Trenger hjelp med S4 93mod motor AAN

Anbefalte innlegg

Min har begynnt å rykke noe jeveli før og rundt ca 2000rpm... har lest feilkode.. og den sier at det er veivakselgiveren, eller kamakselgiveren.. husker ikke helt vilken...men i hvertfall fortalte han på verkstedet at de er mulig at bilen girfeilkode på den ene giveren åså er det den andre.. kan dette stemme?

 

Bilen nermest håpper av og til når den står og går på tomgang...

Ved pådrag fra lavt turtall kan "håppingen" pågå leeenge.. og effekten er lik null men turbotrykk måleren viser at trykket øker.. noen som har noen gode råd?

har byttet tennplugger nå. og sjekket tennstagene.. det er en som er dårlig men jeg tapet denne.. så jeg tror ikke denne har noe med dette å gjøre.. (har bestilt ny også seff.!)

 

Når bilen er kald fungerer den stort sett helt fint.. som på morgenen når jeg kjører på jobb er det ingen problem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faens dritt!! Akkurat no ca kutta turbotrøkk måler'n i dashborde å funk!! faen som sjer?!?! Nån som har peiling!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har hatt samme opplegg på min forrige S4, men ikke det med turbo trykket. på min var eksosmanifoilen forholdsvis sprukken, slik at den dro inn falskluft og lambasonden ga feilmelding. Vet ikke om det er tilfelle hos deg, men verdt å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladder 0,4 - 0,5 bar nå!!! har montert en annen turbotrykkmåler for å sjekke... å den viser ikke mer enn 0,5bar... men... hvis jeg stopper bilen og starter den på nytt så fungerer den som den skal i ca 1min for så ijenn å ikke ladde mer enn max 0,5bar... ladder normalt, når allt fungerer og er perfekt, 1,3-1,4 bar max....

 

forbanna dritt...

 

 

Eksos manifolen min ser grei nokk ut.. skal bra stor sprekk til for å få frisk luft på lambda.....

 

Som sakt.. har feilkode på kamaksel føler eller veivakselføler.. men skal den lage så syyyykt mye trøbbel da?!?!!?

 

Er ikke chippen som begynner å fucke?!

Har MTM chip.. så.... skal være bra det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være kamreimhjulet nede på veiva som har forskjøvet seg slik at kamtiminga er feil. Da får du feilmelding på veiv/kam sensor og bilen går nesten ikke. Sjekk dette før du kjører noe mer. Til slutt tar ventilene nedi stemplene hvis hjulet har løsnet : bh : . Ta ut pluggen på syl. nr. 1 og sett en stang nedi. Snurr motoren sakte til stanga er på topp og sjekk om merket på reimhjulet står mot nullmerket. Gjør den ikke det er det bare å demontere og montere nytt regreimhjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en vakuum-slange som har hoppa av, flere som har hatt problem med det i det siste.. Se en ventil øverst på torpedoveggen litt ut mot førersida..

 

Ellers har jeg lite tro på at teip funker om ei av plugghettene er dårlig.. Kan også være ledningene som går ut til coilene, de "bruker" å sprekke der de går inn gjennom toppdekselet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faens dritt!! Akkurat no ca kutta turbotrøkk måler'n i dashborde å funk!! faen som sjer?!?! Nån som har peiling!?

 

Hadde samme problem selv. Ta en titt på denne tråden.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=62551

 

Den slangen hopper fortsatt av til meg ved fullt pådrag over tid i f.eks 5 gir.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bilen er kald fungerer den stort sett helt fint.. som på morgenen når jeg kjører på jobb er det ingen problem...

 

Hadde samme problem med en Cossie jeg hadde. Da var det tennplugg kablene. Jeg ville byttet til en annen coil pakke. I og med at bilen fungerer "normalt" når bilen er kald og at den tuller det til når det blir varmt. Ville jeg kanskje tro at problemet er elektrisk. Når bilen er kald er motstanden i coil - tennrør lavere enn når materialet blir varmt. Da øker motstanden. Dette kan føre til dårlig tenningsgnist og påfølgende rykking om noen av delene skulle ha en liten slitasje/feil.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en liten vacum slange som går inn på (bensin galleriet?) som hadde håppet av under det dekselet som er fremfor vifta til klima og bakmotoren hvis dere skjønner...

