Audi A4 2,0 TDI risting/lugging

Anbefalte innlegg

Har hatt den nye bilen i snart en drøy uke nå og er så langt meget fornøyd med bilen.

 

Men motoren rister trinnvis (forplanter seg i hele bilen) noe grusomt og bilen lugger enkelte ganger ved pådrag.

 

Var å byttet LMM idag uten at det hjalp noe som helst. : bh :

 

Er det en eller flere dyser som er gåene eller?

 

noen som har noen forslag? :tilber:

 

Har ikke time før nest fredag og er litt bekymret for motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve og koble ut EGR ventilen. Min lugga når jeg hadde lite gass på høyt gir, for så å trå den i bånn. Akkurat i det jeg gav gass, lugget det litt. Min bror har samme bil som meg, en 02 Audi A4 130 TDI. Den ristet noe helt forferdelig på tomgang. Fikk et tips om at det kunne være feil signal til en dyse. Var vist vanlig. Men det som er rart er at etter reg.reim bytte, ble det borte. Første som slo meg var at dieselpumpa kanskje var litt feiljustert. Det kan visst skje at den kommer bittelitt ut av kurs.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve og koble ut EGR ventilen. Min lugga når jeg hadde lite gass på høyt gir, for så å trå den i bånn. Akkurat i det jeg gav gass, lugget det litt. Min bror har samme bil som meg, en 02 Audi A4 130 TDI. Den ristet noe helt forferdelig på tomgang. Fikk et tips om at det kunne være feil signal til en dyse. Var vist vanlig. Men det som er rart er at etter reg.reim bytte, ble det borte. Første som slo meg var at dieselpumpa kanskje var litt feiljustert. Det kan visst skje at den kommer bittelitt ut av kurs.....

 

takker fo tipset :)

 

har ny time på fredagen så da får jeg håpe at møller E18 finner ut av det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker fo tipset :)

 

har ny time på fredagen så da får jeg håpe at møller E18 finner ut av det

 

Fant Møller ut hva dette var? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din trenger mest sannsynlig omprogrammering av EGR systemet, det er ny programvare i motorstyringen som gjør susen. Skal gjøre på di fleste 2.0TDI ene. Jeg har tatt min passat som Møller og fått dette utbedret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant Møller ut hva dette var? :)

 

nei bilen skulle være sånn sa dem....

 

det er det dummeste jeg har hørt..

 

Hvis jeg ville ha risting i bilen så kunne jeg heller ha kjøpt en beirut mercedes ala 1965 model

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din trenger mest sannsynlig omprogrammering av EGR systemet, det er ny programvare i motorstyringen som gjør susen. Skal gjøre på di fleste 2.0TDI ene. Jeg har tatt min passat som Møller og fått dette utbedret.

 

hamax auto i hønefoss foretok en oppgradering av software uten at det hjalp noe særlig : gråter :

 

skal inn igjen til den 21 for vidre sjekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk vite at det ikke gikk å justere dieselpumpa på PD TDI. Det som det kan være er et lite feilsignal på en dyse. Fikk også greie på at PD motorer går ganske hardt i forhold til common rail og diverse andre. Har du koblet ut EGR ventilen forresten. Gjør det fort som mulig! Funket på min bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk vite at det ikke gikk å justere dieselpumpa på PD TDI. Det som det kan være er et lite feilsignal på en dyse. Fikk også greie på at PD motorer går ganske hardt i forhold til common rail og diverse andre. Har du koblet ut EGR ventilen forresten. Gjør det fort som mulig! Funket på min bil:)

 

Har da hatt PD får uten at bilen ristet som en traktor av den grunn...

Hvor er denne EGR ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter som en ventil som er koblet med stålrør mellom eksosmanifold og innsugsmanifold....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk vite at det ikke gikk å justere dieselpumpa på PD TDI. Det som det kan være er et lite feilsignal på en dyse. Fikk også greie på at PD motorer går ganske hardt i forhold til common rail og diverse andre. Har du koblet ut EGR ventilen forresten. Gjør det fort som mulig! Funket på min bil:)

 

Hvorfor er det ikke mulig å justere pumpa på en PD tror du ? :-) (fordi den er innebygget i dysene kanskje ? :) )

 

Du skriver ikke hvor du holder til, men jeg kan gjerne se på problemet.

