Plaget av fjusking, 1.8 dx motor (gti)

Anbefalte innlegg

Dette er nytt:

-bensinfilter

-rotor

-fordelerlokk

-plugger

-diverse vakumslanger

Når jeg først kjøpte bilen gikk den noe urolig på tomgang, og tomgangen lå på ca 1600rpm. Tidligere har den hatt ett og annet nykk på rundt 4-5000rpm under fullt pådrag, men ikke værre enn at det har gått bra. Forrige uke testa jeg tankmåleren og kjørte tanken ned til 4liter. Fylte så full tank 98oktan på Esso, og i tiden etter det har den fjusket noe veldig. På ca 3-3500rpm er det omtrent som å treffe turtallssperra, holder jeg full gass drar den seg videre oppover på turtall, men fjusker veldig og smeller i eksosen. Har testa vakumklokka på fordeleren, og den virker.

Problemet kom altså plutselig, bilen har gått som ei klokke frem til forrige uke. Kan og nevnte at tomgangen plutselig ble 2600rpm, men den har jeg nå justert ned slik at den ligger stabilt på 1000rpm. Bilen drar veldig godt fra tomgang og opp til ca 3000 før problemet kommer. Rotoren jeg monterte er den uten turtallssperre.

Trenger sårt noen tips til ting jeg bør sjekke. Lurer på om kanskje en "sliten/dårlig" coil kan føre til dette?

Edit: Har også lett me lykt og lupe (og startgass) etter evt lekkasjer, men finner ingen. Motoren draes fint hele veien om jeg gir forsiktig gass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som falsk luft for meg... sjekk innsugspakningen (altså den mellom manifoild og topp) med startgass. Har opplevd problemer med den ;)

Jan Brede

Dette er nytt:

-bensinfilter

-rotor

-fordelerlokk

-plugger

-diverse vakumslanger

Når jeg først kjøpte bilen gikk den noe urolig på tomgang, og tomgangen lå på ca 1600rpm. Tidligere har den hatt ett og annet nykk på rundt 4-5000rpm under fullt pådrag, men ikke værre enn at det har gått bra. Forrige uke testa jeg tankmåleren og kjørte tanken ned til 4liter. Fylte så full tank 98oktan på Esso, og i tiden etter det har den fjusket noe veldig. På ca 3-3500rpm er det omtrent som å treffe turtallssperra, holder jeg full gass drar den seg videre oppover på turtall, men fjusker veldig og smeller i eksosen. Har testa vakumklokka på fordeleren, og den virker.

Problemet kom altså plutselig, bilen har gått som ei klokke frem til forrige uke. Kan og nevnte at tomgangen plutselig ble 2600rpm, men den har jeg nå justert ned slik at den ligger stabilt på 1000rpm. Bilen drar veldig godt fra tomgang og opp til ca 3000 før problemet kommer. Rotoren jeg monterte er den uten turtallssperre.

Trenger sårt noen tips til ting jeg bør sjekke. Lurer på om kanskje en "sliten/dårlig" coil kan føre til dette?

Edit: Har også lett me lykt og lupe (og startgass) etter evt lekkasjer, men finner ingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk ut og sjekka nå. Etter hver solide spray ned mot pakningen steg turtallet såvidt. Det er med andre ord lekkasje der. Takk for tipset, da blir det bytte av pakning til helga. Er det noe annet jeg bør gjøre når jeg først er av med innsuget?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange bolter sitter egentlig innsuget fast med? Har nå skrudd ut 4 umbrakoer, samt en 13mm bolt, og enda sitter det bom fast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter i 6 umbrako skruer.

bilde(det jeg hadde, ikke bry deg om det jeg har ringet rundt, gammelt bilde...)

Godt å ha en laaang tynn 6mm umbrako nøkkel.

3bdxgasspjeld.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange bolter sitter egentlig innsuget fast med? Har nå skrudd ut 4 umbrakoer, samt en 13mm bolt, og enda sitter det bom fast.

6 skruer til toppen. To rundt innsugskanal 1 og 4 samt en på hver side av innsugskanal 2 og 3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, etter enda mer fikling kom alt av. :) Da er det bare å bestille ny pakning og smekke sammen motor og kjøre bil i en mnd til før snøen kommer, eller... :D

(Er lett å komme til eksosmanifold, plukke av topp etc når jeg har tatt av så mye allerede. :D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk endelig dallet meg til å kjøpe ny pakning idag. La den opp så den passet med skruhull osv på toppen, og skrudde på innsuget. Startet opp bilen, justerte tomgang (montert 5e spjeld) og testet med startgass på ny.

