#1 Skrevet September 28, 2006 Jeg kjører nå med Castrol TWS motorsport olje, er vel 10-60. Går det ann og bruke den om vinteren eller lønner det seg og bytte til en tynnere olje? Isåfall hvilken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 28, 2006 Jeg ville valgt en syntetisk 0W-40 eller 5W-40 olje med VW502.00 spec. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 28, 2006 http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article28071.ece Du klarer deg godt hele året med en mineralsk motorolje av bra kvalitet. Fyll det du skal fylle, les instruksjonsboken. De færreste trenger dyre, syntetiske oljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 28, 2006 Er enig med Bård. Ligg unna mineralske oljer, spesiellt vinterstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 28, 2006 Jeg kjører nå med Castrol TWS motorsport olje, er vel 10-60. Går det ann og bruke den om vinteren eller lønner det seg og bytte til en tynnere olje? Isåfall hvilken? Kjører selv på TWS. Brukte det i fjor vinter, men i år skal jeg bruke Mobil 1 5-50 olje. Så vi fikk rabatt på den her i Oslo. 10-60 kan kansje være litt tykk spesielt når det er skikkelig kaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 28, 2006 Skjønner egentlig ikke at dere kjører på 50 og 60 oljer. Man får en tykkere oljefilm på varm motor, som de fleste ikke trenger. Tykkere oljefilm gir mer motstand i mekanikken, ergo mindre power. Bedre oljetrykk kanskje og mindre forbruk på slitte motorer. Er der noe jeg ikke har forstått ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 28, 2006 10w/60 på vintern hadde jeg ikke turt iallfall. Sats heller på en tynn olje som finner raskt veien rundt om i motoren. 10w/60 på en turbomotor på en varm sommerdag er nok ingen dum ide. En 5/40 olje blir som vann i forhold......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 28, 2006 burde ikke castrol RS 0W-40 være en grei vinter olje a? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 28, 2006 burde ikke castrol RS 0W-40 være en grei vinter olje a?Joda det funker sikkert helt greit det. Evt. 5/40......kommer litt an på hvor kaldt det blir hvor du bor,om du bruker motorvarmer,står bilen i garasje osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 28, 2006 Joda det funker sikkert helt greit det. Evt. 5/40......kommer litt an på hvor kaldt det blir hvor du bor,om du bruker motorvarmer,står bilen i garasje osv. jupp, jeg går nok for en av de to;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 28, 2006 Ville ikke brukt TWS 10W-60 i temperaturer under -10C. Ved -20C vil den være tjukk som sirup.. (prøv å tømme litt i ett glass og sett det i dypfryseren). Andreas: 0W-40 og 5W-40(eller 5W-50) finner du ikke som mineralolje, ikke i vanlige utsalg ihvertfall og da er valget enkelt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 28, 2006 burde ikke castrol RS 0W-40 være en grei vinter olje a? Ja. Den er også en meget bra sommerolje. Artikkelen i TU "glemmer" å fortelle at syntetiske oljer har overlegne egenskaper ved høy oljetemperatur (> 140C).. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 28, 2006 Jeg lurer fremdeles på hvorfor noen bruker 50 og 60 oljer, hvis man ikke har gamle og slitte motorer, eller trenger høyt oljetrykk. Power lost, thats a fact. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 28, 2006 Skjønner egentlig ikke at dere kjører på 50 og 60 oljer. Man får en tykkere oljefilm på varm motor, som de fleste ikke trenger. Tykkere oljefilm gir mer motstand i mekanikken, ergo mindre power. Bedre oljetrykk kanskje og mindre forbruk på slitte motorer. Er der noe jeg ikke har forstått ? Jeg lurer fremdeles på hvorfor noen bruker 50 og 60 oljer, hvis man ikke har gamle og slitte motorer, eller trenger høyt oljetrykk.Power lost, thats a fact. Du sier det jo igrunn selv.. Oljene smører bedre ved høye temperaturer. Gir bedre oljetrykk. Og sliter mindre på motoren. Hva mer kan man ønske seg av en olje ?? Angående effekt-tap, hvor mange promille eller prosenter det i tilfelle er snakk om vet jeg ikke, men uansett.. Det er lettere å trimme motoren 10 hester ekstra enn å bygge ny motor pga for lite smøring etter en dag på bane... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 28, 2006 Helt enig Rolf. Det er vel "gammel vane" for mange og fra en tid da motorer hadde litt større toleranser i lagrene.. Kun på "godt innkjørte" motorer kan det ha noe for seg hvis oljetrykket blir for lavt med en 40 olje, hvis motor bruker mye olje.. eller hvis man "lever" av å kjøre på bane med oljetemperatur konstant over 150C.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 28, 2006 Har vel også en del med viskositeten på høye temperaturer å gjør. (Der kommer oljetrykket inn) Tenk deg en godt trimma turbomotor rundt å rundt Rudskogen på en skikkelig varm sommerdag. Blir fort god lunk på oljen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 28, 2006 Oljene smører bedre ved høye temperaturer. Gir bedre oljetrykk. Og sliter mindre på motoren. Husk at det ikke er oljetrykket som smører, trykket sørger kun for at oljen er der den skal være. For tykk olje (ved kaldstart f.eks) gir veldig høyt oljetrykk men veldig lite smøring. Hva som smører best er vanskelig å si sikkert. F.eks. er AAN motoren konstruert slik at man kan bruke alt fra 30 (under 15C) til 60 olje (i flg. instruksjonsboka). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 28, 2006 Du sier det jo igrunn selv.. Oljene smører bedre ved høye temperaturer. Gir bedre oljetrykk. Og sliter mindre på motoren. Hva mer kan man ønske seg av en olje ?? Angående effekt-tap, hvor mange promille eller prosenter det i tilfelle er snakk om vet jeg ikke, men uansett.. Det er lettere å trimme motoren 10 hester ekstra enn å bygge ny motor pga for lite smøring etter en dag på bane... Tror ikke at du følger helt med på utviklingen, Peder. Har sett at Fuchs Titan sin nye 0W-20 olje, gir deg borti 5 % mer power enn en vanlig 15w-40 olje. Det er billig power. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 28, 2006 Tror ikke at du følger helt med på utviklingen, Peder. Har sett at Fuchs Titan sin nye 0W-20 olje, gir deg borti 5 % mer power enn en vanlig 15w-40 olje.Det er billig power. så tynn olje må/bør du ikke bruke uten at motorprodusenten har godkjent det. I USA er 0W-20 og 5W-20 begynt å bli like vanlig som 30 olje. Både Ford, Honda og Toyota leverer motorer som kan bruke 20 olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 28, 2006 Tror ikke at du følger helt med på utviklingen, Peder. Har sett at Fuchs Titan sin nye 0W-20 olje, gir deg borti 5 % mer power enn en vanlig 15w-40 olje.Det er billig power. Okej.. Si (som et eksempel) at den 0W-20 oljen gir meg 5% mer effekt i min S4 enn Mobil1 5W-50 oljen jeg kjører på nå.. Det blir da 11,5hk. Så snur vi på flisa. Jeg VET at Mobil 5W-50 oljen er en veldig god olje, for både jeg og veldig mange andre er fornøyde med den. Jeg har derimot aldri hørt om Fuchs Titan som du nevner. Jeg sier ikke at det er en dårlig olje, men jeg har aldri hørt om den. Neste år da, når jeg skal kjøre runde på runde på Vålerbanen, med 1700kg bil som dras avgårde av en liten 2,2liters motor. Regner med oljetemperaturen fort blir oppi 130grader da og kanskje over det.. Den ligger jo over 100 bare nå med litt "inspirert" kjøring på sene, kalde høstkvelder. Synes du en 11hk økning er verdt risikoen imot å kjøre på en olje som jeg VET er god nok ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 28, 2006 Oi oi.. så tynn olje må/bør du ikke bruke uten at motorprodusenten har godkjent det. I USA er 0W-20 og 5W-20 begynt å bli like vanlig som 30 olje. Både Ford, Honda og Toyota leverer motorer som kan bruke 20 olje.. Posche Carrera Cup i Australia ble kjørt med Fuchs som hovedsponsor, hvor alle kjørte med Titan 0W-20. Jeg har kjørt den nå i min BMW 120D i et