 

Fikk på plass den så funka det som hakkamøkk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en vakuum-slange som har hoppa av, flere som har hatt problem med det i det siste.. Se en ventil øverst på torpedoveggen litt ut mot førersida..

 

Ellers har jeg lite tro på at teip funker om ei av plugghettene er dårlig.. Kan også være ledningene som går ut til coilene, de "bruker" å sprekke der de går inn gjennom toppdekselet..

 

 

Teip funger på allt! :D å Wulk tape e trolldom! beste tapen som finnes... ikke sammen lignbar m normal tape.. men sett å venta på nye tennstaver så dem e vel på tur...

 

Lura på at kamaksel sensor'n e gåen.. ska få bil'n inn på verksted på mandagen å sjekk det der m reimhjul....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nokk plass bak panelet... men det er ikke mer enn at det går.. skal montere spenningsmåler også...

div nytt som har sjedd 001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoppsann.. nå var jeg kommet hjem fra jobb.. ogda stakk jeg på verksted i dag tidlig og leste feilkoder... FØKK!!! Fikk opp Styreenhet.. gang på gang...: bh : gang på gang......

 

turbotrykkmåleren som sitter orginalt inne i instrumenthuset viser 0,2. altså -0,8bar.. ved tomgang.. er dette riktig? den jeg har montert nå etter på viser ca -5bar.. stor forskjell gitt...

 

Trenger litt hjelp her...

 

Noen som har MTM Chip å selge?!?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoppsann.. nå var jeg kommet hjem fra jobb.. ogda stakk jeg på verksted i dag tidlig og leste feilkoder... FØKK!!! Fikk opp Styreenhet.. gang på gang...: bh : gang på gang......

 

turbotrykkmåleren som sitter orginalt inne i instrumenthuset viser 0,2. altså -0,8bar.. ved tomgang.. er dette riktig? den jeg har montert nå etter på viser ca -5bar.. stor forskjell gitt...

 

Trenger litt hjelp her...

 

Noen som har MTM Chip å selge?!?!

 

Har en hjerne med MTM chip i ... du kan få teste den. Deretter kan du gi meg et bud.: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder den feilkoden du får på halgiver`n på kammen, så får du denne om bilen ikke går. Og Bilen starter IKKE om den er defekt, det må dessuten også stemme overens med de på svinghjulet. eller så får du verken tenning eller bensin

 

jeg testa min med ei pære, og den skal lyse hele tiden, utatt når den treffer "tennpunktet"

 

Du har også et inspksjons hull i bak kant med motor, der du ser svinghjulet. Når du setter bilen i rett posistjon, ska du kunne se --0 merke, eller en tapp på svinghjulet.

 

Men for all del, correct me if I`m wrong! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg trør inn gassen og holder den jevnt på ca 2000rpm. så ligger den å daler opp og ned ca 300rpm... sjønner ikke noe.. sånn er det hele veien opp.. holderseg ganske jevnt på tomgang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke fått olje eller noe dritt på LMM? Du kan nå prøve å plugge ut den bare for morro.. å see..

Og har du sjekka at registeret står som det skal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke fått olje eller noe dritt på LMM? Du kan nå prøve å plugge ut den bare for morro.. å see..

Og har du sjekka at registeret står som det skal?

 

 

Registeret flytter vell ikke på seg sånn helt uten vidre vill jeg tro? har hatt bilen i ca 1år og den har jo fungert til nå... så'e... kan prøve det med LMM.. Kjører jo med KN-filter.. men har 2x90grader bend.. så oljen skal vell bli liggende i jenn i benda... men man vet jo aldri... Får ikke opp feilkode på LMM heller.. Ligger ikke å kuker på turtall når den står på tomgang...