 

Jeg holder til i Vest-Telemark

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa på en PD motor sitter også i bakkant av topplokket. Denne såkalte tandempumpa mater diesel inn i kanaler frest i topplokket som i sin tur forsyner PD elementene med diesel. I tillegg er den vakumpumpe for bremsekraftforsterkeren. Denne pumpa kan ikke justeres mht innsprøytningstidspunkt slik som på "vanlige" dieselmotorer nei. Da denne pumpa driftes av kamakselen har kamakselen justerbart kamdrev slik at dette KAN forskyves i forhold til veivaksel. Dette er derimot ikke ønskelig.

 

Ved f.eks et regreimskift fikseres både kamaksel og veivaksel med låseverktøy. Poenget med det justerbare kamdrevet er å utligne slakken i tannreima slik at man får merkene til å stemme 100%.

 

I og med at jeg veit dette er korrekt på denne bilen er det her andre faktorer som ligger bak fuskingen. Følgende er gjort:

 

Justert tannreim, kontrollert samtlige måleverdiblokker på motorstyring, renset og grunninnstilt EGR-ventil, målt tandempumpens leveringstrykk, oppdatert motorstyreenhet, kontrollert PD elementer elektronisk, kontrollert dieseltilførsel til tandempumpe, skiftet dieselfilter, kontrollert LMM, kontrollert luftfilter. Foreløbig er det bestemt at tandempumpen skal skiftes, selv om man i utgangspunktet ikke kan finne noe galt med denne. Mistanke om innvendig lekasje i denne er derimot tilstede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa på en PD motor sitter også i bakkant av topplokket. Denne såkalte tandempumpa mater diesel inn i kanaler frest i topplokket som i sin tur forsyner PD elementene med diesel. I tillegg er den vakumpumpe for bremsekraftforsterkeren. Denne pumpa kan ikke justeres mht innsprøytningstidspunkt slik som på "vanlige" dieselmotorer nei. Da denne pumpa driftes av kamakselen har kamakselen justerbart kamdrev slik at dette KAN forskyves i forhold til veivaksel. Dette er derimot ikke ønskelig.

 

Å justere på den pumpen vil jo ikke gi noe effekt siden tidspunktet styres helt og holdent av ECU'en via ventilene i dysene. Tandempumpa pumper jo bare en "konstant" flow inn i en felles rørgate som går til alle pumpedysene. Disse dysene tar så den diesel'en de kan få putta inn i systemet, og det som ikke sprøytes inn i sylindrene går i en returledning.

 

Grunn innstillt EGR, hva mener du da? Og hvordan er MAF testet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa på en PD motor sitter også i bakkant av topplokket. Denne såkalte tandempumpa mater diesel inn i kanaler frest i topplokket som i sin tur forsyner PD elementene med diesel. I tillegg er den vakumpumpe for bremsekraftforsterkeren. Denne pumpa kan ikke justeres mht innsprøytningstidspunkt slik som på "vanlige" dieselmotorer nei. Da denne pumpa driftes av kamakselen har kamakselen justerbart kamdrev slik at dette KAN forskyves i forhold til veivaksel. Dette er derimot ikke ønskelig./QUOTE]

 

Å justere på den pumpen vil jo ikke gi noe effekt siden tidspunktet styres helt og holdent av ECU'en via ventilene i dysene. Tandempumpa pumper jo bare en "konstant" flow inn i en felles rørgate som går til alle pumpedysene. Disse dysene tar så den diesel'en de kan få putta inn i systemet, og det som ikke sprøytes inn i sylindrene går i en returledning.

 

Grunn innstillt EGR, hva mener du da? Og hvordan er MAF testet ?

 

Helt riktig. Justere denne pumpa gir ingen effekt, men nok om det.

LMM er kontrollert via måleverdiblokker med VAS diagnoseapparat opp mot verdier i et skriv fra Møller. Grunninnstilling av EGRs innlæringsverdi gjøres også elektronisk ( kalles også adapsjon ) med VAS da EGR ventilen på denne motoren er elektronisk styrt og ikke vakumstyrt som på eldre motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Helt riktig. Justere denne pumpa gir ingen effekt, men nok om det.

