#1 Skrevet Oktober 12, 2006 Jeg har noen porsche felger som jeg skulle hatt på audien min, men det er jo ikke bare bare siden man ikke får kjøpt adaptere fra 4*108 til 5*130 Har derfor planer om å bygge om til 5*112 for å kjøpe adaptere derfra til 5*130 (porsche felgene skal på ) Bak har jeg løst utfordingen ved å sette på bremseskive fra en audi a4 (på a4 er bremseskiva og "dingsen" med kulelagera i samme del), den bygger riktignok ca 5 mm lenge ut.. men det går seg nok til. Problemmet er da foran, det ser nå ut til at løsningen kan være å kutte drivakslene på mitten og sveise de sammen med s2 drivaksler og bytte delene derfa og ut.. Men har ikke veldig lyst til å kutte og sveise drivaksler, så hvis noen har noen tips om andre måter å løse dette på så hadde det vårt konge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 12, 2006 Jeg har noen porsche felger som jeg skulle hatt på audien min, men det er jo ikke bare bare siden man ikke får kjøpt adaptere fra 4*108 til 5*130 Har derfor planer om å bygge om til 5*112 for å kjøpe adaptere derfra til 5*130 (porsche felgene skal på ) Bak har jeg løst utfordingen ved å sette på bremseskive fra en audi a4 (på a4 er bremseskiva og "dingsen" med kulelagera i samme del), den bygger riktignok ca 5 mm lenge ut.. men det går seg nok til. Problemmet er da foran, det ser nå ut til at løsningen kan være å kutte drivakslene på mitten og sveise de sammen med s2 drivaksler og bytte delene derfa og ut.. Men har ikke veldig lyst til å kutte og sveise drivaksler, så hvis noen har noen tips om andre måter å løse dette på så hadde det vårt konge.. Hei! Det kan nok gjøres enklere enn dette:) BAK: Her tar du ganske enkelt bytter ut ditt eksisterende nav, med ett i fra S2 cupe bak. det er samme dimensjonen, bare boltsirkelen er annerledes. Sett så på S2 coupe bakskiver, bolt on med eksisterene calipter osv.. ingen offset forskjell.. Ferdig.. Forran: Istedenfor å kutte akslinger, noe som jeg ikke har trua på blir noe særlig bra, tar du enkelt å greit å bytter "skåla" som akslingen er skrudd i på girkassa. Disse er kjempeenkle å bytte, det er bare å vippe dem ut. Sett på Skåler ifra S2, som er akkurat likedan, bare med annen hulldiameter, og dermed passer akslingen din i begge ender. Ellers trenger du lagerhus, lager, nav og bremseskive forran... Håper du blir hjulpen av dette. Mvh Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 12, 2006 Hei!Det kan nok gjøres enklere enn dette:) BAK: Her tar du ganske enkelt bytter ut ditt eksisterende nav, med ett i fra S2 cupe bak. det er samme dimensjonen, bare boltsirkelen er annerledes. Sett så på S2 coupe bakskiver, bolt on med eksisterene calipter osv.. ingen offset forskjell.. Ferdig.. Forran: Istedenfor å kutte akslinger, noe som jeg ikke har trua på blir noe særlig bra, tar du enkelt å greit å bytter "skåla" som akslingen er skrudd i på girkassa. Disse er kjempeenkle å bytte, det er bare å vippe dem ut. Sett på Skåler ifra S2, som er akkurat likedan, bare med annen hulldiameter, og dermed passer akslingen din i begge ender. Ellers trenger du lagerhus, lager, nav og bremseskive forran... Håper du blir hjulpen av dette. Mvh Erik Bilen er kun forhjulstrek (2.0L), så s2 deler bak passer dårlig.. men bak er som nevnt ikke noe problem.. Foran så har jeg tenkt tanken på overgang flere steder, men virker som det er større dim hele veien på s2 iforhold til min. Har ikke sjekket delen som går inn i girkasse enda, men drivaklingen, ut fra ledet til navet samt der man skrur ledet mot "dingsen" som går inn i girkasse er alle forskjellige.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 13, 2006 Bilen er kun forhjulstrek (2.0L), så s2 deler bak passer dårlig.. men bak er som nevnt ikke noe problem.. Foran så har jeg tenkt tanken på overgang flere steder, men virker som det er større dim hele veien på s2 iforhold til min. Har ikke sjekket delen som går inn i girkasse enda, men drivaklingen, ut fra ledet til navet samt der man skrur ledet mot "dingsen" som går inn i girkasse er alle forskjellige.. Ikke helt enkelt på en FWD nei. Tenkte en del på dette selv også. Det jeg fant ut: Du må ha nav/hjulagerhus og drivaksler fra S2 (med 5-trins kasse). For å få dette til å passe. Så kommer det an på hvilken motor du har. 115 hester bruker indre ledd med 100 mm diameter. 90 hk har bare 90 mm. S2 har 108 mm indre ledd. Det har også FWD-kassene på 2,0 16V modellene. Problemet er at på FWD-kassene er det ikke så enkelt å bytte om flensene som står inn på girkassa. På quattro er det en skrue som holder dem på plass, men på FWD-kassa er det en sprengring. Har to løsninger jeg har tenkt ut, men ikke helt sikker på om det stemmer: Bytt girkasse til en med 108 mm indre ledd. Da passer S2 drivakslene rett på. Disse kommer fra biler med 2,3 l eller 2,0 16V. Bruk S2 delene utover. Husk på at du trolig må bytte til S2 bremser også... (jeg har ei slik kasse liggende...) Bruk drivaksler fra Audi 90 2,3 20V. Disse har 100 mm indre ledd og samme dimmensjon på nav som S2. Dvs du bruker S2 nav og Audi 90 drivaksler. Dette har jeg på min Audi 80 med S2 understell. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 13, 2006 Istedenfor å kutte akslinger, noe som jeg ikke har trua på blir noe særlig bra, tar du enkelt å greit å bytter "skåla" som akslingen er skrudd i på girkassa. Disse er kjempeenkle å bytte, det er bare å vippe dem ut. Sett på Skåler ifra S2, som er akkurat likedan, bare med annen hulldiameter, og dermed passer akslingen din i begge ender. Litt offtopic, men hva må man forvente å betale for slike "skåler" på Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2007 Takk for svar.. ting har tatt litt tid, men nå er det blitt 5 bolter på alle hjula Bak blei det bremseskiver/nav fra a4, mens foran blei det å bytte hele drivakselen inkl "skåla" inn i girkasse fra en S2, måtte også bytte nav, bremseskive, kalipper samt fjærbein (forskjellige hull størellser mellom nav og fjærbein). Når vi endelig var "ferdig" med å bytte og hadde kjørt 100meter så kom det masse uhygelige lyder og bilen ville ikke mere forover Det viste seg da at ringen som holder kullene på plass i innerledet på den ene S2 akslingen var knekt, så nå er hele akslingen byttet med en RS2 aksling Dermed er det bare å få bestilt adaptere for å få på Porsche/RS2 felgene, skulle noen ha tilsalgs eller vet hvor de er billige så er det fint om dere gir beskjed. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...