#1 Skrevet Oktober 4, 2006 Jeg skulle, for første gang på denne bilen, skifte hjul i dag. Det var iallefall planen. Jeg vippet av dekselet på den orginale S4 alufelgen og begynte å løsne hjulboltene. Den første bolten gikk jo greit, men da jeg skulle ta neste bolt merket jeg raskt at det var noe som ikke stemte. Jeg bøyde meg ned for å ta en nærmere titt, og oppdaget jo at denne bolten ikke var som de fire andre. Bolten er overhode ikke sekskantet, men har derimot 4 utsparinger. Jeg har jo vært borti noe lignende på en nyere VW Passat, så jeg regnet med det lå riktig spesialverktøy sammen med reservehjulet. Men den gang ei... Jeg tok en titt på ETKA for å se om det finnes riktig verktøy for denne bolten, men det ser ikke slik ut. Det eneste jeg fant var noe som beskrives som "hjulbolt, låsbar" samt "kappe for hjulbolt". Kan noen fortelle meg om det skal være slike spesialbolter på disse bilene? orginalt altså, eller om det er en tidligere eier som har ettermontert dette. Jeg er litt rådløs akkurat nå, men regner uansett med at jeg tar meg en tur til møller i morgen. mvh Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2006 Det er en typisk "låsebolt" ja, stikk til en dekkforhandler å se om de har rett adapter.. Tviler på du finner? Vet ikke, alternativet er å kløyve hele mutteren desverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2006 Det går jo an å lage seg en "nøkkel", men nå vet ikke jeg hvordan denne låsebolten ser ut da.. Men umulig er det ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2006 Det går nok an å lage seg et eller annet, men virker noe tungvint. Håper å finne riktig verktøy, men finner jeg ikke så har jeg jo ikke så mange valg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 4, 2006 Det går nok an å lage seg et eller annet, men virker noe tungvint. Håper å finne riktig verktøy, men finner jeg ikke så har jeg jo ikke så mange valg. Men sånn er det.. Ellers må du kjøre me sommerdekk i vinter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2006 låsebolter er bare trøbbel. Har plagdes så sykt mye med de der... Men de finnes sikkert i bedre kvalitet enn det jeg har hatt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2006 Hvorfor ikke spørre forrige eier? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 7, 2006 Ser du er fra tr.heim? Tempe dekkservice har utstyr for å ta av låsebolten! De fjernet isåfall boltene på min s4. Kostet 50kr pr.felg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 7, 2006 Støtte på samme problemet selv. Skjønte jo ikke bæret, så jeg ringte for sikkerhetsskyld Falck Etter en halvtime kom Bilbjørn og leta fram låsestykket til låsebolten som hadde "gjemt" seg sammen med hjulboltene til sommerhjula. Alt sammen lå i en liten tøypose i det ene oppbevaringsrommet i bagasjen. Flaut? Jepp Kosta meg 200 kr gjorde det også. Men sto med flatt hjul i veikanten midt på svarteste vintern, og da er rådyra gode... Låsebolter er sikkert noe dritt det, men lover deg at det er 1000 ganger mer dritt å finne go'bilen din liggende på kanalene når du kommer hjem fra ferie. Er nok et par her i klubben som er enige med meg i dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...