Anbefalte innlegg

Bilen min vil ikke starte, så jeg tenkte å prøve meg litt på feilsøking. Har tatt av bensinfordeleren/lmm eller hva den heter nå. Og den var ikke så pen inni.Se bilde:

IMG_0155.jpg

 

Noen som vet om det er noen grei måte å sjekke om det er noe feil med den, eller om det kan være andre ting som gjør at bilen ikke starter. Kjøpte bilen uten at den starter, så vet ikke helt hvordan det skjedde, men har hørt fra selger at det begynte med at den stoppet en gang i blandt, og at den startet igjen etter at han ventet noen minutter. Så ble det oftere og oftere, og han måtte vente lengre og lengre før bilen startet. Han byttet bensinpumpe, og da ble bilen bra en månde eller noe. Så stoppet den helt, og har ikke startet siden. Har ikke vært borti 10V turbo før, så jeg har ikke noe peiling på den motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet bensinfilter? Billig, enkelt og et greit sted å begynne, i det minste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min vil ikke starte, så jeg tenkte å prøve meg litt på feilsøking. Har tatt av bensinfordeleren/lmm eller hva den heter nå. Og den var ikke så pen inni.Se bilde:

IMG_0155.jpg

 

Noen som vet om det er noen grei måte å sjekke om det er noe feil med den, eller om det kan være andre ting som gjør at bilen ikke starter. Kjøpte bilen uten at den starter, så vet ikke helt hvordan det skjedde, men har hørt fra selger at det begynte med at den stoppet en gang i blandt, og at den startet igjen etter at han ventet noen minutter. Så ble det oftere og oftere, og han måtte vente lengre og lengre før bilen startet. Han byttet bensinpumpe, og da ble bilen bra en månde eller noe. Så stoppet den helt, og har ikke startet siden. Har ikke vært borti 10V turbo før, så jeg har ikke noe peiling på den motoren.

 

Hehe...driver i samme stund med nøyaktig samme problem: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle måle diverse bensintrykk. Hvor er det best å måle trykket fra pumpen? Skal jeg måle det ved bensinfilteret eller et annet sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan måle bensintrykk inn på bensinmengde fordeleren, den slangen som kommer fra pumpa, skal være

5bar.

 

Sikker på at den mangler bensin når den ikke starter/stopper?

Kontrollert halvgiver?

 

En måte du kan kontrollere bensinmengdefordeleren er,

*sett strøm på varmkjøringsregulatoren, med en bryter på.

*Napp ut alle dysene og sett de i et beger.

*Løft opp skåla i mengdefordeleren. (viktig, ellers får ikke dysene bensin)

 

Når du setter strøm på varmkjøringsregulatoren skal det sprute bensin hvis du gjør dette,

kan også måle mengden på hver dyse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om den mangler bensin nei, men kjørte den litt på starteren, og da ble ikke pluggene særlig våte av bensin.

 

Halvgiveren, hvor finner jeg denne da? Og hvordan sjekker jeg om den er i orden?

Edit:halvgiveren er vel ved fordeleren et sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om den mangler bensin nei, men kjørte den litt på starteren, og da ble ikke pluggene særlig våte av bensin.

 

Halvgiveren, hvor finner jeg denne da? Og hvordan sjekker jeg om den er i orden?

Edit:halvgiveren er vel ved fordeleren et sted?

 

sjekk edit på forrige innlegg.

 

En måte du kan sjekke halvgiveren på er å bruke en diodeprøvelampe, koble den til grønn og hvit kontakt på halvgiveren (3ledninger inn på fordeler).

og den andre til jord.

 

Dra så bilen på starteren, og diodelampa skal blinke.(ser det så vidt)

Kontakten må da sitte på halvgiveren

 

Hvis ikke blink, def halvgiver.

Hvis du har strøm på rød og jord på brun.

 

good luck

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk edit på forrige innlegg.

 

En måte du kan sjekke halvgiveren på er å bruke en diodeprøvelampe, koble den til grønn og hvit kontakt på halvgiveren (3ledninger inn på fordeler).

og den andre til jord.

 

Dra så bilen på starteren, og diodelampa skal blinke.(ser det så vidt)

Kontakten må da sitte på halvgiveren

 

Hvis ikke blink, def halvgiver.

Hvis du har strøm på rød og jord på brun.

