Vinterolje (10W-60 om vinteren?)

Anbefalte innlegg

Hva man bruker i billøp der effektuttak er det viktigste er ikke spesielt relevant for hverdagsbiler.. Jeg har ikke tid til en motoroverhaling en gang i uka :) Jeg ville ikke brukt 20 olje i en motor med mindre produsenten av motoren går god for det uansett hvilken type ester som benyttes. Btw: Vanligste råvare for den typen ester er vanlige planteoljer. Også Redline benytter seg av samme type ester men de leverer den som 30 og 40 olje også.

 

Den type ester Fuch har utviklet, er der ingen andre som har. Derfor har produktet ingen godkjenninger. Silkolene, som også er et Fuchs selskap, har samme olje utviklet for motorsykler, og resultatene har iflg. Tore Nilsen hos oljelageret vært utrolig bra. Uansett, jeg har kjørt Fuchs Titan nå i 6 år, og vært svært fornøyd. (PS. Jeg trives ikke når ladetrykket er under 1 bar):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hørt/lest at Castrol og Shell er utviklingspartnere for VAG. VAG har ikke godkjent 20 olje til noen modell så langt jeg har sett.

Jeg har ikke noe i mot Fuchs, faktisk bruker jeg det i S6n nå. Men jeg benytter Titan 5W-40 olje som er godkjent av VAG..

 

VAG har ikke godkjent 0W-20 oljen. Det krever at minst 3 produsenter har en tilsvarende olje tilgjengelig. Castrol og kanskje Shell, er i så fall ettermarkedsleverandører. Men disse ting går på ettermarkedsavtaler mellom oljeselskaper og bilprodusenter. R & D, research and developement, er Fuchs sin greie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva man bruker i billøp der effektuttak er det viktigste er ikke spesielt relevant for hverdagsbiler.. Jeg har ikke tid til en motoroverhaling en gang i uka :) Jeg ville ikke brukt 20 olje i en motor med mindre produsenten av motoren går god for det uansett hvilken type ester som benyttes. Btw: Vanligste råvare for den typen ester er vanlige planteoljer. Også Redline benytter seg av samme type ester men de leverer den som 30 og 40 olje også.

 

Porsche Carrera Cup er for utrimmede biler, slik at man er nok avhengig av at oljen funker, løp etter løp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla bla bla bla bla

 

Har man en gloheit motor så kjører man en motorsport olje 10w60. Har kjørt på det siden jeg raset en motor ved å spare på oljen. Har man feks en 120d så kan man kjøre på 0w20 olje hvis man vil.

Og hvem sier at man ikke får høye oljetemper på vinteren også? Invister heller i motorvarmer/garasje og kjør 10w60 evt 5w40.

 

Det skal i allefall jeg.

P.S jeg bruker kun kjente oljer og ikke noe titan olje brukt i en eller annen racingserie i hutti heita

P.P.S å bytte til tynnere olje som gir mindre friksjon men blir vann ved høye temperaturer kan være en snarvei til mer hester, men langt ifra den billigste. Da øker jeg heller turbotrykket med 0,2bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla bla bla bla bla

 

Har man en gloheit motor så kjører man en motorsport olje 10w60. Har kjørt på det siden jeg raset en motor ved å spare på oljen. Har man feks en 120d så kan man kjøre på 0w20 olje hvis man vil.

Og hvem sier at man ikke får høye oljetemper på vinteren også? Invister heller i motorvarmer/garasje og kjør 10w60 evt 5w40.

 

Det skal i allefall jeg.

P.S jeg bruker kun kjente oljer og ikke noe titan olje brukt i en eller annen racingserie i hutti heita

P.P.S å bytte til tynnere olje som gir mindre friksjon men blir vann ved høye temperaturer kan være en snarvei til mer hester, men langt ifra den billigste. Da øker jeg heller turbotrykket med 0,2bar

 

ja det ble mye blabla her: haha : enig med deg og har fått svar på mitt spm;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det ble mye blabla her: haha : enig med deg og har fått svar på mitt spm;)

 

 

Hallo..

Hva ble svaret egentlig:confused:

Jeg lurer også litt på hvilken olje som er bra på vinteren til min bil: vinke :

 

Bilen det gjelder en en passat 1,9 tdi, 135000 på telleren:)

Normal kjøring, ingen banekjøring her i gården:)

 

Bilen står ute å fryser om natten, å det kan vel fort bli opp til 25 kalde der jeg bor:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo..

Hva ble svaret egentlig:confused:

Jeg lurer også litt på hvilken olje som er bra på vinteren til min bil: vinke :

 

Bilen det gjelder en en passat 1,9 tdi, 135000 på telleren:)

Normal kjøring, ingen banekjøring her i gården:)

 

Bilen står ute å fryser om natten, å det kan vel fort bli opp til 25 kalde der jeg bor:(

 

for min del som har en trimma bil og skal bruke den en del på bane osv så bruker jeg tws 10w-60 om sommeren for den tåler veldig hardkjør og holder lav temp, skal byttet til en som er "litt" tynnere nå på vinteren bare pga 10-60 er veldig tykk når det blir veldig kaldt. (evt bruker motorvarmer). hva som er anbefalt på din vet jeg ikke, men tror vel ikke du trenger og bytte olje vinter/sommer så lenge du kjører med det som er anbefalt til din, står vel kansje i vognkortet? eller hør med dem der hvor du kjøper olje, de kan sikkert anbefale deg en helårsolje:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke at dere kjører på 50 og 60 oljer. Man får en tykkere oljefilm på varm motor, som de fleste ikke trenger. Tykkere oljefilm gir mer motstand i mekanikken, ergo mindre power. Bedre oljetrykk kanskje og mindre forbruk på slitte motorer. Er der noe jeg ikke har forstått ?

Kjørte på 10W-40 Q8 olje, da tikka jo motoren verre en en 316i!!

Med en gang jeg gikk over til 10W-60 Agip slutta tikkinga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte på 10W-40 Q8 olje, da tikka jo motoren verre en en 316i!!

Med en gang jeg gikk over til 10W-60 Agip slutta tikkinga..

Mener du at 10W-60 oljen fikset problemet motoren din har med de hydrauliske ventilløfterne : klø : ? Er ikke 10W-40 oljens feil at din motor er noe slitt i toppen men det er klart at å bruke 10W-60 kan hjelpe til du får rettet feilen permanent (byttet ventilløftere).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..

..Bilen det gjelder en en passat 1,9 tdi, 135000 på telleren:)

..

Er det en 1,9 tdi med pumpe dyse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.