Tar det lang tid å bytte fjører?

Anbefalte innlegg

Tar det lang tid å bytte alle fjører og demparar på ein b4?

Tenkte på eventuell verkstadpris viss eg ikkje finn nokon til å hjelpe meg å sette på senkefjører... Men det er vel uhøyrde prisar reknar eg med..? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde lufttrekker og vanlig garasje-jekk. To mann og brukte i overkant av en time på alt. Nå skal det sies at han som hjelpte meg har gjort det før.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein time på fjører og demparar på fire hjul?

Dvs 15 minutt på kvart hjul?

 

Ein kompis av meg meinte fire timar på eit hjul han... :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Ein time på fjører og demparar på fire hjul?

Dvs 15 minutt på kvart hjul?

 

Ein kompis av meg meinte fire timar på eit hjul han... :rolleyes:

 

Hæh!??? Skulle han gjøre dette i blinde eller??? ;) Neida, tar nok ikke så lang tid. Det som tar tid er hvis skruer og bolter sitter skikkelig og sånn.... Så lenge man har riktig verktøy burde det gå ganske greit!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du trenger en hjulstillingskontroll etter du har skiftet fjærer. Og mange fine ord som løsner rust :) Jeg fikk hjelp av en kompis til å montere senkefjærer på min Audi 90. Husker ikke hvor lang tid det tok, men vi brukte noen timer inkl. tur på butikken for å kjøpe non andre deler som også ble byttet når man først hadde det oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe gikk noen timer med til å bytte bak på min også, men da var det jo første gangen uten særlig veiledning, litt mangel på verktøy, gjort i halvmørke, bil på en stabel med europaller og endel kolleger som kom bort og lurte på hva faen jeg holdt på med :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet på en A4 i dag og brukte 3t og byttet på en volvo her for et par uker siden og brukte 2t på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Tar det lang tid å bytte alle fjører og demparar på ein b4?

Tenkte på eventuell verkstadpris(...)

Spurte om pris på bytte på min forrige C4. Merkeverkstedet skulle ha ca 8000,- for jobben. I hovedsak er det vel likt på en B4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat byttet om til KW2 på min coupe..

 

Brukte 11 timer tilsammen (da en hel dag uten muttertrekker)

Lånte muttertrekker og det gikk bedre, men fortsatt brukte vi litt tid. Skruer som ikke har vært brukt på 14 år er VANSKELIGE å få opp, sann mine ord.

 

Klarte det til slutt, men du burde regne med rundt 1-2time pr fjør, kanskje litt mer hvis noe sitter skikkelig ille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Byttet på en A4 i dag og brukte 3t og byttet på en volvo her for et par uker siden og brukte 2t på den.

 

Riktig verktøy, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Riktig verktøy, da?

Ikke med luftverktøy hvis det var det du tenkte på.

Brukte kun fastnøkler, skralle og fjærklemmer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det satt jeg med også, hadde jeg ikke hatt jernrør kunne jeg bare å glemt de skruene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med dette med vanlig verktøy, er at verkstedene gjerne bruker locktite for at greiene skal sitte ordentlig. Problemet for gutta uten luft, er jo at mann fort runder bolten, og da koster det noen 100 lapper å bytte denne, samt materiell..

 

Byttet på corra ifjor, gikk en kveld, eller så, men unten ordentlig verktøy, og med original jekk å jobbe med. Samt jeg var helt alene, og hadde ikke store muligheten til å presse sammen fjærer og greier..

 

Alt går når mann pøver seg fram, var første gang for meg det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet fjærer på B4'en min for ett par måneder siden. Og jeg brukte vel en time pr. hjul. Dette var første gang jeg gjorde dette, og jeg gjorde det alene og med "vanlig" verktøy (fastnøkler og skralle).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet på gamle Golfen min i fjor.

Eller, det var ett par behjelpelige kjentsfolk som gjorde det.

Brukte da ordentlig verktøy som fjær klemmer og løfte bukk som løfta hele bilen. Brukte ca. 2 - 3 timer på hele jobbe.

Eller jeg var der i ca. 5 timer, for jeg glemte jo selfølgelig adapteren til låseboltene hjemme. (Ja, jeg vet de bør ligge i bilen :rolleyes: )

 

Men men..... Shit happens :D

 

Thor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp alle 4 på Audien min i helga. Tok meg to dager, uten alt for mange pauser. Det var endel bolter som krevde mye : bråk : for å få løsnet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte vel 2.5 t når jeg bytta til FK Gewindefahrwerke på A6'en. Da må jeg legge til at han som gjorde det har solid erfaring og topp verktøy.

 

I tillegg hadde vi akkurat bytta øvre bærearmer, så vi slapp det slitet med de for å løsne demperne... Men hadde vi ikke gjort det fra før av, kunne du lagt til et par timer med banning, banking og rustløsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet fjærer og dempere bak på Golf'en i dag...45 minutter fra jeg begynte å jekke opp bilen til den stod på hjulene igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

. Det var endel bolter som krevde mye : bråk : for å få løsnet....

 

Høres veldig kjent ut. Synes det virker som om endel på disse bileen er skrudd sammen for aldri å tas av igjen.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller for å si det på en annen måte, det som er rustet fast løsner ikke av seg selv!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Tror du trenger en hjulstillingskontroll etter du har skiftet fjærer. Og mange fine ord som løsner rust :) Jeg fikk hjelp av en kompis til å montere senkefjærer på min Audi 90. Husker ikke hvor lang tid det tok, men vi brukte noen timer inkl. tur på butikken for å kjøpe non andre deler som også ble byttet når man først hadde det oppe.

 

Lønner seg og merke av godt hvor demperen var festa så slipper du kanskje justering;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian Eidem

Lønner seg og merke av godt hvor demperen var festa så slipper du kanskje justering;)

 

Ehh, det kan vel lønne seg å ta en firehjulskontroll allikevel, eller hva? Mener nå jeg i allefall. . .

For når en senker så vil en vel uansett få en annen spissing/vinkling på hjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet fjærer på Passat 99 i helga. Fredagskveld + Lørdag. Jeg har ikke gjort det før og hadde hjelp. Kunne lønt seg å begynt å spraye skruer på torsdag. Noen bolter satt veldig.. F.eks. bolten til de øvre bærearmene... Den lot seg ikke rikke. Sprayet på den hver time i ti timer i strekk, slo den med en hammer til skruen var ødelagt. Helgvis klarte jeg å sage av tuppen på skruen med baufil og få mutteren på igjen... Et veldig veldig godt tips er å kjøpe nye skruer til alle de man må ha løs. Veldig greit å vite at om man ikke får ting løs kan man ta baufila fatt og allikevel komme i mål. To bukker og en god jekk hjelper også mye. Møller tar nærmere 6000,- for en slik jobb så noen timer bruker jo selv de som kan det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tilbake på jobben med å ta av fjærbeina nå og bytte støvkapper etc pga astmatikerlyden...

 

og de 19mm festeboltene som Møller og jeg ble enige om at de skulle bytte på EU kontroll samtidig som de fikset noe annet og avlastningsventilen... mjada... Startet i går, fortsetter i dag......... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.