Anbefalte innlegg

Har gått med noen timer i det siste på å lese eldre tråder på forumet om renovering og polering av felger! Men har ikke helt fått taket på greiene, så jeg skulle gjerne hatt noen tips fra folk som har gjort dette før.

Har kjøpt inn Duxola, autosol, nylonrondel samt våttslipepapir 600-1200.

 

Felgene rimelig slitne, men samtidig tror jeg de har bra potensiale! Stort sett ingen kantkjøring og jeg tror de er helt beine.

Planen er å polere opp ytterringen og skruene på en måte. Men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Noen som har tips?? Er veldig trangt å komme til rundt skruene, og hvilke verktøy er greie å bruke til det? Forresten, er det klarlakk på felgkantene? Ser neste ut som rent polert metal der det ikke er oksidert...

 

Midten av felgen skal lakkes sort matt. Dvs fra der ytterringen slutter og inn. Hvilken type lakk og forbehandling anbefales til dette? Pulverlakking eller vanlig billakk? Kan jeg evt smøre hele felgen inn i duxola og spyler hele driten rein? For så å lakke og polere??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist du skal lakke opp igjen senter vil jeg anbefale deg å dele dem så kjøper du nye skruer så sparer du deg en hel masse arbeid. Ellers til arbeidet finner du mye bra på gasolin.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med hafnor om å få kjøpe nye skruer og verktøy til å bytte med, men det fikk de ikke tak i. OZ vil ikke at privat folk gjør dette selv. Dessuten har jeg hørt at det er nesten umulig å få det rett og tett når man monterer det sammen igjen!

 

Har vurdert å få det glassblåst hvis det gir den rette finishen før lakkering og polering. Lakkeringen burde uansett gå greit hvis man bruker noen timer på å maskere skikkelig, der den polerte kanten møter godset i felgen liksom, er det ikke så vanskelig å få det beint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør jo bare være å fjerne en skrue av gangen det å unngå at det blir skakt da...til slutt etter at det meste av arbeidet med felgen er avsluttet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Er det gamlefelgene mine du har kjøpt? 9x16 ET14 som ser helt j****g ut i kanten og mangler ett senterdeksel?

 

Skal du ha strøkne felger er det ingen veg uten å fjerne skruene er jeg redd. Det jeg ville prøvd å gjør var:

- kapp av org skruene (det er vanskelig å få tak i pipe til OZ skruene)

- poller opp kanten uten å demontere de fra hverandre (sannsynligvis/forhåpentligvis holder limen såpass at de holder sammen selv uten skruer)

- lakker senter

- kjøp nye "BBS skruer" da de ikke krever spesialpipe

 

På den måten vil du sannsynligvis beholde de tette og rette, deler du fra hverandre er det fort gjort at det blir liten lekkasje og/eller skeivhet.

 

PS: Det å bare glassblåse felgene og lakkere hele felger er IKKE noe bra alternativ, det er mine idag og det er ikke særlig pent :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok de du hadde ja, hentet de nettopp på østlandet, har stått her på forumet til salgs flere ganger før.

 

Snakket med en kompis på cylinderservice igår kveld, og han hadde plass i glassblåserskapet sitt. Hvis han glassblåser hele felgen, kanten og skruene inkludert, blir ikke dette bra? Har fått med meg at sandblåsing ikke er greia fordi det blir for ru overflate, men trodde glassblåsing hadde gått bedre?

Er selvsagt interessert i å få felgene bra på lettest mulig måte, høres ut som det kan bli veldig mye arbeid hvis dette glassblåsingsprosjektet mitt ikke går etter planen...

Kantene skal ikke lakkeres, men resten av felgen. Blir det ok hvis kanten glassblåses sånn at rust/korrosjon og evt klarlakk forsvinner, og etter det poleres opp med fint pussepapir og autosol.

 

PS. Tord, vet du hvordan dette systemet med å feste senterdekslene er? Ser ut som det er borret og gjenget opp i felgen, sånn at to av de fem skruene i senterdekselet skrues inn i selve felgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok de du hadde ja, hentet de nettopp på østlandet, har stått her på forumet til salgs flere ganger før.

