#1 Skrevet Oktober 1, 2006 Eg har fått tilbud på nye 17" rs6 replicafelger med Nankang 225/45/17 piggfrie vinterdekk til 9.900kr ferdig påmontert bilen. Er dette ein ok pris? Dekkene skulle vær bra påstår dei. Hadde visst komt på 3.plass i ein test i fjor. Noken synspunkt på dekka? Er 225 for bredt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2006 Hei. Hvilken bil skal disse sitte på? Har 225/45/17 Nankang på min S6, ASA felger. Det er et bra dekk, særlig på snø. Kjøpte disse i fjor vinter og var jo litt bekymret for at de hadde hardnet seg i sommer(som billige silicadekk gjør ofte), men de er enda like bra. Prisen er ok, regner med dette er fra Sharif? Anbefales fra min side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 2, 2006 Jeg har kjøpt det samme, men i 18" og betaler 9700 for komplett pakke. Regner med at det ikke sitter like fodt som 15" som jeg hadde i fjor, men hjar også lest at Nankang dekka ikke er så værst. Chr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 2, 2006 Dei skal sitte på ein 2001mod A4. Prisen er fra ein lokal dekkforhandler. 9700kr for 18"? Sjekka med sharif, dei skulle ha 12500,- for 18" pakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 2, 2006 Et konservativt synspunkt: Avhengig av vei- og føreforhold så kan 225 være noe bredt på A4 på vinteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 2, 2006 Et konservativt synspunkt: Avhengig av vei- og føreforhold så kan 225 være noe bredt på A4 på vinteren. Sier meg enig her. -Det KAN bli skummelt. -Men det er jo mange som kjører med det på a4. Forhør deg med dem. Om dekket leveres i 215 kan vel dette være et alternativ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 2, 2006 Sier meg enig her. -Det KAN bli skummelt. -Men det er jo mange som kjører med det på a4. Forhør deg med dem.Om dekket leveres i 215 kan vel dette være et alternativ? Frykter dette litt eg òg, men dei finnes ikkje i 215. Enten 225 eller 205, og 205 kan vel bli litt vell smalt? Politiet på stord bruker faktisk 225 på eine volvoen dei har. Andre synspunkt på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 2, 2006 Jepps, Sharif var dyr her. Men en lokal en her skaffet meg billigere! Snakk med Tor Olav Salvesen her på forumet og spør om han kan fikse deg en fin pris! Chr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 2, 2006 Jeg hadde aldri turt å kjøre med 225 på vinter med mindre det er snakk om en tung bil. Tung ala 2tonn. Skal ikke mye slaps til før du surfer istedenfor å kjøre. Jeg har litt erfaring med for breie dekk på vinteren, og kan ikke gjøre annet en å fraråde det. 205 ser kanskje litt for smalt ut, men det er verdt det. At skjønnhet skal svi litt er jeg helt med på, men ikke la det gå utover sikkerheten. Det kan være at du skader andre, og ikke bare deg selv eller bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 2, 2006 jeg kjører Hakkapelitta RSI 205/50-17 å dette funker helt topp for meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 2, 2006 Jeg hadde aldri turt å kjøre med 225 på vinter med mindre det er snakk om en tung bil. Tung ala 2tonn. Skal ikke mye slaps til før du surfer istedenfor å kjøre. Jeg har litt erfaring med for breie dekk på vinteren, og kan ikke gjøre annet en å fraråde det. 205 ser kanskje litt for smalt ut, men det er verdt det. At skjønnhet skal svi litt er jeg helt med på, men ikke la det gå utover sikkerheten. Det kan være at du skader andre, og ikke bare deg selv eller bilen. Selfølgelig går sikkerhet først!! Men vansklig å veta kva som er rett når alle dekklevrandørene seier forskjellige ting. 2 stk har sagt at piggfrie dekk godt kan være breie, da dei trenger god kontaktflate, mens piggdekk skal være smalere. 1 seier at vinterdekk for all del ikkje bør vær over 195. Og den sisste anbefaler absolutt ikkje å kjøpe 17" i det heile tatt. Kan noken hjelpa meg ut av dekkskogen??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 2, 2006 Jeg vet ikke hvordan det er, men er vel bare å ta det pent til man kjenner hvordan de oppfører seg. Er det dritt å kjøre med, får jeg bytee til neste vinter. Verre er det ikke! Mvh Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 2, 2006 Kan noken hjelpa meg ut av dekkskogen??? Kan gi deg mine meninger. Jeg har en viss interesse om dekk, men er ingen ekspert. Mine erfaringer er jo først og fremst fra kjøring i tung bil, så de kan vel ikke sammenlignes direkte til A4n din. Jeg har kjørt følgende på Audi: 93 S4 med 205/55/16 piggfrie Avon 93 S4 med 215/55/16 pigg Hakka 1 93 S4 med 225/45/17 pigg Hakka 4 97 A4 med 185/60/15 piggfrie Conti 3 97 S6 med 225/45/17 