Anbefalte innlegg

Dette er da mitt første innlegg på vw-audi forumet, og begynner selvfølgelig med en vanskelig problemstilling:

Onsdag, forrige uke, kjøpte jeg en VW Passat 2.5 V6 tdi 4motion tiptronic 2000mod, av en privat her jeg bor. (Eidsvåg i Romsdal). Veldig fornøyd med bilen, helt til søndagen kom. Etter en liten kjøretur, parkerte jeg bilen i noen timer. Hadde tenkt meg ut en tur igjen, men bilen ville ikke starte. Etter mye om og men bestemt jeg meg for å ringe bjarne rødseth as i Molde. Eneste de kunne foreslå var at det var enten fødepumpa eller registeret som hadde "slått seg vrang". Sendte bilen utover med NAF og tordag fikk jeg "gladmeldingen". Det var strammehjulet på dieselpumpereima som hadde gått til h......!

Både forrige eier og jeg ble lettet, da bjarne rødseth hadde skiftet dieselpumpe (fødepumpa bak i tanken) for 2-3mnd siden, og regnet derfor med at det var de som hadde gjort en feil. Forrige eier betalte 16000 for overhalle pumpa, og innbakt i prisen var justering av registeret og tenning. Når de justerer registeret på denne bilen, må de vel av med dieselpumpereima?? De nekter for at de hadde vært borti denne reima, og påsto at de justerte registeret elektronisk??? Er ikke akkurat noe bilmekaniker men t.o.m jeg skjønner at å justere registeret så må du flytte på reima\justere via tenner på reimhjulet?

Da er spm: Hva ville dere gjort i en slik situasjon??

Regninga kommer på 4700,- dvs, enten DYRT strammehjul, eller uhorvelig mange timer......

Håper noen har innspill på dette

mvh Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes ingen måte å justere registeret elektronisk på. Bare tull. Eneste du sjekker elektronisk er innsprøytningstidspunktet på dieselpumpa. Dette kan uansett heller ikke innstilles elektronisk, kun ved å faktisk vri pumpehjulet på kamakselen i forhold til registeret forøvrig.

For å skifte tannreim/justere register og pumpeinnstilling må man altså fysisk sette ting på plass/flytte på reim og reimhjul.

Ja. Dieselpumpereima demonteres ved skifte av dieselpumpe eller registerreim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig!! Derfor kan enn begynne å lure om merkeverksted virkelig er til å stole på... Når de presterer å si slike ting bare for å slippe unna selv så er det vel på tide at B-R bør gå igjennom arbeidstakerene sine og spørre seg selv om det virkelig er slike folk de vil ha. Verksmesteren kommer tilbake på jobb mandag, så da blir det vel en ny ringerunde. Men hva er sjansene for at et slik strammehjul kan havarere? Hva er serviceintervallen på dieselpumpa\reima? Byttes vel også strammehjul og reim der også etter viss antall km...

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med denne saken....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta at strammejulets lager (som jeg forutsetter har havarert) var merkbart dårlig, og burde vært oppdaget dersom pumperemmen har vært ute. Et strammehjulslager som er i god stand havarerer ikke på 2-3 måneder. Dersom pumperemmen har vært ute har nok mekanikeren ikke rullet strammehjulet rundt og vurdert lageret, ikke alle mekanikere har den rette tekniske innsikt, erfaring eller interesse. Da bør du klage og kreve at verkstedet bekoster havariet.

Når disse lagrene har gått langt blir simringene slitt. Når de er nye er lageret uten slakk og det ruller ikke fritt, pga simeringenes friksjon mot akselen. Etterhvert (100 000 km ?) vil rullen gli relativt friksjonsløst, og etterhvert kommer urenheter inn i lageret og det oppstår slakk og til slutt havari.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velvel, da er saken forhåpentligvis i boks. Både jeg og forrige eier har snakket med verkstedet, men ingen fikk noen direkte svar. MEN, da forrige eier var der påpekte han at de var ute med pumpereima, for å justere registeret. Det hadde verkstedet nektet på til meg før. Han påstod at han stod og såg på at de var ute med reima, men han ene mekanikeren sa: Det kan jeg dessverre ikke kommentere.

Etterhvert så hadde verksmester sagt til forrige eier at jeg etter alt og dømme bare rive regninga i 2. For å være helt sikker, reiv jeg den i 4....

Det som helt sikkert har skjedd, er at de ikke har byttet strekkbolten som er brukt på strammehjulet etter at de demonterte det...

Men, godt å få "spart" 4500,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min onkel opplevde noe samme på sin 2,5TDI her i sommer. Dagen før, en lørdag, han (og resten av slekta) skulle på biltur til Italia stoppet bilen for han. Hadde nettopp vært å fått byttet dieselpumpe på Møller her i byen, og mistenkte reg.reim-ras i verste tilfelle. Uansett, Viking fikk bilen til Møller og Møller ordnet med leiebil på timen. De visste han skulle på tur og sa det var bare å kjøre, splitter ny Caravelle. Uansett, han hørte ikke noe fra Møller mens før mot slutten av ferieturen på 3 uker, så han regnet med at de hadde gjort noe galt som medførte reg.reimras og kostnader på 80 lapper...Det viste seg at de hadde strammet til denne bolten på dieselpumpa med for mye moment og at gjengene hadde blitt ødelagt. De la seg paddeflate og var oppriktig glad for at det skjedde mens han var i byen enda, og ikke midt nede på Autobahn. Reg.reima røk ikke, men uansett så fikk de seg en "oppkvikker" på Møller Trondheim (som vi forøvrig har VELDIG god erfaring med i min familie i hvertfall, åpent verksted på søndager bl.a....) :)

Fint det ordna seg for dere i hvertfall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at problemet løste seg på beste mulige måte for alle involverte :)

Prisen du fikk er imidlertid ikke noe unormal, 4800 er standardpris for justering av dieselpumpe + bytte av reim. Hos Møller, vel å merke... Fikk gjort det samme hos et lokalt Bosch-verksted for 2750 kr i våres. Men det tipset kommer du neppe til å få bruk for, går nok maange år til neste gang ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.