Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal gå i gang med å bytte hjullager på s2`n, noen som har en grei fremgangsmåte for å gjøre dette?

Må man ha presse? Hvordan er det med det der å skru det riktig fast osv? Noen spesielle momenter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk så finner du endel om dette....

 

Er STOR fordel med presse. Demonterer du og tar med deg fjærbeinet til et verksted så presser de ut det gamle og setter inn nytt på null komma niks og koster ikke stort heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke noe spes ved å søke, men uansett så gikk alt i vasken.

Starta i dag med godt mot for å bytte, for det første klarte jeg ikke å banke ut hjullageret så jeg må låne presse på mandag. For det andre så hadde jeg fått feil hullager av møller. Lagret jeg fikk var for lite både i ytter og innerdim. Noen som vet DELENR på hjullagret foran til s2 coupe 3b?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men se her..

wheelbearing2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må og til å bytte hjullager på min s2, noen som vet om det skal være segerringer der?(eller hva det kalles) Ser ikke sånn ut på tegninga, men greit å være sikker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å banke ut hjullager er et håpløst prosjekt, presse må til.

Er ganske sikker på at det sitter segerringer der...

Correct me if I`m wrong: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt ikke det på min i allefall, det delebildet der skjønte jeg ikke stort av, er jo mange nummere det. Men pleier det ikke å stå dim på lagret der også? Jeg fikk i allefall et lager som var feil i dim, det var 4cm innvendig mens det skulle vært 4,3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt ikke det på min i allefall, det delebildet der skjønte jeg ikke stort av, er jo mange nummere det. Men pleier det ikke å stå dim på lagret der også? Jeg fikk i allefall et lager som var feil i dim, det var 4cm innvendig mens det skulle vært 4,3

Står dimensjon på høyre side.. 75 og 82mm..

 

S2 har vel 82mm tipper jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg målte lagret jeg hadde fått nå. den utvendige diameteren er 73 mm og delenret er 357 498 625 B, hva har jeg da fått lager til? Noen som kan finne det ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg målte lagret jeg hadde fått nå. den utvendige diameteren er 73 mm og delenret er 357 498 625 B, hva har jeg da fått lager til? Noen som kan finne det ut?

Ser ut til å være ett sett med to hjullager, passer foran til Caddy, Corrado, Golf, Passat, Polo, Jetta, og Vento.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på hva de driver med på møller, det er best for dem at de har det på lager, da bilen min ikke er brukbar nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte mitt på mekonomen til langt under Møller pris og de hadde delen på en dag.

 

Ellers så slapp begge mine lager på ca 13 tonns trykk, så du MÅ ha presse.

 

Husk også å presse lageret inn i riktig rekkefølge så du slipper å ødelegge ett nytt lager......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du presse jeg kunne fått lånt? Og hva mener du med riktig rekkefølge? Jeg har fått ut deler av lagret da ;) Fått ut spindelen, men får ikke selve lagret ut av huset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjentar hva er riktig rekkefølge? Hva er det beste måten å få inn lagret på? Bruke det gamle å presse det inn igjen med? For å få pressa på ytterdelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først presse lageret inn i hjulagerhuset. Press da med egnet verktøy ( hylse i rett dimensjon etc..) på hjullagerets ytterste ring. OBS. Pass på om lagerets innerring har forskjellig diameter inn og utv. slik at du får det rett vei. Ikke alle lagre har dette.

 

Monter evt. segeringer.

 

Hold igjen på lagerets innerring og press spindelen inn i hjullageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var slik jeg gjorde, men lyden er fortsatt der, skal få bytta på andre side snart håper det blir borte da, ellers skal jeg bytte høyre en gang til.

 

Er det dumt å bruke det gamle lagret til å presse inn det nye med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hold igjen på lagerets innerring og press spindelen inn i hjullageret.

 

Det er bedre å presse hjullagerhuset inn på spindelen. Da er man sikker på at man har riktig mothold. Jeg brukte en pipe i passe størrelse til å sette på den innerste ringen på lageret, og presset på denne og så ned på spindelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var slik jeg gjorde, men lyden er fortsatt der, skal få bytta på andre side snart håper det blir borte da, ellers skal jeg bytte høyre en gang til.

 

Er det dumt å bruke det gamle lagret til å presse inn det nye med?

 

Er ikke sikkert det er på den siden eller foran heller. Jeg hadde samme problemene på S4-en min, og endte med å bytte alle fire før lyden ble borte. Det var selvfølgelig det siste lageret jeg byttet som var feil på, og det var langt fra det jeg trodde ut fra hvor lyden kom fra.

 

Hvis du skal bruke det gamle lageret til å presse inn det nye med, pass på å slip av litt rundt hele med smergel eller vinkelsliper, hvis du ikke gjør dette, risikerer du at det sitter fast i hjullagerhuset når du er ferdig. Jeg bruker alltid et gammelt lager til å presse inn nytt med, men da med nedslipt diameter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på mekonomen istad og handlet hjullager bak, tror i grunn jeg fikk feil. Noen som har et bilde av hjullagra bak, evt mål på de? Slik at jeg slipper å sitte med skjegget i postkassa til hælja når jeg skal bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det er krysslager bak iflg de lagrene jeg har fått i allefall.. kan det stemme? Syntes også de virka veldig små i målene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.