-Eller.. det hender men da er det mer som om den ikke går på ett sylinder eller no..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være kamreimhjulet nede på veiva som har forskjøvet seg slik at kamtiminga er feil. Da får du feilmelding på veiv/kam sensor og bilen går nesten ikke. Sjekk dette før du kjører noe mer. Til slutt tar ventilene nedi stemplene hvis hjulet har løsnet : bh : . Ta ut pluggen på syl. nr. 1 og sett en stang nedi. Snurr motoren sakte til stanga er på topp og sjekk om merket på reimhjulet står mot nullmerket. Gjør den ikke det er det bare å demontere og montere nytt regreimhjul.

 

Var bare han jeg sikta til, og bare sa hvordan du kunne sjekke det lett. Bare å sette bilen i 6 gir å skubbe den litt frem og tilbake til du finner punktet på svinghjulet.. Mitt reimhjul røyk.. og flytta hele registeret 20-25 grader, før det låste seg.. Da gikk hele toppen til hellvete!

 

Men har du sjekka coilene da? om det er gnist i alle pluggene? Coilene er vel et kjent problem på disse motorane?

 

Jeg ville og ha løfta av - polen på batteriet.. bare for å få sletta eventuelle feilkoder tilfelle den surrer litt ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg trør inn gassen og holder den jevnt på ca 2000rpm. så ligger den å daler opp og ned ca 300rpm... sjønner ikke noe.. sånn er det hele veien opp.. holderseg ganske jevnt på tomgang...

 

Hadde en bil (opel:rolleye: ) som jeg hadde lignende problem med..... turtallet gikk opp og ned slik du beskriver.... Etter mye feilsøking var det lambda som var synderen... Fikk ikke opp noen feilkoder av noen slag, men etter bytte av den, ble det ny bil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda koster ikke noe særlig heller.. Skal ikke so bort fra den, som han andre her sa, så hadde han hatt lignende problemer da han hadde sprekker i manifoilen, som lurte lambdaen.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.. takker for gode tips...

 

- Plokka av ledninga til LMM.. da vil ikke bilen gå på tomgang, og problemet med at den ikke holder seg stabil på ca 2000rpm osv var fortsatt der...

 

-Har liten.. pitteliten lekasje mellom toppen og manifoil.. men.. det må vel være ganske heftig sprekk for at lamda skal bli forvirra av dette...

Har kjørt med åpen dump i sommer... kan vel kanskje hende at lambda har fått seg en kakk der da...

 

Men på opel får du ikke opp noe feilkoder vettu.. er jo så mye... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville begynt med å bytte lambdaen, eller låen en, bare for å se om det er den. Hvis ikke det hjelper, så burde du kanskje få deg en ny pakning mellom toppen og manifoilen, men det er jo litt mere arbeid da..

 

Når det gjelder opel, så er det vel like greit å få noen feilmeldinger på det som er galt, istede for å ikke få noen, selv om noe ER galt ;):P

 

Men er det feil på en føler eller noe, så får du somregel feilkode på de tror eg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville begynt med å bytte lambdaen, eller låen en, bare for å se om det er den. Hvis ikke det hjelper, så burde du kanskje få deg en ny pakning mellom toppen og manifoilen, men det er jo litt mere arbeid da..

 

Når det gjelder opel, så er det vel like greit å få noen feilmeldinger på det som er galt, istede for å ikke få noen, selv om noe ER galt ;):P

 

Men er det feil på en føler eller noe, så får du somregel feilkode på de tror eg.

 

 

Har jo feilmelding på styreenhet som jeg har skrevet endel ganger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :D Godt jeg kan lese :P Men hadde det da ikke vært en ting å prøv en annen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :D Godt jeg kan lese :P Men hadde det da ikke vært en ting å prøv en annen ?

 

 

Jupp.. skal sørover nå på torsdagen å prøve annen styreenhet og chip..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.