#1 Skrevet Oktober 16, 2006 hei tenkte jeg skulle løsne bremsecaliperene, men har et lite problem, den ene 17mm skruen sitter no så inni helvete og har allerede greid å runda den, smørt flere ganger med wd-40 men hjalp ikke, noen som har noen tips???? HJELP!! mvh Robin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 16, 2006 Du prøver å banke på ei 12kant pipe. kanskje i en dimensjon som er akkurat for liten slik at den setter seg.. Ellers finnes det piper som er laget for å få ut skruer som er runda, selges stk vis der dei har verktøy, eventuelt har folk på verksteder dette om du kjenner noen som kan hjelpe deg. Hvis det er plass så kan du bruke ei svær vannpumpe tang å åpne med. Pleier også å funke med å slå på hodet med en hammer og meisel i retning som åpner skruen (kommer an på hvor lang skruen er hvor godt det funker). WD40 er ikke verdens beste til å få løs, det finnes mange penetrerende oljer som løser bedre, personlig favoritt "bolt-eaze". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 16, 2006 Varme. Mye av det Og så smell innpå en 12-kant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 16, 2006 Har du tilhang på sveis, så kan du jo sveise på en ny mutter utenpå hodet til den gamle bolten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 16, 2006 Har du tilhang på sveis, så kan du jo sveise på en ny mutter utenpå hodet til den gamle bolten.. Å den varmen som blir av sveisinga gjør underverker for det som sitter fast også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 16, 2006 wow, tusen hjertelig folkens, godt det er hjelp å få 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 16, 2006 Har hørt at motsatte av varme skal være bra også? Noen som har testet å bruke sånn kjølespray som noen selger(würth m.m) for å få løs skruer som sitter fast? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 16, 2006 regner vel med at de mente å varme opp rundt skruen, siden det evt utvider seg, men det er vel ikke bra for caliperen når jeg tenker meg om, skal vel egentlig kjøles ned for å bli mindre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 16, 2006 Har hørt at motsatte av varme skal være bra også? Noen som har testet å bruke sånn kjølespray som noen selger(würth m.m) for å få løs skruer som sitter fast? Har dårlig erfaring på skruer men lagere ol fungerer det utmerket på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 16, 2006 Noe som funket for meg var å sette på ett rør utenpå nøkkelen så hele nøkkelen ble lenger, vektstang-prinsippet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 16, 2006 Har hørt at motsatte av varme skal være bra også? Noen som har testet å bruke sånn kjølespray som noen selger(würth m.m) for å få løs skruer som sitter fast? dette skal du være forsiktig med. kan være at du knekker bolten. har løsna ein del muttrer med det da mutteren blir kald og sprekke tilslutt. har skjedd to ganger med bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 16, 2006 Noe som funket for meg var å sette på ett rør utenpå nøkkelen så hele nøkkelen ble lenger, vektstang-prinsippet.. funker litt dårlig tror jeg når skruen er runda, men har jo ikke prøvd sånn pipe som tar runda skruer da....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 17, 2006 Så du hadde skrevet det nå.. Hører mange som skryter av disse, snap-on twist: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=67369&group_ID=17455&store=snapon-store&dir=catalog 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 17, 2006 Har hørt at motsatte av varme skal være bra også? Noen som har testet å bruke sånn kjølespray som noen selger(würth m.m) for å få løs skruer som sitter fast? Hadde en vareprøve på gamle jobben av sånn kombinert CRC/Kjløespray og jeg synes den funket helt greit jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 17, 2006 Jeg slet også med det samme problemet på min 90q da jeg skulle av med calipperen. Jeg brukte en varmepistol og varmet skruen helt til jeg fikk den opp. Forlenger, aka "latmannsarm" på skrallen/fastnøkkelen må du sikkert bruke, om skruehodet ikke er helt rundt enda da. mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 17, 2006 Jeg slet også med det samme problemet på min 90q da jeg skulle av med calipperen. Jeg brukte en varmepistol og varmet skruen helt til jeg fikk den opp. Forlenger, aka "latmannsarm" på skrallen/fastnøkkelen må du sikkert bruke, om skruehodet ikke er helt rundt enda da. mvh Kristian Det er den og er det noen som vet hvor man får kjøpt sånna snap-on pipe hen? i Norge liksom? mvh Robin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 17, 2006 På jobb handla vi snapon gjennom Byggmakker/tools. Var bestillingsvarer stort sett, ofte med lang leveringstid, spes hvis usa hadde en krig gående, da det virket som at de prioriterte sine egne markeder. Men snapon har jo egen nettbutikk. Ikke akkurat billig verktøy, men bra holdbarhet stort sett. Og så har de igrunn alt en vet en trenger, og alt spesielt en plutselig finner ut en trenger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 17, 2006 ok, takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 21, 2006 helvete, da har det skjedd bak også, og der er det umbraco, er ikke runda enda men har brekt en umbraco nøkkel i 2 , er det noen triks der og? løsninga forran blei forresten en norlending og en kraftkar hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 21, 2006 Bak: Finn en torx-bits du kan ofre, som er litt for stor til å passe ned i hullet. Og bruk så all nødvendig makt for å få den til å passe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 21, 2006 forresten folken's...dere som foreslår 12kantpipe,er dere hjernedaue?ALDRI bruk 12kantpipe på noe som sitter j****g fast!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 21, 2006 her har jeg et tips som får all skruing til å bli lettere på en bil. har en kamerat som kjøpte en golf 3 fra vennesla. det var mange av boltene som var rundet, og da sveiste vi på piper på boltene som var rundet, så nå går det ikke lange tiden for å skifte bremser. bare klikke på ei skralle og skru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 21, 2006 her har jeg et tips som får all skruing til å bli lettere på en bil.har en kamerat som kjøpte en golf 3 fra vennesla. det var mange av boltene som var rundet, og da sveiste vi på piper på boltene som var rundet, så nå går det ikke lange tiden for å skifte bremser. bare klikke på ei skralle og skru. hehe, men for de som ikke har tilgang på sveiseapparat, kan kjøpe knipex nordlending!, skruing blir bare moro altså så er problemet fiksa :D:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...