 

Snakket med en kompis på cylinderservice igår kveld, og han hadde plass i glassblåserskapet sitt. Hvis han glassblåser hele felgen, kanten og skruene inkludert, blir ikke dette bra? Har fått med meg at sandblåsing ikke er greia fordi det blir for ru overflate, men trodde glassblåsing hadde gått bedre?

Er selvsagt interessert i å få felgene bra på lettest mulig måte, høres ut som det kan bli veldig mye arbeid hvis dette glassblåsingsprosjektet mitt ikke går etter planen...

Kantene skal ikke lakkeres, men resten av felgen. Blir det ok hvis kanten glassblåses sånn at rust/korrosjon og evt klarlakk forsvinner, og etter det poleres opp med fint pussepapir og autosol.

 

PS. Tord, vet du hvordan dette systemet med å feste senterdekslene er? Ser ut som det er borret og gjenget opp i felgen, sånn at to av de fem skruene i senterdekselet skrues inn i selve felgen!

 

Det stemmer! Det er 2 av de 5 skruene som skrues inn i felgen med et spesialtorks- verktøy som følger med felgene! kan sikkert bruke vanlig torks også! Kan evt bruke vanlige lange skruer med flat eller skruehode om du ikke har disse skruene, men blir ikke like fint da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha spesialverktøy for å dele OZ felger. Tror det var 10 kant eller noe slikt.........en kompis av meg har en slik pipe. For all del ikke glassblås med skruene på!!!!! Demonter heller felgene å glassblås senteret og spander på deg nye ytter-ringer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et teit system! Har ikke noe torx greier til å skru det fast med, men skal sikkert få til disse greiene.

 

Syns det høres ut som vanvittig med arbeid å dele felgene altså, men får se. Hva er galt med å glassblåse med skruene i? Tenkte jeg skulle sende en felg oppover til han kompisen min, og la han blåse litt på den og se hvordan resultatet blir. Hvis kanten er dekket med klarlakk, er sikkert skruene lakket også.

Ringene er ikke gærne de, en del korrosjon men ikke kantkjørt og fælt. Tror det skal bli bra hvis det slipes ned og poleres opp skikkelig.

Hadde vært helt topp om man bare kunne sandblåst skikkelig, lakket senter og polert opp ringen med autosol!!

 

Forresten, hvor får man tak i BBS skruer som passer, og hva koster dette sånn ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et teit system! Har ikke noe torx greier til å skru det fast med, men skal sikkert få til disse greiene.

 

Syns det høres ut som vanvittig med arbeid å dele felgene altså, men får se. Hva er galt med å glassblåse med skruene i? Tenkte jeg skulle sende en felg oppover til han kompisen min, og la han blåse litt på den og se hvordan resultatet blir. Hvis kanten er dekket med klarlakk, er sikkert skruene lakket også.

Ringene er ikke gærne de, en del korrosjon men ikke kantkjørt og fælt. Tror det skal bli bra hvis det slipes ned og poleres opp skikkelig.

Hadde vært helt topp om man bare kunne sandblåst skikkelig, lakket senter og polert opp ringen med autosol!!

 

Forresten, hvor får man tak i BBS skruer som passer, og hva koster dette sånn ca..

Det er ikke noe stort arbeid i å dele felgene,blir mye bedre resultat hvis du tar av skruene. Sparer deg for mye unødig maskeringsarbeid når du skal lakke senteret. Men du får bestemme selv hva du vil gjør med de:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, maskeringen skal ikke være noe problem. Har sett litt på det, og det burde gå greit.

Men, kan tenke meg det koster noen kroner med nye skruer, pluss at det er usikkert om jeg klarer å bytte disse uten at felgen deles helt med de problemer som kan følge med det.

Tror jeg prøveblåser litt med skikkelig fint glass, og går ikke det bra må jeg jo vurdere å dele greiene.

 

Har lest masse rart på forumet her, og handlet inn litt av hvert. Skal prøve meg litt fram på en felg med duxola, våtslipepapir og en nylonrondel til drillen, kjøpt på biltema igår: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke har sett felgene dine, ville jeg ikke giddi å tatt meg tida og kostnaden med å splitte felgene. Men det forutsetter naturligvis at stjerna ikke krever lakk.

