separate coiler, tenning, hvordan? Sikkert dumt spm..

Anbefalte innlegg

Sitter å fundere litt på hvordan dette med tenning fungerer på biler med separate coiler.. Tar min ADU som som et eksempel.

 

Man har hallgiveren som sitter bak reimhjulet på kammen.. og den som står ved svinghjulet. De gir signal til hjærna når stempel 1 er på topp.. Men hvordan vet hjærna når de skal tenne på de 4 andre cylinderane? Er jeg på jordet igjenn eller :P? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiverens blendeplate har vel åpning/slisse for hver sylinder. Mener det er sånn iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay :) Jeg bare funderte litt på det oxo ser du ;)

Jeg testa signalet fra hallgiver`n med ei lampe/lyspære.. Jeg mener den kunn blinka når registeret stod i "0".. Men om det er så du sier, kan jeg skjønne :) Det må jeg finne ut!

Noen med bilde av dette??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nyere biler er det en veivføler og en kamføler som finner ut av dette.

Er vel 4 åpninger på gammel tenning.

1 vis det er en veivføler med i bildet.

Mener det er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fant et bilde av en ABY motor.. Kan de vere de hulla man ser i bakant av reimhjulet?

 

Morten:

Hva mener du med:

Er vel 4 åpninger på gammel tenning.

1 vis det er en veivføler med i bildet.

 

 

turbo%201.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Morten:

Hva mener du med:

Er vel 4 åpninger på gammel tenning.

1 vis det er en veivføler med i bildet.

 

Mener blenderåpninger til hallgiveren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 "hallgivere" på denne.

1 foran på kam. Denne brukes vist nok ma til å styre bankesensorer. For å vite kva sylinder som banker. Og sikkert for å sjekke at kamtimingen er rett før den fyrer motoren. (Starter verfall ikkje viss den er ua av timing)

2 på svinghjulet. Den eine gir Posisjon (1puls pr runde), og den andre turtall (mange pulser pr runde) Dermed kan den til ei kvar tid regne ut posisjon motoren er i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å fundere litt på hvordan dette med tenning fungerer på biler med separate coiler.. Tar min ADU som som et eksempel.

 

Man har hallgiveren som sitter bak reimhjulet på kammen.. og den som står ved svinghjulet. De gir signal til hjærna når stempel 1 er på topp.. Men hvordan vet hjærna når de skal tenne på de 4 andre cylinderane? Er jeg på jordet igjenn eller :P? :D

 

Audi bruker som tidliger nevnt 3 givere. Tror de gjør som følgende:

 

1: En bak reimhjulet til kammen som forteller systemet når du starter bilen om sylinder 1 er på tenning eller på overlap.

 

2: En som leser av signalet fra en enkelt pinne på svinghjulet og som forteller at syl 1 kommer til toppen om et visst antall grader. Usikker på hvor mange grader det er.

 

3. En som leser på startkransen på svinghjulet og som beregner hele tiden hvor motoren er. Denne er den viktigste. De to andre trengs egentlig bare for å angi riktig posisjon når du starter motoren, men brukes også til å kontrollere at sensor 3 teller riktig på hver runde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 "hallgivere" på denne.

1 foran på kam. Denne brukes vist nok ma til å styre bankesensorer. For å vite kva sylinder som banker. Og sikkert for å sjekke at kamtimingen er rett før den fyrer motoren. (Starter verfall ikkje viss den er ua av timing)

2 på svinghjulet. Den eine gir Posisjon (1puls pr runde), og den andre turtall (mange pulser pr runde) Dermed kan den til ei kvar tid regne ut posisjon motoren er i.

 

Stemmer det!! ligger jo 2 stk på så å si samme plass på svinghjulet.. de henger jo til å med fast i hverandre : dum :

 

Starter ikke om den er uta timinga nei! Det har vi vel erfart på den sure måten :rolleye:: bh : : bh :

 

Men da fikk jeg jo en klarhet i det også :) takker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det!! ligger jo 2 stk på så å si samme plass på svinghjulet.. de henger jo til å med fast i hverandre : dum :

Dei står tett ja. Men henger ikkje sammen. Den eine går mot tannkransen, og teller tenner. Den andre går mot ein pinne som er festa til svinghjulet @ x antal grader. Hugser ikkje plaseringa.

Er vell flerie som har plagast med den øvre hallgiveren ja. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.