LMM er kontrollert via måleverdiblokker med VAS diagnoseapparat opp mot verdier i et skriv fra Møller. Grunninnstilling av EGRs innlæringsverdi gjøres også elektronisk ( kalles også adapsjon ) med VAS da EGR ventilen på denne motoren er elektronisk styrt og ikke vakumstyrt som på eldre motorer.

 

LMM er kontrollert på en full throttle run ? At den er kontrollert i henhold til møller sine "krav" er nok så, men det er ikke bra nok. For å se om en LMM er innenfor MÅ den testet på en full throttle run. Jeg vet ikke hvor mange biler jeg har hatt inne hvor LMM har vært problemet selv om VAG verksteder har påstått at det ikke er problemet (fordi dem kun har målt dem med 5051 testeren sin i hallen, og da får du ikke målt den godt nok, du MÅ kjøre ett full throttle run). Jeg hadde inne en bil sist i forrige uke hvor dette var tilfellet (VAG verkstedet fant ingen feil, og skjønte ikke hvorfor bilen ikke gikk som den skulle. Men det tok meg kun en eneste kjøretur og en eneste logging før jeg så problemet).

 

Om det er tatt en full throttle run er det bra nok, og det er svært sannsynlig at MAF kan utelukkes.

 

Men la meg spørre (jeg vet ikke hvem du er, og hva du jobber med, så ikke ta noe av det jeg skriver som kritikk eller noe sånt, jeg er bare nyskjerrig): Hvorfor tror du at pumpa er problemet dersom trykket er innenfor spec ? Hva skal forresten spec. på denne være ? (orker ikke slå det opp selv nå :) ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. LMM er ikke teste på den måten du beskriver. Motoren vibrerer/fusker også bare på tomgang om det har noe å si.

 

Mistenker innvendig lekasje i pumpa, men trykket målt ut fra pumpa ligger innenfor spesifikasjonene Møller setter. Eksakte verdier husker jeg desverre ikke nå da det er ei stund siden jeg hadde bilen inne. Er fagteknikkeren for Audi på jobben som mente/hadde erfaring med dette og er også den personen jeg har konferert angående feilsymptomene på motoren. Han skal også se på bilen da den har time igjen. Selv er jeg fullstendig tom for ideer, men min kunnskap er vel også noe begrenset. Mener selv jeg har målt og kontrollert ALT Møller har dokumenter/måleverdier på og finner fortsatt ikke feilen.

 

Jobber som mekaniker hos Møller uten at jeg er noen verdensmester av den grunn. :) ALLTID mulig å lære mer.

 

Når jeg tenker meg om er forresten LMM forsøkt skiftet av Møller Slependen, men det hjalp visst ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. LMM er ikke teste på den måten du beskriver. Motoren vibrerer/fusker også bare på tomgang om det har noe å si.

 

Mistenker innvendig lekasje i pumpa, men trykket målt ut fra pumpa ligger innenfor spesifikasjonene Møller setter. Eksakte verdier husker jeg desverre ikke nå da det er ei stund siden jeg hadde bilen inne. Er fagteknikkeren for Audi på jobben som mente/hadde erfaring med dette og er også den personen jeg har konferert angående feilsymptomene på motoren. Han skal også se på bilen da den har time igjen. Selv er jeg fullstendig tom for ideer, men min kunnskap er vel også noe begrenset. Mener selv jeg har målt og kontrollert ALT Møller har dokumenter/måleverdier på og finner fortsatt ikke feilen.

 

Jobber som mekaniker hos Møller uten at jeg er noen verdensmester av den grunn. :) ALLTID mulig å lære mer.

 

Når jeg tenker meg om er forresten LMM forsøkt skiftet av Møller Slependen, men det hjalp visst ikke.

 

Hvilken diagnosetester bruker du da ? 5051 eller 5052 ? Den beste måten å måle en LMM (eller MAF som jeg liker å kalle det) er å gjøre enn full throttle run. På tredje gir med full pedal ifra 2000 så tar du en måling på 3000 rpm ca (spec. sier vel innenfor 2850 til 3150), og da skal være "følte" luftmengden overstige den ECU'en spesifiserer med "god" margin. Samtidig er det også greit å logge hele testen og i ettertid se at målingene er stabile (at ikke tallet gjør store forandringer opp og ned).

Men om bilen kun fusker på tomgang er det vel ikke sannsynlig at MAF'en er dårlig på høy belastning. Det burde ihvertfall ikke ha noe å si, i mine øyne.