halvt år, og kan se et redusert drivstoff forbruk, og motoren syns å trives. (BMW`en byttes nå inn i en Sportback 2.0 TSFI.) Fuchs hjemmesider opplyser at angjeldene olje, er basert på en ny type ester, som hefter mye bedre til metall, i forhold til vanlige syntetiske, polyapfaolephine baserte oljer, og derfor gir bedre smøreevne i forhold til sistnevnte. Har man dårlig oljetrykk, ville jeg nok ikke brukt den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 28, 2006 Okej.. Si (som et eksempel) at den 0W-20 oljen gir meg 5% mer effekt i min S4 enn Mobil1 5W-50 oljen jeg kjører på nå.. Det blir da 11,5hk. Så snur vi på flisa. Jeg VET at Mobil 5W-50 oljen er en veldig god olje, for både jeg og veldig mange andre er fornøyde med den. Jeg har derimot aldri hørt om Fuchs Titan som du nevner. Jeg sier ikke at det er en dårlig olje, men jeg har aldri hørt om den. Neste år da, når jeg skal kjøre runde på runde på Vålerbanen, med 1700kg bil som dras avgårde av en liten 2,2liters motor. Regner med oljetemperaturen fort blir oppi 130grader da og kanskje over det.. Den ligger jo over 100 bare nå med litt "inspirert" kjøring på sene, kalde høstkvelder. Synes du en 11hk økning er verdt risikoen imot å kjøre på en olje som jeg VET er god nok ? Vet du hvem som utvikler og leverer nybilolje til VAG, eller Mercedes, for den saks skyld ? Fuchs. Det skulle vel være kvalitetstempel nok. Dette har jeg sjekket og info finner du på deres hjemmeside, eller der jeg kjøper min olje, oljelageret.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 28, 2006 Posche Carrera Cup i Australia ble kjørt med Fuchs som hovedsponsor, hvor alle kjørte med Titan 0W-20. Jeg har kjørt den nå i min BMW 120D i et halvt år, og kan se et redusert drivstoff forbruk, og motoren syns å trives.(BMW`en byttes nå inn i en Sportback 2.0 TSFI.) Fuchs hjemmesider opplyser at angjeldene olje, er basert på en ny type ester, som hefter mye bedre til metall, i forhold til vanlige syntetiske, polyapfaolephine baserte oljer, og derfor gir bedre smøreevne i forhold til sistnevnte. Har man dårlig oljetrykk, ville jeg nok ikke brukt den. Hva man bruker i billøp der effektuttak er det viktigste er ikke spesielt relevant for hverdagsbiler.. Jeg har ikke tid til en motoroverhaling en gang i uka Jeg ville ikke brukt 20 olje i en motor med mindre produsenten av motoren går god for det uansett hvilken type ester som benyttes. Btw: Vanligste råvare for den typen ester er vanlige planteoljer. Også Redline benytter seg av samme type ester men de leverer den som 30 og 40 olje også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 28, 2006 Vet du hvem som utvikler og leverer nybilolje til VAG, eller Mercedes, for den saks skyld ? Fuchs. Det skulle vel være kvalitetstempel nok. Dette har jeg sjekket og info finner du på deres hjemmeside, eller der jeg kjøper min olje, oljelageret.no Var det Fuchs som leverte nybiloljen til min S4 for 14 år siden også ? Uansett så tror jeg ikke mange nybiler fra hverken VAG eller Mercedes er beregnet å hive ut på banekjøring.. Iallefall kan jeg aldri tenke meg at min S4 var det da den kom.. Vi velger vel olje etter bruksområde, jeg er fornøyd med 5w-50, du er fornøyd med 0w-20, akkurat slik det skal være (smaken er som baken, jeg vil ikke ha din, og du vil nok ikke ha min heller) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 28, 2006 Vet du hvem som utvikler og leverer nybilolje til VAG, eller Mercedes, for den saks skyld ? Fuchs. Det skulle vel være kvalitetstempel nok. Dette har jeg sjekket og info finner du på deres hjemmeside, eller der jeg kjøper min olje, oljelageret.no Har også hørt/lest at Castrol og Shell er utviklingspartnere for VAG. VAG har ikke godkjent 20 olje til noen modell så langt jeg har sett. Jeg har ikke noe i mot Fuchs, faktisk bruker jeg det i S6n nå. Men jeg benytter Titan 5W-40 olje som er godkjent av VAG.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...