Anbefalte innlegg

Heisann

 

Noen som vet om det er mye jobb å bytte register-reim på en 2002 A6 1,8Tq motorkode AWT...

Fått pris på 6000,- hos Audisentrum men vurderer kanskje å ta jobben selv....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er mye jobb og ingen jobb for uerfarne mekkere. Et firma i trondheim gjør jobben for 3500, mens møller ta 5500.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det innebærer at frontfangeren må demonteres og frontseksjonen ( svart plastramme med lamper, radiator osv ) må settes i servicestilling. Først da kan reima skiftes og har du aldri skiftet reim før eller demontert fangeren osv blir det mye å klundre seg frem til selv. I tillegg kan det bli VELDIG dyrt å gjøre feil. Dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det innebærer at frontfangeren må demonteres og frontseksjonen ( svart plastramme med lamper, radiator osv ) må settes i servicestilling. Først da kan reima skiftes og har du aldri skiftet reim før eller demontert fangeren osv blir det mye å klundre seg frem til selv. I tillegg kan det bli VELDIG dyrt å gjøre feil. Dessverre.

 

Hmmmm , betyr dette at man må fylle på klimagass etter at jobben er gjort ???? Har byttet regreim på noen av mine tidligere biler , men der var det ikke så trangt som her...

 

men hvordan setter man radiatorer o.l i servicestilling.... fangeren har jeg hatt av flere ganger så det er ikke noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm , betyr dette at man må fylle på klimagass etter at jobben er gjort ???? Har byttet regreim på noen av mine tidligere biler , men der var det ikke så trangt som her...

 

men hvordan setter man radiatorer o.l i servicestilling.... fangeren har jeg hatt av flere ganger så det er ikke noe problem.

På A4'en så går det an å "løsne" frontstykket, og dra det frem en 10cm for å få litt arbeidsplass. Kan vel hente enda 5cm på og dra av IC-slangene.

 

Dette er uten å demontere noe som har med klima å gjøre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger IKKE dele slanger for ac. Da fangeren er skrudd av, ser du hvor støtfangerbrakettene sitter festet. Det er snakk om tre 40 torx skruer på den ene siden og fire på den andre. tillegg sitter det en 27 torx under hver hovedlykt ( fra siden og inn mot frontseksjonen/fester forskjerm til seksjonen )

og en eller to 27 torx oppe i skjøt mellom skjerm og seksjon pr side. Etter å ha skrudd ut disse kan seksjonen dras 10-15 cm fremover. Alle slanger/rør kan forbli montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke åssen det er på A6'en, men på A4'en synes jeg det var greit å skru inn ett gjengestak på hver side, så slipper man at fronten bare "henger og slenger" når du har dratt den frem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger IKKE dele slanger for ac. Da fangeren er skrudd av, ser du hvor støtfangerbrakettene sitter festet. Det er snakk om tre 40 torx skruer på den ene siden og fire på den andre. tillegg sitter det en 27 torx under hver hovedlykt ( fra siden og inn mot frontseksjonen/fester forskjerm til seksjonen )

og en eller to 27 torx oppe i skjøt mellom skjerm og seksjon pr side. Etter å ha skrudd ut disse kan seksjonen dras 10-15 cm fremover. Alle slanger/rør kan forbli montert.

 

 

Og da kan man trekke hele fronten frem inklusive radiatorer og komme lett til for å bytte reim og vannpumpe?

 

Men får da å få reima på plass riktig i forhold til timing o.l har du noe gode ideer her ? merke topp og bunn ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.

 

En måte mht. merking er å lage merker selv, en annen å bruke de merkene som er fra før. Uansett: Sveiv motoren til tenningsmerkene stemmer FØR du demonterer selve reima. Legg spesielt merke til hvordan merket på kamakseldrevet står i forhold til merket på toppdekselet. Det bommer vanligvis med ei halv tann i forhold til merket på dekselet. Legg da merke til om det står ei halv tann før eller etter.

 

Nede i girkassehuset under ekspansjonstanken vil du finne merket for veivaksel. 90% sikker på at det er preget en 0 inn i svinghjulet. Den skal flukte med en kant som stikker ut i nevnte hull i kassa/clucthhuset.

 

Det er de to mekene du behøver bry deg om.

 

Ellers kan du lage merke på reim og reimhjul både på veiv og kamaksel med forskjellig farge oppe og nede. Så demonterer du reima, setter et merke på den nye reima med en av fargene, teller så antall tenner mellom merkene på den gamle reima og lager like på den nye, monterer den på motoren igjen slik at merkene på reim og reimhjul ( som du selv laget ) stemmer.

 

Har du digitalkamera tar du bilder av ting mens de er montert slik at du kan se på de hvis du lurer på hvordan ting satt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.