inne 1 sekund eller mindre blir den stående der også siger den sakte videre innover.

 

Noen forslag ?

 

Kan det være utløserlager eller synk. ringer som nevnt tidligere her ? trykkplate ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.