Nankang Jeg mener det er veldig viktig å evaluere hvilket føre du kjører på i løpet av en vintersesong først. Jeg kjører på det aller meste av underlag, men når jeg er her i Harstad er det mye snø/ishinne det går på, samt slaps. På slaps må man være på vakt når man kjører breie dekk, her vil disse plane vesentlig raskere enn smalere dekk. (dette kommer også mye an på hvilket dekk du har.. mine Nankang synes jeg er bedre her enn Hakka 1 var i 215/16.) Dette problemet er jo da noe man kan gjøre noe med selv, i og med at slapsplaning kommer av fart, og den styrer du jo med høyrefoten... På nysnø (ikke pakket snø) mener jeg bestemt at et 225 dekk har mye bedre grep enn et smalere dekk. På tørr is/ishinne/ mener jeg også at det ikke er bakdel å ha et bredt piggfridekk. På våt is/hardpakket snø må man være forsiktig med piggfridekk uansett. Når det slipper her, slipper det mye mye raskere og mer enn et piggdekk. Noen dekk er bedre på is, noen er dårlige, men her må man være på vakt uansett. Som Erik Karlsen skriver, så skal man ikke la looks gå ut over sikkerheten. Kjører man piggfridekk har man i utgangspunktet gjort det allerede når man havner på våt is (om du gjør det), selv om dekket kan være vesentlig bedre på andre ting, som f.eks våt asfalt. På asfalt er det jo store forskjeller på kvalitet. Dette har jeg ikke noe å si om, da jeg stortsett aldri kjører på asfalt på vinteren. Jeg mener at slaps-planing er noe du som sjåfør rår over, etterhvert som du kjenner begrensningen til dekkene og bilen. Ved nødbrems på slaps er det vel små forskjeller mellom 205 og 225 tror jeg. I en nødsituasjon er det klart at du burde ha et dekk som yter optimalt på akkurat det føret du er på. Dermed er det veldig viktig å bestemme dekk utifra hva du kjører mest på, uten at dekket er elendig i de andre kategoriene. Jeg mener du burde tenke på et 17" dekk som er smalere, i og med at din bil er såpass lett. Håper mine erfaringer var til nytte (ellers brygger det vel opp til stordebatt her... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 3, 2006 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8497151&sid=3aCy3PEQW006979&pos=7&tot=6666 Skjekk her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 3, 2006 Jeg hadde aldri turt å kjøre med 225 på vinter med mindre det er snakk om en tung bil. Tung ala 2tonn. Skal ikke mye slaps til før du surfer istedenfor å kjøre. Jeg har litt erfaring med for breie dekk på vinteren, og kan ikke gjøre annet en å fraråde det. 205 ser kanskje litt for smalt ut, men det er verdt det. At skjønnhet skal svi litt er jeg helt med på, men ikke la det gå utover sikkerheten. Det kan være at du skader andre, og ikke bare deg selv eller bilen. Enig i at bredde på vinterdekk kan føre til dårlig grep på glatt underlag med tilhørende mindre fremkommelighet og lengre bremsestrekning, men det har vel minst like mye å si hvordan dekk man velger også. Et Q-merka 245/40 18 dekk er sikkert like bra eller bedre enn et europeisk 205/50 17 dekk f.eks. Ikke så lett eller kult å sette på 195 eller 205 vinterdekk hvis bilen er levert med 8 toms felg på 235 eller 245 sommerdekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 3, 2006 Jeg har kjøpt det samme, men i 18" og betaler 9700 for komplett pakke. Regner med at det ikke sitter like fodt som 15" som jeg hadde i fjor, men hjar også lest at Nankang dekka ikke er så værst. Chr Hvor kjøpte du denne pakka da? Har sendt deg pm;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 3, 2006 Jepps, Sharif var dyr her. Men en lokal en her skaffet meg billigere!Snakk med Tor Olav Salvesen her på forumet og spør om han kan fikse deg en fin pris! Chr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 3, 2006 Har kjørt og kommer til å kjøre på 225 conti contact3 på a4 cab quattro, i vinter som i fjor...Er ingen dekkexpert men opplevde ingen problemer med det. At bilen for blir noe understyrt og fort kan vandre i slaps med lite pådrag kan stemme...det demrer...hehe...Men det må tas litt med i betraktningen når det er vinter og var somsagt ikke no problem om du ikke skal kjøre rally Bremseegenskapende husker jeg som meget meget gode forøvrig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 5, 2006 http://www.big-wheels.no tar 6990,- for 17" vinterpakke gratis levert for dekk og felg med nangkang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 8, 2006 http://www.big-wheels.no tar 6990,- for 17" vinterpakke gratis levert for dekk og felg med nangkang Men de har ikke RS6 felger der da, var i kontakt med dem i går,men hade ikke de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...