 

good luck

 

Ok, tusen takk for tipset, skal sjekke det etterpå. Men om jeg har gnist på pluggene, kan da halvgiveren være defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig å hjelpe, derfor vi har detta forumet.

 

Har du gnist, er halvgiver OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til jeg lurer litt på. Er det en eller to bensinpumper på denne bilen? Regner med det er en elektrisk i tanken eller noe? Skulle det ikke da være mulig å høre denne når jeg skrur på tenningen? Det er i allefall helt stilt når jeg vrir på tenningen, ved unntak av noen klikk i diverse releer og lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde jo høre den, det gjør jeg i min 100 TQ hvertfall...

 

I det minste skal du høre den om du kryper oppi bagasjerommet og lytte bak bakseteryggen mens noen kjører på tenninga...

 

EDIT: på 100 TQ er pumpa i tanken og det er kun en :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal høre pumpa gå noen sek når du estter på tenninga. kan være bensinpumpereleet som er gåent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette i dag, så jeg bladde opp i verkstedhåndboka på bilen din idag (møller)

Det sto det at bensinpumpa ikke gikk når du vrir om tenning, kun når starter betjenes.

Mener jeg så på riktig årsmodell.

 

Gjør det enkelt, løsne på bensintilførsel slangen som går inn på bensinmengdefordeleren og kjør den på starteren, blir det bløtt der er bensintilførsel OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal høre pumpa gå noen sek når du estter på tenninga. kan være bensinpumpereleet som er gåent.

 

Bensinpumpereleet, er det samme rele som det står K-jetronic eller noe sånt på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette i dag, så jeg bladde opp i verkstedhåndboka på bilen din idag (møller)

Det sto det at bensinpumpa ikke gikk når du vrir om tenning, kun når starter betjenes.

Mener jeg så på riktig årsmodell.

 

Gjør det enkelt, løsne på bensintilførsel slangen som går inn på bensinmengdefordeleren og kjør den på starteren, blir det bløtt der er bensintilførsel OK.

 

Så du på riktig motor da? Hvor finner jeg motorkoden på motoren min? Hadde vært greit å vite hvilken motor det er, om ikke noen av dere kan si meg det da? Vet ikke hvilken årsmodell motoren er, selv om jeg har fått oppgitt at det er 90-modell, trodde jeg det bare var 20V fra og med -90?

 

Har tatt ut mengdemåleren, og alle slanger er jo da som sagt løs. Kjørte starteren i ca 10 sekunder mer eller mindre, og kunne ikke se at det kom en dråpe bensin noen steder.

Regner med det skulle komme bensin fra den slangen som kommer ut fra bensinfilteret?

Trenger ikke å være koblet til mengdemåleren for at det skal komme bensin?

 

EDIT: jobber du på møller? Vet du kanskje pris på bensinpumpe og rele du da? Om jeg skulle trenge dette? Er det lurt å kjøpe noen annen pumpe med en gang om det skulle bli noe småtrim på bilen fremover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du på riktig motor da? Hvor finner jeg motorkoden på motoren min?

Har tatt ut mengdemåleren, og alle slanger er jo da som sagt løs. Kjørte starteren i ca 10 sekunder mer eller mindre, og kunne ikke se at det kom en dråpe bensin noen steder.

Regner med det skulle komme bensin fra den slangen som kommer ut fra bensinfilteret?

Trenger ikke å være koblet til mengdemåleren for at det skal komme bensin?

 

EDIT: jobber du på møller? Vet du kanskje pris på bensinpumpe og rele du da? Om jeg skulle trenge dette? Er det lurt å kjøpe noen annen pumpe med en gang om det skulle bli noe småtrim på bilen fremover?

 

Motorkoden din finner du i servicehefte eller hvis jeg får reg nr av deg, ellers så står det i en lapp med alle kodene på i bagasjerommet (hvit lapp)

 

Ang bensinpumperele, kan du ta ut dette og ta en jumpeledning på stikk 87 og over på 30 (betegnelsen står på releet) da skal pumpen gå.

Hvis ikke er pumpa defekt.

 

Jepp, jeg jobber på møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette i dag, så jeg bladde opp i verkstedhåndboka på bilen din idag (møller)

Det sto det at bensinpumpa ikke gikk når du vrir om tenning, kun når starter betjenes.

Mener jeg så på riktig årsmodell.