 

Hadde vært artig om du logget alle verdiene i en fil og sendte over så ville jeg tittet på dem for morro skyld. Du har sikkert sett over det meste, men det hadde nå vært morro for min del også :)

 

Har du tittet i "håndbøkene" da og sett om det står noe smart der ? Hvilken motorkode snakker vi forresten om ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne målinga er det mulig å gjøre ja. Den er nevnt i bøkene våre, men ikke utført såvidt jeg veit. Dette fordi LMM allerede var skiftet, så den ble sett litt bort i fra, men uansett kjekt med litt informasjon. Diagnoseapparatet er VAS 5053. Logg fra målinger har jeg ikke i hiddenformat. Har de kun i papirform desverre. Motorkoden er såvidt jeg husker BLB.

 

Men nå har vi egentlig sporet denne tråden laaaangt ut. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne målinga er det mulig å gjøre ja. Den er nevnt i bøkene våre, men ikke utført såvidt jeg veit. Dette fordi LMM allerede var skiftet, så den ble sett litt bort i fra, men uansett kjekt med litt informasjon. Diagnoseapparatet er VAS 5053. Logg fra målinger har jeg ikke i hiddenformat. Har de kun i papirform desverre. Motorkoden er såvidt jeg husker BLB.

 

Men nå har vi egentlig sporet denne tråden laaaangt ut. :)

 

Jeg tror vel jeg er enig med deg i at LMM kan sees bort fra i denne saken. Forøvrig, ikke dårlig at du har lagt merke til testen i dokumentasjonen. Inntrykket er som sagt ikke at det er så mange som kjenner til den, så lenge dem har gode målinger på MAF'en mens bilen står på tomgang i hallen + at den ikke har kastet kode (noe den ikke gjør før den er komplett kaputt) så mener dem den er iorden :)

 

Synes ikke vi har sporet ut jeg, vi diskuterer jo problemet ?

 

Og du har sikkert forsøkt det, men jeg sier det likevell: du har forsøkt å justere ned EGR "rate'n" ? Dette er jo ikke så ukjent problem på AVF motoren med tilhørende "hestekur" :)

 

Vel vel, nå nærmer det seg natt her. Men du skal ihvertfall ha takk for en hyggelig "samtale" ikveld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har sikkert forsøkt det, men jeg sier det likevell: du har forsøkt å justere ned EGR "rate'n" ? Dette er jo ikke så ukjent problem på AVF motoren med tilhørende "hestekur" :)

 

Kan du utdype dette?

Har AVF motor i min bil. Har lest rundt omkring at folk kutter ut EGR for å få mindre guffe i innsuget, vil en evt forhindre det med denne justeringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egr ventiler med ekstern reguleringsventil/vakumstyring f.eks AVF motor har en satt tallverdi lagret i motorstyreenhet. Husker ikke eksakt kode, men en hestekur mot såkalt magerfusk ( enkelte fuskeslag ved jevn kjøring rundt 1800-2000 omdr ) er å plusse på den satte verdien med 400 for så å adaptere den på nytt. F.eks er verdien 12468. Da blir den nye verdien 12868.

 

Mulig Tarjei husker hvordan man gjør dette og om det evt. lar seg gjøre å deaktivere denne helt med diagnoseapparat/programmering.

 

BTW: Dette er også forsøkt på bilen uten at det hjalp. Bilen er også utstyrt med elektronisk regulert Egr ventil, så om dette i det hele tatt er en løsning her er usikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egr ventiler med ekstern reguleringsventil/vakumstyring f.eks AVF motor har en satt tallverdi lagret i motorstyreenhet. Husker ikke eksakt kode, men en hestekur mot såkalt magerfusk ( enkelte fuskeslag ved jevn kjøring rundt 1800-2000 omdr ) er å plusse på den satte verdien med 400 for så å adaptere den på nytt. F.eks er verdien 12468. Da blir den nye verdien 12868.

 

Mulig Tarjei husker hvordan man gjør dette og om det evt. lar seg gjøre å deaktivere denne helt med diagnoseapparat/programmering.

 

BTW: Dette er også forsøkt på bilen uten at det hjalp. Bilen er også utstyrt med elektronisk regulert Egr ventil, så om dette i det hele tatt er en løsning her er usikkert.

