Problemer med CO % på G60

Anbefalte innlegg

Min Golf Rallye har nå stått i 50 dager på verksted for og justere CO %

Kravet for å få den igjennom Eu-godkjenningen er 0.5 %, og min Rallye ligger nå på 10 %

Verkstedet har prøvd og justere men de klarer ikke å få ned co nivået.

Det er også prøvd med ny motorstyring, og det ga ikke noe resultat.

Når det justeres på co skruen forandere co% seg ikke, føleren er også byttet.

Bensin trykk regulatoren er byttet.

 

Bilen får for mye bensin, men vi klarer ikke å justere ned.

Pluggene sotes til, og bilen går som ei gammel hore.

Krise stemning no.....

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventiltetninger som er dårlig eller stempelringer som er dårlige, sjekka kompen, bruker den mye olje? kan også være kaldstart dyse som lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Art Dalene

ventiltetninger som er dårlig eller stempelringer som er dårlige, sjekka kompen, bruker den mye olje? kan også være kaldstart dyse som lekker.

 

 

typisk lambda.....problemer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda sonde er byttet, uten resultat.

Motorstyringen er byttet, uten resultat.

CO-regulator er byttet, uten resultat.

Drivstoff trykk regulator er byttet, uten resultat.

 

Motorstyringen er nå sent for sjekk, kan jo tenkes at motorstyringen fra NBS også var defekt.

Må prøve alt...

Bilen går meget fint på tomgang, men utslippet av co er langt over tilatte verdier i følge verkstedet.

Hva er egentlig max co verdi i prosent?

Bilen går jevnt på tomgang, men trekker dårlig.

Virker som jeg mangler en del hester.

Har en Golf GTI 8v, som kjører ifra min rallye.

Og det var ikke planen når rallye'n ble kjøpt.

 

Noen flere gode råd på lager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt meg litt mer info om hvordan bilen akser/oppfører seg. Kjenner delvis igjen problemet. Lignende på min GTi 96 mod.

 

Min trekker dårlig (kommer og går) 'en stund', for deretter å 'slippe' opp (går normalt) Sånn på din også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den trekker dårlig stort sett hele tiden.

Noen ganger, ved pedalen i gulvet får den et "Kick" å drar på som bare det.

Eller drar som normalt, gjør den egentlig da.

Dette varer i noen få sekunder bare, og kommer å går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når ble den førstegangsregistrert i Norge? Det er helt avgjørende for hvilke krav til CO som stilles. Fra 1990, tror jeg, må man ha 0,5. Fra 1987-1990 1,5, igjen tror jeg, og før 87 3,5.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førstegangsregistrert i Norge er 96.

Er det ikke årsmodell som er avgjørende da?

For det er jo en 89 modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vell noe som heter full-valve switch, og idle switch, som sitter på spjeldet. Disse styrer jo en haug med tanke på bensin, luft osv, hvis jeg ikke er helt på tur. Jeg hadde en ledning som går til idle switch, og bilen gikk som ett dass med lambda innkoplet, og vandret på tomgang...Sjekk over ledningene der, og sjekk over vakuum slangene. Ryker disse ryker bilen som faen også, og det går ikke spessiellt bra, kan du si...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket den blåe føleren foran toppen?

Måtte bytte denne, samt montere katalysator igjen for å få min ned på et ok nivå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Hulsund

Førstegangsregistrert i Norge er 96.

Er det ikke årsmodell som er avgjørende da?

For det er jo en 89 modell.

 

Alle biler, unntatt veteraner må ha montert kat om de er importert etter 90. Så dermed ble kravene til utslipp redusert deretter. altså til 0,5. Har vært borti å fått målt 0 i CO på en 87 passat 1,8s, men det sier jo lite om alle andre skadelige gasser. Siden min er reg i 88 i tyskland og importert til norge i 97, så må jeg oppfylle kravene som kom i 90, altså 0,5. Med kat er det sjelden et prob.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Oddbjørn Olsen

Sjekket den blåe føleren foran toppen?

Måtte bytte denne, samt montere katalysator igjen for å få min ned på et ok nivå.

 

Denne er den første man bør bytte år man har problemer med Digifant biler. Prøv også å legg en ekstra jordingskabel fra jordingspunktet til lambdasonden til batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå føleren skal være sjekket.

De hadde tatt den av på verkstedet, og då gikk den dårligere.

Jordingskabel til lamda er ikke fikset.

