Oljelampa lyste igjen Hjeelp! Audi A4 1,8 Q 96 mod

Anbefalte innlegg

Audi A4 1,8 Q 96 modell

 

Nå lyste den igjen: bh : , men nå lyste den konstant. Forrige gang på mandag blinket den og peip ding ding ding, men da sto jeg så og si stille da.

Hva er forskjellen?: klø :

 

Nå kjørte jeg under 2000 omr, Jeg stoppet med engang den begynte og lyse, ventet 30 sek og startet igjen, da lyste det ikke mer.

 

På verksted sier de det er enten oljepumpa som kan være dårlig, og at det ikke var uvanlig på disse bilene.

 

Men det kunne også være sensoren som tullet litt sa de, og det kan jo være siden det er så lang tid i mellom.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

MVH

Stian Karlberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri hørt om at oljepumpa er en vanlig feil på disse bilene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay. men tror du at det kan være føleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd at oljelampa har blinket uten grunn. at lampen har blinket 1 eller 2 ganger og aldri har gjort det igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men lampe eller ikke. Det viktigste er jo at det er olje på motoren og hvis du tar av oljepåfyllingslokket og det spruter eller at du ser olja surre rundt så er det jo som det skal være. Men det går jo ann og skjekke om føleren er ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja sant det, førstegang det blinket peilet jeg oljen og det var fullt.

 

men jeg tenker på oljetrykket, om det synker under kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett oljenivå og riktig trykk er selvfølgelig det viktige. Var jeg deg ville jeg forsøkt med en ny føler for å se om det da skulle hjelpe mht. lampa. Det er iallefall billigst og enklest.

 

Hvis det ikke hjelper ville jeg fått montert en oljetrykksmåler du kan ha inni bilen en periode for å følge med om trykket faktisk synker da lampa lyser.

 

Gjør det det kan det ha årsaker som: Slitt/def. oljepumpe, slitte lagre i motor eller at oljepumpas sil er tett.

 

En annen ting verdt å tenke på: Er motoren utstyrt med uoriginalt oljefilter? Type Mann, Fram e.l. Har vært borti at disse er for tette slik at trykket blir feil.

 

Lenge siden sist oljeskift?

 

I værste fall kan det hende instrumentet i bilen kødder.

 

At oljepumpe er en kjent feil på denne bilen er jeg nok ikke helt enig i. Det er et større problem på nyere 1,8 T med Longlife service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd

 

Jeg har hatt bilen hos et verksted som er flinke med audi,

Før oljelampa begynte og kødde hadde jeg en olje lekkasje i bunnpakningen og oljetrykks bryteren

Når de byttet pakningen og bryteren sa de at de renset oljesilen.

 

Når jeg så lampa lyse første gang stakk jeg tur opp til de fordi bilen skulle inn likevel pga bytte av mansjett og litt annet, da sa de at det kunne være pumpa som begynte og bli dårlig eller at føleren tullet,

 

De anbefalte at de tok en oljerens i samme slengen og Tuna som jeg tror det heter oljebehandling, er kun kjnet med stoffet QMI, det smører opp pakninger og beveglie deler så de blir mindre friksjon i motoren.

Så siste oljeskift var på torsdag.

 

Mye kan bytte av oljeføler komme på hos verksted ca?

 

Er det mye arbeid og sette inn oljetrykks måler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er lett å montere en "måler". Skru ut oljetrykksbrytern, så du finner gjengene på skruen der. Så får du tak i en liten slangebit med riktige gjenger å monterer et manometer på den. Å skrur det inn i hullet til oljetrykksbrytern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay hørtes enkelt og greit ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men får ikke gjor noe med et første, skal ut på sjøen i 2 uker i morra, takk for alle innlegg, det har vært lærerikt og nyttig for meg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.