 

Jeg ville brukt Duxola på ytterringene. Klarlakken vil koke opp og bare å vaske av med børste og vann (eller aller helst med steamer; takk, jobben min, for at du har dette;)). Når alt klarlakksvineriet er av sliper du av kantskader ytterst med en lamellrondell. Områder som er oksydert sliper du med en nylonrondell. Biltema har begge disse tingene.

 

Når du er fornøyd er det bare å gå i gang med å vannslipe. Jeg gikk rett på 1200. Dette tok sin tid på stjerna til TH-Line-felgene mine, som var veldig oksyderte under klarlakken. Fordelen med å bruke såvidt fint slipepapir er at det da ikke vil oppstå så dype sliperiper. Dermed spares tid på selve poleringa (men det tar dertil lenger tid å slipe). Slik gjorde jeg med både OZ-Turboene og TH-Line-hjulene mine i påsken, og det var de fridagene, for å si det slik....

Polering ble gjort med et polersett fra Clas O. med polermedium fra UniPol. Dette middelet ga jeg opp (det sved seg altfor enkelt) og jeg gikk over til Autosol. Da skal man visst kunne risikere å få en del riper (ettersom Autosol er ganske grov), men det merket ikke jeg noe til.

 

Vil bare passe på å nevne at dette er en MEGET grisete jobb. Bruk møkkaklær og vernebriller, eller aller helst et visir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, leste et innlegg du hadde i en av salgstrådene på disse felgene, og har kjøpt duxola og en syn der nylonrondel for å ta oksideringen med. Får prøve litt og se i helga, ser også svart på dette med å dele felgen så jeg prøver alt annet før det kommer til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten bilder av felgene. Har prøvd meg litt fram på den ene med nylonrondel fra biltema og drill.

IMG_1333 (Medium).jpg

IMG_1334 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis du ser i prosjekttråden til bilen så har jeg gjort akkurat det samme som deg. Kanten på mine felger var vel litt bedre enn dine, men de var ikke pene. Dette er en skikkelig møkkajobb hvis du skal gjøre det skikkelig. Du må sette av mye tid. Har ikke oversikten over hvor mange timer jeg brukte på og pusse.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få et bra resultat MÅÅ du dele dem mener jeg.. Har pusset opp et sett skrudde RH-felger som jeg har og på dem var ytterringene lakkert sammen med felgen.. Delte felgen og tok duxola på ringene (fungerte bra!), og polerte med høyglanspoleringssett fra http://www.gasolin.no.. Resultatet ble bedre enn orginalt vil jeg nesten påstå, MEN uten klarlakk er det desverre ikke veldig god holdbarhet på dem...

 

Etter polering uten å ha satt dem sammen:

 

DSC02526felgmedring2.jpg

 

Satt sammen med vinterdekk.. Fungerte bra uten kast eller skjevheter..

 

main_1156908401431c661751c4b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenkes det, er en delte meninger om hvordan det kan gjøres. Klart skal man ha best mulig resultat må den nok deles ja, men med tanke på de problemer det kan medføre er jeg ikke så sugen på akkurat det.

Beste hadde vært å sluppet å dele felgene, ettersom det ganske sikkert er kostbart med nye skruer, pluss at faren for at man aldri får den sammen igjen er stor.

Vet at mange får til å skru sammen uten problemer, men er usikker på om det går bra på denne. Utenom det er det en spesiell pipe som brukes, og jeg har ikke snøring på hvordan jeg skal klare å skaffe en sånn.

 

Kan tenke meg det tar vanvittig med tid å polere opp, enten man demonterer eller ikke, får se. men nå er jeg mest sugen på å sende den ene opp til en kompis i trondheim som har glassblåser utstyr på verkstedet. Hvis han kan blåse hele greia rein med en tilfredsstillende overflate kan jeg polere det som skal poleres for hand, og få resten pulverlakkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått gjort litt idag. Bare prøver meg frem, så det er litt så som så...

