Anbefalte innlegg

Katalysatoren på min 1.4 MPI VW Caddy er potte tett. Hva gjør jeg? Jeg må kanskje ha ny katt, og hvor får jeg så tak i det? Noen som har en liggende? ... kan jeg fjerne den? Har noen erfaringer med å fjerne den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vært borti akkurat denne bilen før har vært borti en annen kat som var helt tett.

det som hadde skjedd her var at elementet inni var løsnet og tettet røret ut. det som ble gjort var å knuse elementet med et stort skrugjern og hammer! kommentere de det på eu-gokjenning eller noe sånt så skjønner du ingen ting og sier du får kjøpe en ny. det ble aldri kommentert på vår.

Tror det er giftig det elementet så vær forsiktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fjerne den ja, finnes ferdige rør til mange biler som erstatter katalysatoren. Ved å fjerne den så sparer du fort noen kroner kontra en annen kat, og så vil motoren jobbe litt lettere uten en kork i systemet.

Men, det er alltid et men;) Du vil muligens få problemer med neste Eu kontroll, bilen ska vel klare avgasskravene, men hvis bilen er typegodkjent med katalysator så skal den ha det også, så her kan en pirken kontrollør gi deg en 2`er feil:)

Ny katalysator kan du finne brukt fra f,eks http://www.Norskbildelsenter.no, det er mulig at Veng, Krogslund osv har kat å selge, uten at jeg har sjekket dette:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten kjøper du en ny hos et verksted som selger slike f.eks Møller, eller du demonterer den defekte katen, knuser innmaten og heller ut denne og monterer den tomme katalysatoren tilbake på bilen. Til sistnevnte trenger du minimalt med deler og ved en EU kontroll får du kjapt svar på hva du må gjøre. Høyst sannsynlig få tak i en ny uansett....

En annen ting som er noe å tenke på er hvor lambdasonden/e er plassert. Hviser det seg at en sonde er plassert ETTER katalysatoren, får du garantert trøbbel med motorlampe som lyser eller en bil som fusker. Sitter sonden FØR katalysatoren er det ett fett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.