Girkasse Golf 3 Gti, hvilke kasser passer på?

Anbefalte innlegg

Har fått girkassehavari på min Golf 3 Gti.

 

Det står 100 mm drivakselflenser på denne og stagoverføring (kode CHE)

Hvilke kasser kan jeg bruke på den? Hvilke andre biler har lik utveksling?

 

Og, kan jeg bruke kasse fra Golf 2 1.8 f.eks?

 

Håper noen har forska litt på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bytter clutch så burde det meste passe av girkasser fra golf 2 gti, kanskje kasse fra passat også passer, mellom 89-96. Har du hydraulisk clutch?

 

Edit : litt kjapp i svingene her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bytter clutch så burde det meste passe av girkasser fra golf 2 gti, kanskje kasse fra passat også passer, mellom 89-96. Har du hydraulisk clutch?

 

Edit : litt kjapp i svingene her

 

mekanisk, ikke hydraulisk clutch.

 

trur det kan stemme at passat 2.0 har samme kassa ja.

 

golf 2 gti har som regel veldig tettstega kasser i forhold mener jeg....?

men lurer litt på dette med 1.8 (90hk) kassene, om de kan brukes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en golf 2 1986 kasse 4 trinns på min golf 3 1,8l, funker det, men 4 trinns kassa hadde 90mm flenser, så måtte flytte over de.. så er nok ikke noe prob å finne ei kasse som passer.

 

passat 88- 96 har hydraulisk clutch. så og si alle sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at kassa fra mk2 16v er helt lik, bortsett fra utvekslingen.

 

mk3 gti har større/tykkere inng. aksling på kassa, så det betyr clutch-bytte hvis du f.eks. skal ha en 1,8 kasse på.

 

mk3 16v har hydraulisk clutch = problemer her også.

 

Har selv tatt 2 kasser i min 96 modell gti. Jeg har kjøpt kasse fra huggeri.

 

PS! Når/hvis du bytter kasse, BRUK RETT TYPE OLJE!

Bilde av knust kasse (25).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp så langt.

Er kassene på disse noe dritt egentlig? Samma greiene på min som på bildet til Freddy her.

 

Ser ut som jeg kan bruke det meste av kasser sålenge det ikke er wireoverføring eller hydr. clutch.... men må bytte clutch som passer på kassa.

 

Utvekslinga blir nok litt annerledes... men regner med at f.eks en 1.8 90hk kasse tåler fint å stå på en GTI?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp så langt.

Er kassene på disse noe dritt egentlig? Samma greiene på min som på bildet til Freddy her.

 

Ser ut som jeg kan bruke det meste av kasser sålenge det ikke er wireoverføring eller hydr. clutch.... men må bytte clutch som passer på kassa.

 

Utvekslinga blir nok litt annerledes... men regner med at f.eks en 1.8 90hk kasse tåler fint å stå på en GTI?

 

Kassene er greie dem, men dem har 2 svakheter;

 

Den ene er svakt revers-drev ("mellomdrevet"). Vær litt påpasselig med å trå clutchen HELT inn + vent ett par sek. før du setter den i revers. Slik at du unngår "raping".

 

Den andre er noen "nagler" i diffen som hodet knekker på. Burne ut av 90° kryss er mat for å ta knekken på disse. Er også blitt fortalt at metallet i disse KAN reagere med visse oljer. Hvor vidt dette stemmer, blir opp til hver enkelt å tro på. Men min erfaring er at når jeg satte inn kasse nr 3 i bilen (nr 1 gikk på reversen, nr 2 på diffen), så fyllte jeg på den oljen som SKAL være på disse kassene. Nå er kassen UTROLIG god å kjøre med. Ikke noen tregheter i kaldt vær (noe jeg var plaget med på kasse nr 2 + feil olje), + at kassen er lett og smidig. Skal også en del til før kassa raper og syter. :P

 

Konklusjon: Rett olje og litt sunn fornuft er ikke dumt! ;)

 

EDIT: Noen planer med kassa som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser på kvitteringene som følgte med bilen at reversdrevet var bytta for et par år siden på merkeverksted.

 

og det er disse naglene du snakker om som nå har gått (uten noe form for børning som du nevner:))... den har slått hull rett gjennom kassa og inn i clutch-huset.

 

planer for kassa? ikke andre enn å kaste den på dynga :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kasse til deg jeg :) 100mm flenser.. god utveksling, (økonomisk) :) samt høy toppfart om dette er ønskelig :P hehe

 

stangoverføring og manuell clutch, salgsposten min er oppdattert med bilder, ikke la deg skremme av at kassa ser stygg ut på utsiden!

 

olja bør byttes da kassa har stått over 1 år rolig nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser på kvitteringene som følgte med bilen at reversdrevet var bytta for et par år siden på merkeverksted.

 

og det er disse naglene du snakker om som nå har gått (uten noe form for børning som du nevner:))... den har slått hull rett gjennom kassa og inn i clutch-huset.

 

planer for kassa? ikke andre enn å kaste den på dynga :cool:

 

Får jeg den billig hvis jeg betaler frakt? Trenger litt deler ser du. Spesielt delene til 5. gir. : vinke : : vinke :

 

Da jeg tok diffen, kjørte jeg pent og roligt jeg også. Ikke noe burning eller hard-kjøring. Merker faktisk ingenting til havariet (16.mai 2004 ;) ). Skulle kjøre kona på jobben hennes 17. mai. Gikk ut og ser en god stripe med olje fra garasjen og nedover veien..... Første jeg tenker er jo "FAEN!!!". Kikker inn i garasjen, med hvilepuls på 2000..... Joda, der ligger jo DEN pølen med olje rundt hjulet..... Sa bare til kona at du får ringe etter taxi eller gå.

 

Hvordan tror du jeg feiret 17. mai?? : mad : : mad : : mad :

 

Du kan jo lese litt HER og HER

 

LINK TIL DEN OLJEN JEG BRUKER NÅ Legg merke til spesifikasjonene..... Volkswagen 501.50 (G 50)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dan: jada, klar over den kassa di :) forsker litt på hvordan jeg skal gjøre dette, og den er absolutt interessant. må finne ut hvordan jeg skal gjøre det med clutch eventuelt.

 

freddy: du kan få den billig ja... vi kan ta det på PM etterhvert som jeg får satt inn en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dan: jada, klar over den kassa di :) forsker litt på hvordan jeg skal gjøre dette, og den er absolutt interessant. må finne ut hvordan jeg skal gjøre det med clutch eventuelt.

 

freddy: du kan få den billig ja... vi kan ta det på PM etterhvert som jeg får satt inn en ny.

 

 

bruke clutchlamellen fra en 91golf GL 1.8L den vil passe .. er vel på 190 eller 210mm om jeg ikke husker heeelt feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

freddy: du kan få den billig ja... vi kan ta det på PM etterhvert som jeg får satt inn en ny.

 

Fint! Tar du bare kontakt når det passer deg da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har liggende komplett svinghjul og clutch fra en 1.8 89 mod golf.... så må bare finne ut hvilken "vei" jeg skal gå for.

 

freddy: sender deg PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da blei det mk2 gti 16v kasse på meg.

noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er samme kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da blei det mk2 gti 16v kasse på meg.

noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er samme kassa?

 

Er 99% sikker på at den passer rett på. Er, så vidt jeg vet, kun utvekslingen som ikke er lik. Kan sjekke litt for deg hvis du vil. Har en mk2 16v kasse i garasjen (broderen sin) + at jeg har mine 2 sprengte kasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du hadde rett freddy, den er helt lik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.