Anbefalte innlegg

tok ut dysene og kjørte så bilen på starteren, men det kom ikke så mye som e bitteliten dusj med bensin en gang:(

Så tok jeg og åpnet luftfilteret, for så deretter forsiktig trykke opp den tallerkenen som ligger der. Da kom det en fin dusj gjennom alle dysene samtidig virket det som. Er det da bensinmengdefordeleren som er defekt, eller kan det være noen elektrisk styring av den som ikke virker. Er jo akkurat som at bensinmengdeforderen ikke "starter/jobber" noe.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være at jeg er litt på jordet her, men jeg kan forklare tingene slik jeg tror at de skal fungere:

 

Du sier at det kommer fin dusj fra dysene når du trykker på platen i mengdefordeleren. Dette er korrekt, for når motoren går, så er det vakumet i innsuget (i ditt tilfelle, før turboen) som trekker i denne platen. Likevel, før motoren går så er det ikke nok vakum tilstede til å åpne denne tilstrekkelig, derfor er det montert en elektronisk kaldstart-dyse i tillegg, som skal hjelpe med å levere nok bensin i startfasen. Mengden bensin som leveres til kaldstartdysen styres av regulatoren som sitter på siden av motorblokken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne regulatoren du snakker om har jeg også prøvd å sjekke. Men uansett hvilken av rørene jeg tok av den, så kom det bensin både fra mengefordeleren, og fra regulatoren. Så jeg vet ikke om den er i orden eller ikke. Men om jeg da tok bensin i pluggene, skulle da bilen tenne nok til å starte, og få opp vakum slik at den ville fortsette å gå? Dette for å finne ut av om regulatoren er gåen. Eller noe sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut til at du er på god vei med feilsøking.

Systemet på en K-jet er relativt enkelt. Om motor ikke starter, mangler enten bensin eller gnist!!

 

Slik du forklarer, så har du bensin i dysene.

Forutsatt at systemet er tett, skal det være nok vakum ved og dra starter til og løfte platen. kaldststart dysen gir en ekstra puff ved kald motor, men selvom den ikke virket ville motor startet, om enn noe tregt!

 

Det er faktisk nok og bare ha tenningen på og løfte platen, så skal dysene spraye likt. men som de nevner over er det på noen modeller at en må kjøre starter for og få bensinpumpe til og gå.

 

Har du sjekket at register er 100%. ta av reg.reim deksel. og det er stemplet et lite hull i hjulet som er montert på kammen. Dette skal være stilt likt med øvre kant av toppen på høyre siden (høyeste siden). Da er stempel 1 på topp. Og fordeler skal da "peke" mot sylinder 1 (tenn-kabel).

 

Som de nevner over kan dette være 180 grader feil. Du vil jo da ha gnist på plugger, men til helt feil tidspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo forsøke og ta ut luftfilter og prøve å holde plata oppe med handa mens du prøver og starte, da burde den hvertfall få bensin...

 

Men det er lett og få fordeleren 180 grader feil (been there :o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å se om den starter på startgass, da hvet du vertfall om det er bensin eller gnist som mangler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo forsøke og ta ut luftfilter og prøve å holde plata oppe med handa mens du prøver og starte, da burde den hvertfall få bensin...

 

Men det er lett og få fordeleren 180 grader feil (been there :o )

 

Har prøvd noe lignende, men da pumpet jeg litt på platen. Holdt den ikke opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å se om den starter på startgass, da hvet du vertfall om det er bensin eller gnist som mangler

 

Jeg har i allefall gnist, men har ikke sjekket om fordeleren er helt rett. Rart ettersom bilen stoppet da, og at den har virket i mange år før det.

 

Og jeg vet jo feilen ligger i at det ikke kommer bensin ut til dysene, men helt frem til bensinmengdefordeleren.

Så jeg er veldig sikker på at det er noe som gjør at det ikke blir bygd opp nok vakum her. Var jo ut med den og kikket på den. Så kan jo være at det er en eller annen pakning som ikke tetter helt her. Skal få tak i nye pakninger på mandag nå og bytte disse.

 

Når det gjelder den talerkenen/lmm, så lurer jeg på om den skal være helt tett rundt kanten? Virket ikke som den var spesielt tett på den siden som ligger lengst fra bensinmengdefordeleren? Kan det være at denne må justeres eller noe om det er mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder den talerkenen/lmm, så lurer jeg på om den skal være helt tett rundt kanten? Virket ikke som den var spesielt tett på den siden som ligger lengst fra bensinmengdefordeleren? Kan det være at denne må justeres eller noe om det er mulig?