Hva skulle motstanden på den blå føleren være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du den helt ut fosser det jo vann...

Du får heller ikke start med den blåe føleren koblet fra, hvis du da ikke ordner motstand på annet vis. Bensinforbruket er også meget høyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke start sier du, stopper bilen også med den koblet fra?

Koblet den ifra, men bilen stoppet ikke da, den gikk bare dårligere.

Tok den ikke helt av som du sier da, koblet bare av kontakten.

Bensinforbruket på min er meget høyt, pluggene soter til etter bare kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Hulsund

Hva skulle motstanden på den blå føleren være?

 

Mellom 600-1200 tror jeg, husker ikke hva som var varm og kald. Tror den koster rundt 150,- på Møller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt av samme problem som deg, når jeg tenker meg om. Bilen min går også som en tørst hore, soter no villt, og får ett "kick" når gassen er i bånn..nesten som en turbo.. (Digifantlag??)

 

Jeg har byttet det meste på min også, motorstyring, fordeler, bankesensor, plugger, blå føler, termostat, co pot, vakuumslanger...

 

Begynner slipp opp for alternativer, men har en mistanke om stempel ringene, at de kan begynne å bli svært slitte..lukter peng i såfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, bilen stopper ikke(når den er varm) men den soter som f. Stopper du den, må du koble til kontakten igjen for å få start. Styreenheten din blir da lurt til å tro at bilen er kaldt, evt varm konstant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også jordinga til denne blå føleren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Jeg har egentlig litt av samme problem som deg, når jeg tenker meg om. Bilen min går også som en tørst hore, soter no villt, og får ett "kick" når gassen er i bånn..nesten som en turbo.. (Digifantlag??)

 

Jeg har byttet det meste på min også, motorstyring, fordeler, bankesensor, plugger, blå føler, termostat, co pot, vakuumslanger...

 

Begynner slipp opp for alternativer, men har en mistanke om stempel ringene, at de kan begynne å bli svært slitte..lukter peng i såfall..

 

Virker som vi kanskje er i samme båt ja.

Hvor langt har din gått da?

Min har bare gått 130000, kan da ikke være slitt stempelringer da, eller!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke orginalt luftfilter på min Golf, ettermontert KN-filter.

Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Noen følere som sitter i den orginale luftfilterboksen f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Hulsund

Virker som vi kanskje er i samme båt ja.

Hvor langt har din gått da?

Min har bare gått 130000, kan da ikke være slitt stempelringer da, eller!?

 

Min er gått "160 000", men om dette er riktig, det vet jeg ikke, er tvilsomt på så gamle biler. Men uansett, biler som kjøres med høyt ladetrykk, de har en vesentlig høyere slitasje på motor og drivverk, og da kan stempel ringer ta kvelden..er i allefall hva jeg mistenker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at vakum slangene bak på gass-spjellet ikke er byttet om!! Sett forfra skal den til venstre gå til hjernen. Den andre til kull filter beholderen.... Hhv etter og før spjellet.

Hvis de er byttet om funker bilen bare bra på full gass, mens den på alt annet fusker pga for mye bensin. Hjernen får da maks overtrykk hele tiden og ikke vakum/delvisgass....

 

Øystein Tomassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Tomassen

Sjekk at vakum slangene bak på gass-spjellet ikke er byttet om!! Sett forfra skal den til venstre gå til hjernen. Den andre til kull filter beholderen.... Hhv etter og før spjellet.

Hvis de er byttet om funker bilen bare bra på full gass, mens den på alt annet fusker pga for mye bensin. Hjernen får da maks overtrykk hele tiden og ikke vakum/delvisgass....

 

Øystein Tomassen

 

Min sin ble helt gal i går. Var på verksted og justerte tenningen, og satte på plass lambadasonden ;) ...Fikk også byttet til en chip som jeg vet hva er for noe, og det hjalp faktisk så mye at svartrøyken er borte...men nå går bilen litt magert igjen, siden denne chipen forlangte litt annen setting,så tenningen er feil. Skal justere denne og Co i morgen, og se om jeg er i mål. Det som er rart nå, er at på landeveiskjøring, cruiser i 3.de giret, og skal gi på, begynner bilen å rykke, før den tar seg sammen og kommer som en kule..Dette skjer ikke med lambda utkoplet....Er akrobat som han tenker, "faen, nå dør jeg", så gir'n på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Humre.. Rare greier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.