Trenger hjelp av en KE-jetronic ekspert!

Anbefalte innlegg

Bilen min, en Audi 90 quattro 2.3E 10v er ikke helt god.

Når motoren blir "lunka" går den opp på ca 1500rpm. Når den blir varm begynner den å vandre mellom 1500-2000 rpm. Den bruker forferdelig mye bensin og enkelte gang går den ikke som den skal. Dvs. ved full gass i f.eks. 2 gir, virker det som den holder igjen, så plutselig fusker den til og kommer. Og andre ganger funker den helt fint.

Har sjekket alt for falskluft, men finner ikke noe. Noen som har opplevd noe av det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Virker som samme symptomer som dama sin bil har...

 

Jeg har også gjort det samme som deg, samt byttet lambda.

 

Har ikke hjelpt så stort, men har lest litt og skal forske videre.

 

Målte på kaldstartdysen, og den hadde 0V og denne skal ha rundt 12V for å virke.

Denne dysen har jeg også hørt at fungerer som "tillegssprut" når det trengs ved pådrag.

Da vil den ikke gå rent når den er kald, og lambda får ikke riktige signaler heller.

Denne får signaler fra en blå føler som sitter mellom blokk og radiator.(Sitter 2stk ved siden av hverandre).

Hvis denne ikke funker vil heller ikke kaldstart funke. Etter det jeg har lest da.

 

Skal også koble ut føler som sitter til venstre på k-jet, samt tomgangsregulator og så justere co ved hjelp av 3mm unbrako.

Denne skruen sitter ved samlingspunktene ved k-jet'n. Et lite hull til å stikke unbrakoen ned i.

Skru så at bilen går litt ujevnt, stoppe motor og så koble alt inn igjen.

 

Da skal dette bli orden (Håper jeg)

 

Kan jo måle Hall-giver, mål mellom den midterste av de 3 ledningene som går inn på fordeleren og jord. Når du kimer skal det måles ca 2,5V

 

Håper dette er til hjelp, selv jeg ikke har så sinnsykt peil på disse motorene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt problemer med min også (samme motor). Den fjusker ikke på tomgang hverken når den er kald eller varm, men når jeg kjører (spes når den er kald). Så kan jeg ikke holde jevn gass. De virker nesten som den stopper og plutselig så kommer "starter" den igjen. Veldig ubehagelig. Noen som har tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min, en Audi 90 quattro 2.3E 10v

Når motoren blir "lunka" går den opp på ca 1500rpm. Når den blir varm begynner den å vandre mellom 1500-2000 rpm. Den bruker forferdelig mye bensin og enkelte gang går den ikke som den skal. Dvs. ved full gass i f.eks. 2 gir, virker det som den holder igjen, så plutselig fusker den til og kommer. Og andre ganger funker den helt fint.

Har sjekket alt for falskluft, men finner ikke noe. Noen som har opplevd noe av det samme?

 

Når den begynner og vandre mellom 1500 og 2000, forsøk og koble av tomgangsregulator.

Og at den bruker sinnsykt med bensin kan være at kaldstartdysa di henger igjen

 

Forsøk og bytt multitempgiver, den kan kødde til mye på denne motoren.(styrer kaldstartdysa ++)

Har likens motor, men funker fint (kun gått 227 000 da, ingenting det *hehe*)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kobler av tomgangsregulatorn øker hastigheten på vandringa. Men en ting er rart. Fra t.regulatorn går det to slanger, den ene går i en vinkel ganske nær torpedoveggen. Under den vinkelen er det noe som minner om en blindplugg eller noe. Når jeg drar av den går motoren helt fint på tomgang. Rart?

Multitempgiveren, er det den som står under eller oppå den stussen på toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk og bytt multitempgiver, den kan kødde til mye på denne motoren.(styrer kaldstartdysa ++)

)

 

 

Gir ikke denne bare signal til dashbordet..? Min er gåen (skjer at varsellampen for høy motortempratur blinker etter at motoren nettopp er startet etter å ha stått en dag :P ) På min Opplever jeg at tomgangen ligger på 4-500rpm før den stabiliserer seg på 900 etter en stund. Tror ikke dette har noen sammenheng, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk og bytt multitempgiver, den kan kødde til mye på denne motoren.(styrer kaldstartdysa ++)

Har likens motor, men funker fint (kun gått 227 000 da, ingenting det *hehe*)

Multitempgiveren går kun til temp.måler og temp.varsellampe, ikke til KE(3)-Jetronic'en. Giveren til motorstyringen sitter på undersiden av samme flens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multitempgiveren går kun til temp.måler og temp.varsellampe, ikke til KE(3)-Jetronic'en. Giveren til motorstyringen sitter på undersiden av samme flens.

 

 

Er det ikke denne som er av type blå farge som sitter på vannrøret mellom radiator og blokk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nesten samme problem med bilen min, der var det potensiometeret på mengdefordeleren som var defekt.. Byttet med en brukt fra høggern, og alt ble bra..

 

Min hadde ustabil tomgang og gikk dårlig, men brukte ikke noe mer bensin enn normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha? Sikkert billig?

 

Nå har det seg sånn at temp.målern i dashbordet fungerer heller ikke til meg. Har den ikke gjort på ei stund. Enkelte ganger når bilen har stått på tomgang en god stund, så kommer den. Trodde kanskje det var på grunn av at gamle audier har usabile speedometer osv... Prøvde å kortslutte i kontakten til føleren, men ingenting skjedde inni bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også sett på ledningene til føleren på undersiden av den stussen. De er litt morkne og stygge. Kontakten går nesten i oppløsning. Kanskje dette har noe effekt.

 

Bensinforbruket kommer vel av gammel og mulig defekt lambda. Prøver å bytte denne jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke denne som er av type blå farge som sitter på vannrøret mellom radiator og blokk?

Joda, husker ikke fargen, men det stemmer det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har mengdefordeler og tomgangsregulator liggende ( ca 175.000km)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har mengdefordeler og tomgangsregulator liggende ( ca 175.000km)

 

Skal du ha mye for dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.