Har tatt den værste felgen med nylonrondell, og det ser ut til å bli veldig bra! Der korrosjonen er værst er det litt ujevn overflate (gropkorrosjon om jeg husker rett fra kjemiforelesningene...) Er litt usikker på om jeg trenger å pusse dette helt bort, ettersom det er veldig lite. Ellers tok rondellen det meste tror jeg. Ser ut til at det er litt "prikkete" men regner med det skal gå bort med pussepapir.

Tok også et lite felt med 600 våtpapir, ble straks bedre! Tar en runde med det, så 800 og 1200 til slutt, da må det jo bli bra.

 

Har et problem enda. Nylonrondellen er for stiv og hard til å bruke rundt skruene! Noen som har tips å komme med her? Tenker på ett eller annet jeg kan bruke på drillen til å pusse/polere skruene og det trange området rundt liksom.

Hadde ikke høytrykkspyler for hand når jeg smurte på duxola heller, så det er en del rester i dette området, fikk ikke tatt alt med børste, svamp og vann.

IMG_1336 (Medium).jpg

IMG_1337 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rester av Duxola og lakk MÅ du fjerne og for Guds skyld ikke la tørke! I verste fall får du uhyre stygge etsemerker og lakken blir hardere enn før.

 

Det er ikke noe problem å få fjerna lakken mellom skruene med en oppvaskkost og varmt vann, vel og merke dersom du bruker Duxola først. Hvordan dette kommer til å gå nå som Duxolaen har tørka veit jeg ikke. Bror min gjorde noe liknende på radiatoren sin med Reprin i sin tid. Den skulle virke i 30min, men han lot det være på i to timer. Resultatet var at malingsrester og Reprin forente seg til en steinhard overflate som han ikke greide å få ut før han sandblåste.

 

Til felgene: Min erfaring er at det er minimalt med korrosjon mellom skruene og derfor er behovet for å slipe mellom dem fraværende. Det er bare å polere mellom der med polersettet fra Clas (eller andre for den sakens skyld). Boltene blir blanke igjen, ettersom du polerer i området rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle blåse liv i en gammel tråd her...

Nå har jeg fått tak i nye orginale skruer og muttere til felgene! Pluss spesialverktøy, 10- kant pipe til både mutter og skruer (8 og 10mm)

Til den nette sum av 4000 kroner. Mangler enda litt småting, tenkte jeg skulle høre om det var noen på forumet som vet hvor jeg kan skaffe dette:

Trenger orginale skruer til senterkoppen, de som sitter kun i koppen samt de som skrues fast i selve felgen. Mangler en stk senterkopp også pluss nye "carbon" ringer som skal være på senterkoppene. Tips???

 

Her et bilde av herligheten

IMG_1510 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sinnsyk pris på skruene da : eek :

 

Når jeg hadde felgene for noen år siden hørte jeg med Hafnor ang senterdeksel og da hadde de ett liggende, tror de skulle ha 500 kroner for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannvittig pris ja, og enda er det den beste prisen jeg klarte å finne!!! Men det var inkludert spesialverktøy til skruene og en tube med tettning. Hadde billigere skruer, men ville ha orginale chrommede, så da koster det jo litt.

 

Har funnet en kar som skal glassblåse nå, så når de er demontert skal senterene blåses og pulverlakkes sort matt eller blank. Kantene skal bare poleres skikkelig opp. Såfremst de ikke blir solgt da, tar grusomt med tid dette...

 

Skal ringe hafnor på mandag og sjekke om de har noe av det jeg trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var en felg nesten demontert iallefall.... Har skrudd ut alle skruene og klart å dunke ut senteret med varmepistol og gummiklubbe. Selve kanten og "bakfelgen" henger sammen med en type lim også, og noe vannvittig som det henger! Vurderer å bare la det være som det er og prøve å få polert opp kanten mens de henger sammen. Noen som har noe formening om dette kanskje? Er usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

 

Ellers ser det ut til at Hafnor ikke har det dekselet lenger: mad : Har ikke snøring på hvordan jeg skal klare å skaffe et heller! Har søkt på ebay uten hell. Noen som vet av et som ligger og slenger en plass kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.