Tydeligvis drar den enda falskluft mellom innsug og topp. Er det noe jeg har gjort feil? Fjusker på samme måte som før, like over 3000rpm. Frem til det drar den veldig godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.. da har jeg hatt mange timer i garasjen. Plukket av innsug og gasspjeld. Brukte Kent silikonpakning mellom gasspjeld og innsug, og mellom innsug/pakning/topp for å være sikker på at det ble helt tett. Brukte ikke for mye pakningspasta.

Etter litt venting for å få alt til å tørke, så jeg frem til oppstart. Men den gang ei.. fjusker som før, og når jeg sprayer startgass på både innsug og spjeld, øker den såvidt på turtall. Altså symptomer på en lekkasje.

Dette lukter dessverre verkstedregning, om jeg ikke får noen gode tips..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med dysetetninger ? siter noen "o-ringer" rundt selve dysa som også kan lekke...

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bytte av dysetetninger om to uker etter tips både fra deg og en kompis. :)

Har ikke helt lyst å gi opp enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle akkurat si det.. sjekk om dysene sitter ordenlig neddi? om di rød/oransje plasthylsene har sprukket opp litt så kan det hende at pakningene sitter dårlig = på tide å skifte ut. litt klønete å komme til..

en av 2 grunner til at tessa golfen bludra no veldig før banekjøringa på hovedtreffet på våler i år.

alltid skarre værra no': rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og legge til at det lukter veldig uforbrent bensin.. skjønner ikke helt at det skal komme av falskluft?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg akkurat bytta dysetetninger. De gamle var blitt harde og tatt form etter føringene de står i. Men hjalp dette på fjuskingen? Nja.. Fikk ikke testet skikkelig pga glatt føre, muligens den fjusker på rundt 4000rpm istedet. Sprayer jeg startgass rett ned mot dyse nr 3 stiger turtallet 2-300rpm og holder seg der til jeg slutter å spraye. Dette burde jo da være en klar indikasjon på fortsatt falskluft. Burde jeg bare byttet de hersens dyseføringene samtidig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet du både gummiringene og de plasthylsene? Har du sjekket slangekoblingen på bremsekraftforsterkeren?

Ta ut alle pluggene å sjekk om det er lik farge på dem!

Har du dobbeltsjekka reg.reim at den er rett huket?

Har du sjekket at spjeldet under luftfilterboksen funker?

Napp ut dysene å sjekk at alle leverer!

Bensinpumpen skal levere 0,5 liter på 30 sek. tror jeg det var.. sjekkes.

Alt i kjem på i farta! : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet ikke plasthylsene. Ikke lagervare på Bjarne og sjelden de ryker sa Kjetil. Oftest sprekker de når dysene skal draes ut, men det gikk kjempefint her. Sprayet startgass på hullet til bremsekraftforsterkeren senest idag tidlig, skjedde ingenting da.

Har titta på en plugg, den så nydelig ut. Skal sjekke resten samt regreim imorra.

Dersom det ikke dukker opp en feil til å begynne med imorra, napper jeg ut alle dysene og sjekker levering for å være sikker.

Tusen takk for tips Frode!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt en økt i garasjen igjen.

Merket på kamdrev, svinghjul, rotoren og ventilene på syl1 stemte alt overens med hverandre. Tolker det da dithen at regreimen står rett slik den skal være. Den er og passelig stram.

Bensinpumpen leverte 1liter bensin på 25 sekunder.

Turtall og motor går helt som den skal uten belastning.

Fikk pappa til å se på turteller mens jeg spraya startgass rundt innsug/dyser og turtall økte med 100rpm. Ingen bevegelser på turtall om jeg sprayer startgass rundt bremsekraftforsterker eller åndingsslanger ellers.

Plukket ut alle fire plugger, var litt olje i gjengene på syl2 (veldig lite), men ellers så de helt strøkne ut. Bare en liten anelse brunt.

Noen andre tips? Jeg har egentlig gått tom for ideer selv. Bilen går som et skudd på lave turtall, drar vannvittig bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet med gamle golfen min.. Der var det bensinpumpa som var gåen.. men du har jo testa di ser det ut som...sikkelig kjipt når slikt skjer..

MEN har du en kompis eller noe som har ei liggende så kan du nå alltids bare bytte for å sjekke.. Det er jo egentlig det eineste du ikkje har byttet..

god jakt videre på feilen..

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.