Anbefalte innlegg

Tannreima som driver dieselpumpa på min AAT-motor røyk i ettermiddag. : bh :

BilXtra sier reima koster 437,- Koster vel en tusing hos Møller da? Hehe...

Er denne vanskelig å skifte? Er det noe selv far kan gjøre? Noen sa noe om spesialverktøy, men jeg vet jo at det ofte går an å gjøre ting på andre måter.

Imøteser mange gode svar fra diesel-ekspertisen....

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bytte reim på pumpa så må den innstilles på nytt etterpå. Det er ikke noe hvem som helst gjør hjemme i garasjen. Men kjøper du reima selv, og setter bilen inn på et vanlig diesel-verksted (IKKE MØLLER!!) så kommer bytte av reim pluss timing av pumpe på under 3000 kr.

Møller tar 5300 for den samme operasjonen, pluss prisen for reima, hverfall var det prisen jeg fikk på min AEL-motor. Er jo samme greia.

I Sverige skulle de ha 4800 SEK for å gjøre det, men jeg betalte 2730 for full pakke hos Vestfold Elektro-Diesel her i distriktet.

EDiT: Og en liten pekefinger til slutt: Pass på sånne reimer! Det er så lite jobb å se etter at de er i grei stand, bare gjør det noen få ganger i året, så slipper du sånne overraskelser. Neste gang kan det være reg-reima som går, og da slipper du ikke akkurat med 2730 kr... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesialverktøy= måleur med adapter som passer i dieselpumpa. Dette for å grunnjustere dieselpumpa slik at motoren starter og har tilnærmet korrekt innsprøytningstidspunkt.

Etterpå fininnstilles pumpa mens motoren går ved hjelp av å lese av verdier på et tilkoblet diagnoseapparat ala VAS eller vag-com.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bytte reim på pumpa så må den innstilles på nytt etterpå. Det er ikke noe hvem som helst gjør hjemme i garasjen. Men kjøper du reima selv, og setter bilen inn på et vanlig diesel-verksted (IKKE MØLLER!!) så kommer bytte av reim pluss timing av pumpe på under 3000 kr.

Møller tar 5300 for den samme operasjonen, pluss prisen for reima, hverfall var det prisen jeg fikk på min AEL-motor. Er jo samme greia.

I Sverige skulle de ha 4800 SEK for å gjøre det, men jeg betalte 2730 for full pakke hos Vestfold Elektro-Diesel her i distriktet.

Jeg endte faktisk opp med den lokale Møller-representanten. De tar 2594,- for bytte og justering, med deler.

Kunne fått reima med begge rullene fra Tyskland for € 120, men har ikke tid til å vente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.