 

Jeg tok det på PM med ham :) Standarden er jo 32768, som på det meste annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

puhhh det var ikke måte på åssen denne tråden plutselig kom til live igjen:-)

 

Bent Owe er en som jeg har full tillit til når det kommer till å mekke på bilen min og han har mildt sagt vært meget hjelpsom når det gjelder servicer jeg har hatt :tilber:

 

Problemene er som følger:

1. Motoren på bilen rister rett og slett så mye at det forplanter seg i hele bilen (noen ganger så ille at til og med en bestemor på 99 år hadde skjønt at noe er galt)

 

2. Bilen lugger også noen ganger ved pådrag

 

3. Andre ganger så virker det som all moment er borte da jeg må gire ned på en hastighet bilen egentlik skal klare i fks 3 gir.

 

4. Bilen bruker også mistenksomt mye olje

 

5. Noen ganger (under pådrag) kommer det "unormalt" mye eksos ut bak.

 

6. 3 ganger har det skjedd at mororen skrur seg av automatisk mens bilen er i fart!

 

Jeg har selv sett at Bent Owe har kjørt VAS diagnose og annen diagnose på bilen uten at diagnosen viser noen feil.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

puhhh det var ikke måte på åssen denne tråden plutselig kom til live igjen:-)

 

Bent Owe er en som jeg har full tillit til når det kommer till å mekke på bilen min og han har mildt sagt vært meget hjelpsom når det gjelder servicer jeg har hatt :tilber:

 

Problemene er som følger:

1. Motoren på bilen rett og slett rister så mye at det forplanter seg i hele bilen (noen ganger så ille at til og med en bestemor på 99 år hadde skjønt at noe er galt)

 

2. Bilen lugger også noen ganger ved pådrag

 

3. Andre ganger så virker det som all moment er borte da jeg må gire ned på en hastighet bilen egentlik skal klare i fks 3 gir.

 

4. Bilen bruker også mistenksomt mye olje

 

5. Noen ganger (under pådrag) kommer det "unormalt" mye eksos ut bak.

 

Jeg har selv sett at Bent Owe har kjørt VAS diagnose og annen diagnose på bilen uten at diagnosen viser noen feil.: bh :

 

Slik du legger det frem nå synes jeg dette minner mistenkelig om ett tilfelle jeg hadde ifjor med en passat 1.9TDi som var inne. Årsaken der var turboen. Den spyttet heller ikke feilkoder. Men du så det på loggingene ifra turbotrykk at de gangene den ikke dro som den skulle så var det "lag" på turbotrykket.

 

Jeg konkluderte egentlig aldri med noe annet enn "mistenker turbo", og jeg sa at mistanken er vel gjerne ikke sterk nok til at jeg vil anbefale kunden å bytte turbo. Men jeg kan ikke se hva annet det skulle være.

 

Kunden tok betekningstid, og sent en kveld ca 3 uker senere ringer hun meg, og da har bilen stoppa langs veien.

 

Etter at bilen ble taua hit så fant jeg ut at turboen var HELT ferdig, noe alvorlig hadde skjedd, og den var fullstendig i graps. Hva som egentlig hadde skjedd med den har vi aldri fått noe sikkert svar på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik du legger det frem nå synes jeg dette minner mistenkelig om ett tilfelle jeg hadde ifjor med en passat 1.9TDi som var inne. Årsaken der var turboen. Den spyttet heller ikke feilkoder. Men du så det på loggingene ifra turbotrykk at de gangene den ikke dro som den skulle så var det "lag" på turbotrykket.

 

Jeg konkluderte egentlig aldri med noe annet enn "mistenker turbo", og jeg sa at mistanken er vel gjerne ikke sterk nok til at jeg vil anbefale kunden å bytte turbo. Men jeg kan ikke se hva annet det skulle være.

 

Kunden tok betekningstid, og sent en kveld ca 3 uker senere ringer hun meg, og da har bilen stoppa langs veien.

 

Etter at bilen ble taua hit så fant jeg ut at turboen var HELT ferdig, noe alvorlig hadde skjedd, og den var fullstendig i graps. Hva som egentlig hadde skjedd med den har vi aldri fått noe sikkert svar på.

 

takk gud for at jeg har garanti på bilen :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.