 

Slik er det på min 87 Cq også, pumpa går ikke når man vrir på tenning, kun når man starter, eller motoren går. Jeg syntes dette virket rart, for jeg mente å huske at jeg hadde hørt pumpen tidligere, så jeg tok opp sprøsmålet på et større utenlandsk forum, og alle eierne av Type 81/85-biler sa det samme, at pumpen bare går når man starter, eller når motoren går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så pumpen skal gå når bilen går på starteren da? Får vel prøve det som Roger sier, med å koble over på releet, og se om pumpen starter da.

 

Men angående motorkoden, så er det jo byttet til en annen motor i bilen. Står i en turbomotor nå, men jeg vet ikke hvilken. Noen som ser det på dette bilde?

IMG_0098.jpg

 

Og så må jeg igjen takke alle for god hjelp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er en MC motor?regner med det

Er også 2 som heter 1B og 2B

Skal stå på blokka en stand, sikkert noen med slik motor som vet nøyaktig hvor.

 

Ja, det med pumpa var nok riktig da som jeg sa, skal gå når du betjener starteren.

 

Koble over punktene, da skal pumpa gå.

Releplassering er nr 10.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel enten en MC, KG eller WR (er ikke det urq motoren montro?) motor da 20v motorene vel har el sprut...

 

Om motoren har lambdasonde så er det en MC motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

motorkoden står på blokka sirklet inn med rødt på bildet...

 

Det er ikke alltid så greit og finne den, men når man får vasket litt og skrapet vekk rust og drit så kommer det fram noe der...

motorkode.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har holdt på litt ikveld og sjekket på bilen. Først virket det som at rele til bensinpumpen var gåent, så jeg skiftet dette. Så nå kommer det i allefall bensin frem til bensinfordeleren. Men virker som at det ikke er noe trykk på den. Kommer ikke noe bensin frem til motoren, da pluggene er helt tørre.

 

Skrudde av et av rørene som går til dysene, oppe på fordeleren,for å måle trykk. Men da jeg kjørte på starteren, så fikk jeg ikke opp noe trykk. Bensinen bare fløt opp til kanten av hullet, og ikke mer.

Er det noe med fordeleren det kan være, eller har det noe med vakumtrykksregulatoren eller hva det heter. (Den som sitter rett under den røde ringen på bildet over)

 

Edit: Kan også virke som dein feiltenner litt når jeg kjører starteren. Poffer litt med jevne mellomrom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ville gjort var å satt sammen alt, av slanger + luftbelger til innsug og alt av kontakter, vært sikker på at pumpa gikk og du hadde trykk.

Koble til bensintrykk manometer på røret som går inn på bensinmengdeforderen, les av trykket (rundt 5Bar)

Hvis det er i orden, kommer det bensin frem og trykk OK

 

Så ville jeg nappet ut alle dysene, og plassert de i en balje/bøtte/kar

Og se om dysene spruter.

(forklarte deg en fremgangsmåte på forrige side)

Hvis dette er Ok, får maskinen bensin.

 

Hvis den enda ikke starter kan du det jo være rett å slett feil tenning, kanskje at forderen står 180 grader feil?

Vri motoren så den står på merket på kam og vei, TOP.

Ta av fordeler lokket, og se om roteren peker på syl 1 (1 strek i huset)

Når du gjør dette ser du jo om registerreima stemmer med merkene.

 

Vet jo aldri hva som er gjort før der.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt sammen alt sammen nå. Røret som går inn på bensinmengdemåleren har vel en sånn rundt ring til kobling, er jo ikke så lett og koble til manometer på den koblingen. I allefall ikke noe måler som jeg har.

 

Når det gjelder dysene så har jeg sett litt på disse. Er jo to koblinger der. En for å bruke 14 nøkkel på ytters, og en på 12 innerst. Om jeg skur mellom disse, så kommer vel bare slangen ut, og da får jeg ikke sett på dysene. Hvordan får jeg ut dysene? Er det bare å skru ut den siste etterpå, eller er det noen annen måte å få ut denne på?

 

Fant ut det er MC motor jeg har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene kan du bare dra ut...

 

Det er et godt tips og bytte oringene som sitter på dysene før du monterer de igjenn, de er garantert sprukne og morkne.

 

De blir betydelig lettere og sette på plass om du har på litt WD40 eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.