#1 Skrevet Oktober 2, 2006 Hei En kollega av meg har en Golf. Når han f.eks. kommer kjørende mot garasjeporten, og trykker inn klutsjen for å sette den i fri, kan man se og høre at gassen automatisk øker. Pulserer liksom et par ganger før det roer seg igjen. Et VW verksted han var innom mente at måtte bytte gass-spjeldet som koster ca 5.000,- kroner. Så mine spørsmål er da: 1) Kan det virkelig være spjeldet? og 2) Hvorfor i granskauen er det så dyrt Bilen er en 1998 modell som har rulla 130.000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2006 Gasspjeld, hallgiver, motortempføler, eller trykkontakt for servostyring. Spjeldet er dyrt fordi det er en original VAG del med VAG logo på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 2, 2006 jeg hadde det samma problemet på a4 min en gang i tida og da feilsøkte jeg den bare og det var en giver som var kaputt og den kosta ikke mange kr.husker ikke helt hva den het men var fiksa på 5 min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 2, 2006 Hei Takk for tips :-) Trykkontakt for servostyring ble nevnt en gang ja. Hva har dette med gasspedalen å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 2, 2006 Har litt tendenser på A4'n min også.. Henger liksom igjen litt før den roer seg ned på turtall.. Ikke mye så trodde det var ganske normalt, men er kanskje ikke det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 2, 2006 Hei Takk for tips :-) Trykkontakt for servostyring ble nevnt en gang ja. Hva har dette med gasspedalen å gjøre? Hvis bilen står å går på tomgang og du dreier rattet slik at servopumpa belastes jobber denne tyngre. Følgelig jobber også motoren tyngre og signalet sendt fra trykkontakta sendes til motorstyreenheten som via gasspjeldet øker tomangsturtallet noe/kompenserer for tyngre motorgange. Hvis kontakta sender feilsignaler i tide og utide kan dette påvirke tomgangsturtallet uavhengig av om man dreier rattet eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 2, 2006 Hvis bilen står å går på tomgang og du dreier rattet slik at servopumpa belastes jobber denne tyngre. Følgelig jobber også motoren tyngre og signalet sendt fra trykkontakta sendes til motorstyreenheten som via gasspjeldet øker tomangsturtallet noe/kompenserer for tyngre motorgange. Hvis kontakta sender feilsignaler i tide og utide kan dette påvirke tomgangsturtallet uavhengig av om man dreier rattet eller ikke. Akkurat ja...! Takk for fin forklaring :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2006 Blåser litt liv i denne siden jeg tror kanskje bilen min lider av samme sykdom.. Bilen er litt treg å starte innimellom, må bruke litt gass for å tenne.. Den går fint på tomgang, men når jeg har kjørt litt og clutcher så begynner den å fuske noen ganger.. Innimellom stopper den helt og jeg må tenke fort og sette den i 2. gir og slippe clutchen så går den med en gang igjen.. Er noe skikkelig dritt når du ligger i sving, motoren stopper og du ikke lenger har servo... Forstår jeg dette riktig..? Kan det være gasspjeld som er gåent hos meg også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2006 Blåser litt liv i denne siden jeg tror kanskje bilen min lider av samme sykdom.. Bilen er litt treg å starte innimellom, må bruke litt gass for å tenne.. Den går fint på tomgang, men når jeg har kjørt litt og clutcher så begynner den å fuske noen ganger.. Innimellom stopper den helt og jeg må tenke fort og sette den i 2. gir og slippe clutchen så går den med en gang igjen.. Er noe skikkelig dritt når du ligger i sving, motoren stopper og du ikke lenger har servo... Forstår jeg dette riktig..? Kan det være gasspjeld som er gåent hos meg også? Nå er jo ikke jeg noen ekspert, men det kan være flere ting som kan være feil. Den billigste varianten er giveren/bryteren som skal kompansere for at servoen trenger mer kraft når bilen ellers ikke trenger kraft. Ikke lett å forklare dette, men jeg tror det er noe sånn. Videre så kan jo selvfølgelig gass-spjeldet være gåent. Anbefaler å få noen til å feilsøke dette skikkelig Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...