#1 Skrevet Oktober 4, 2006 Hører flere snakker om tenning bank. blant annet at det er fort gjort å få det etter chipping ved bruk av 95 blyfri, da den skal ha 98 blyfri. En kammerat av meg var å henta bil for 2 dager siden, en 96/97 Audi A4 1,8 TQ. Tidligere eier har fylt 95 så jeg fortalte det at den skal ha 98. han gjorde det og kjørte en halv tank. I natt da vi var ute å kjørte dro på opp til 150 en liten bit, og ut på E18. Da kom det sakte men sikkert en "U-lyd" som blei høyere, vi slakket av farten, og da begynte det. Et vannvittig bråk, av KLAKKIN OG RASLING nedi motoren, hørtes helt j**** ut. Stoppa bilen etter turboen hadde stått litt, og starta den igjen litt seinere, fortsatt samme klakking høres ut som ALT slår oppi og bare biter nedi der, og omtrent så bilen kvæler seg. Noen som vet om det kan ha noe med bensin å gjøre, eller noe som helt annet. Takk for tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2006 Tenningsbank er når blandingen av luft og bensin antenner (selvantenning) før den skal. Feks før stempel har kommet seg helt til toppen. Motoren kan jobbe mot seg selv og man mister effekt. Det er heller ikke bra for motoren. Høyere oktan tåler høyere temperaturer, så du trenger ikke være redd for at det var fyllingen av 98oktan som forårsaket det. Første jeg tenker når jeg hører en U-lyd som bli høyere og høyere er at noe skjærer seg. Tenningsbank høres mer ut som knitring, og ikke uling. klakkelydene er det mye som kan lage. Ødelagte løftere, ventiler, drivverk. Hvordan ser bladene på turboen ut? Er det slark i den? Skal vel godt gjøres å knekke av et blad med bensinbil. Tror det stort sett er forbeholdt turbo diesel? Jeg er ute på litt dypt vann her nå merker jeg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2006 Høres ikke så bra ut dette.. Tenningsbank får du når bensin antennes for tidlig, gjerne ved høy belastning.. biler som er chippa SKAL kjøre på 98 bensin, synes det er rart at du får problemer etter å ha gått over til 98. Sikker på at der ikke har vært antydninger til tenningsbank før? hva sier den forrgie eieren? hvor er bilen chippet, hvilken chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2006 Hehe.. du kom meg i forkjøpt Erik.. men som du sier.. minner meg ikke helt om tenningsbank akkurat, siden det er en ulelyd.. men... etter å ha gitt på til 150 så kan jo det hende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 4, 2006 Og ettersom motoren det er snakk om har bankesensorer som sier i fra om tenn.bank til motorstyringa, som igjen drar ned tenninga nettopp for å forhindre tenn.bank, er det nok ikke det i dette tilfelle..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 4, 2006 Her kan du lese om tenningsbank og høre det. Ligger flere lydklipp på denne siden. http://www.theknockbox.com.au/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 4, 2006 Kanskje kjedestrammeren til registerkjeden mellom kamakslene har tatt kvelden? Eller strammeren til tannreima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 4, 2006 er det ikke noen av de litt "billigere" chip typene som kan koble ut signalet til bankesensoren(e) så den kan sette turbotrykket opp litt ekstra?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 4, 2006 Vært på Møller i dag. Rådebank. Ikke noe å diskutere sa mekaniker`n der. Ikke veldig gode nyheter. hehe. det som er rart er at det pleier ofte komme over lengre tid, her skjedde det plutselig. men det kan også være tilfelle det sa han på Møller. men fy F*** for noen priser på møller. Spørte hva slikt ville koste, vanskelig å si hvor mye som er gåent, men mest sannsynlig en god del sa han, så han fannt en motor til 41,000 og ferdig montert kom alt på ca 70,000 kr. Men det er jo ikke aktuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 4, 2006 Bondø annonserte vel sin 600hk 1.8T med alt du trenger for 130k her forrige uke.. En gylden mulighet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 5, 2006 Jeg holder på med akkurat samme dritten nå. Har komt i kontakt med et verksted som hadde noen 1.8T motorer i tyskland som hadde under 100 000 km på telleren. Prisen på dem var rundt 7-8000,- Turbo o.l har jeg selv så hos meg er det kun snakk om blokk, topp og innmat. Jobben sa han ville ta en dag eller 2 så jeg måtte regne med opp mot 20 000,- alt i alt. 41 000,- for en motor var jo grusomt! Den må jo være fabrikksny..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2006 Litt o.t egentlig, men jeg har skiftet motor i en 2005 Audi A6 3.0 TDI på jobb de siste dagene pga registerkjedehavari. Der koster bare motoren 102 000 kr. I tillegg kommer alle pakninger, frostvæske, olje + arbeidspenger. Kanskje greit å ha en 1.8 T isteden hvis den først skulle ta kvelden.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2006 Viss du importerer ny (ny i Norge) motor fra tyskland må du ikkje da betale hestekreft-avgift vad innførsel? Eg er ikkje sikker - har ikkje importert, men meiner å ha hørt... Bare så ikkje folk plutselig sliter med biltilsynet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2006 Vært på Møller i dag. Rådebank. Ikke noe å diskutere sa mekaniker`n der. Ikke veldig gode nyheter. hehe. det som er rart er at det pleier ofte komme over lengre tid, her skjedde det plutselig. men det kan også være tilfelle det sa han på Møller. men fy F*** for noen priser på møller. Spørte hva slikt ville koste, vanskelig å si hvor mye som er gåent, men mest sannsynlig en god del sa han, så han fannt en motor til 41,000 og ferdig montert kom alt på ca 70,000 kr. Men det er jo ikke aktuelt. Jeg kan fikse den motoren mye billigere en det der.Er jo ran det der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...