 

På bilen min står det et lite klistremerke på denne platen, som forteller hvor stor klaringen skal være. Det er bare litt synd at jeg ikke husker hvilken klaring dette kilstermerket sier at det skal være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det, om du ser på første bildet jeg la ut var det et klistremerke hos meg også, husker bare ikke hva som sto på det:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at register er 100%. ta av reg.reim deksel. og det er stemplet et lite hull i hjulet som er montert på kammen. Dette skal være stilt likt med øvre kant av toppen på høyre siden (høyeste siden). Da er stempel 1 på topp. Og fordeler skal da "peke" mot sylinder 1 (tenn-kabel).

 

Som de nevner over kan dette være 180 grader feil. Du vil jo da ha gnist på plugger, men til helt feil tidspunkt.

 

Tok å satte svinghjulet på bilen i 0 idag, eller slik at det merket med en null og en strek sto rett. Da var stempel 1(det som er lengst frem på motoren på topp, og fordeleren sto rettet mot punktet til tenn-kabelen som går til sylinger 1.

Men hjulet på kammen sto ikke rett tror jeg. Det var ikke stemplet noe hull som du sier, men det var et rødt merke som var tegnet på. Om du ser rett inn på hjulet forfra, så var dette merket klokken 10 ca. Regner med det skal være ca klokken 1 om det er rett? Da er det ved et hakk, og på toppen av høyre side av motoren sett forfra. Men en kompis sa at jeg kanskje måtte kjøre hjulet rundt opp til 4 ganger før alt sammen står likt, er dette riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veiva har to omdreininger ved en fullstendig 4-takt rotasjon. Men kammen har 1 runde. Det var derfor noen nevnte at det kan være 180 grader feil fordi veiva da er "i posisjon" to ganger men bare den ene er rett!

 

Men om det ikke er noen som har gjort noe med register siden sist bilen gikk, er det jo lite sannsynlig at det skulle være noe feil her. En hører av og til om at noen har fått reima til og hoppe ved slakk reim, men det er som regel ifm div mekking.

 

Leste ikke alle de foregående postene, så i fare for og gjenta noen:)

 

For at pumpe rele skal gå bare når du har på tenning, bytter du ut pumpe-rele med et helt vanlig rele (4 kontakt pinner). Bør vel være 15-20 Amp eller mere. Normalt skal dette fungere, og pumpa vil da gå sålenge du har tenningen på. Trenger altså ikke og kjøre starter.

 

Om du nå tar og løfter opp platen i mengdefordeleren med alle dysene plassert i hver sin 1/2 liter flaske. Skal de spraye likt, og økende ettersom du trekker platen høyere opp.

 

Har du gjort dette og det kommer bensin, så er nok mengdefordeler ok.

 

Kan virke som veiv posisjon er rett mht fordeler, men dette med kammen var litt snålt. Det røde merket er nok fra noen tidligere som har mekket. Men det er også slått inn et fint lite hull/merke, og det er dette som skal "lines" opp med kanten på topp. De fleste skal ha dette ved øvre/høyre kant, men tror også det er noen som har det på nedre/venstre. Dette vil du finne i f.eks en haynes bok e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen startet:)

Var som dere sa, fordeleren sto jo 180 grader feil: rolleyes

 

Så konklusjonen må være at det var bensinreleet som tok kvelden. Og mens forrige eier holdt på å feilsøke, så har han satt på fordeleren feil vei. Så nå skal alt være i orden. Må bare få tak i nye pakkninger på en dyse, for den tetter ikke 100%, så det lekker litt bensin ut der dysen står.

 

Finnes det å kjøpe noe rep-sett eller nye pakninger til dysene, eller må jeg kjøpe nye dyser. Skal også få seg nytt fordelerlokk/plugger/rotor og lignende saker i morgen tenker jeg, siden den var snill og startet idag:p

 

En siste ting jeg lurer litt på, er bensinrørene som går ned til dysene. Satte dysene på samme sted, men ene røret ligger ikke likt som det gjorde før demontering. Har ikke vært hard mot rørene, slik at de har blitt bøyd eller noe.

Har ikke bilde av det nå, men kan ta bilder om dere vil.

 

Og så må jeg si takk til alle som har kommet med hjelp her. Har vært meget kjekt å ha:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningene til dysene får du kjøpt hos møller for et par hundrelapper, det er to pakninger per dyse...

 

Det kan være vanskelig og få på den tykke pakningen da den må tvinges inn på dysa. Jeg fant ut at det hjalp mye med noe smøremiddel...

 

Nå vet jeg jo ikke hvordan det går for deg, men jeg måtte kjøpe et par ekstra pakninger da de røk under montering :)

 

Og fordeler 180 grader feil... Welcome to the club... : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, kanskje best å kjøpe noen ekstra med en gang, i tilfelle. Er ikke så superflink med sånn småpirkarbeid:o

 

Jepp, høres ut som det er flere som har vært med i den klubben ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.