#1 Skrevet Oktober 17, 2006 Har vært mye diskusjon rundt eksos manifoil inne på forumet. Men har noen spørsmål om hva som fungerer og ikke. Det har vært mye snakk om at eksos tempraturen blir for høy i orginale manifoil på 3B,AAN osv ved trimming og at grenrøret sprekker og har dårlig flow. Går selv med planer om og bytte manifoil på min AAN. Men er litt i tvil om hva jeg skal velge. Målet i første omgang er et sted mellom 350 til 400hk. Men det har jo ikke noe og si om grenrør har kapasitet til mer. Jeg var veldig på hugget når det gjaldt replica manifoilen til 034 Motorsport Dette har jo mye tykkere rør og er i skikkelig stål og er bolt-on. Men etter og ha fulgt en annen tråd om dette grenrøret og kvaliteten på det, ble jeg veldig i tvil. Mulig det har blitt endringer på dette nå? Når det gjelder eksos temp, tenker jeg som så at: Desto større overflate, desto større blir spredningen av varmen = lavere eksostempratur. Rørføringen er jo selvsagt i større dim en det orginalet og dette vil nok også medvirke til lavere temp og høyere flow. Men er det ikke ønskelig med lik lengde på rørene for optimal flow? Og når rørlengdene blir like, vil jo overfalten bli større, ergo lavere avgass temp? 034 Motorsport manifoilen ser jo ut som en rørlengde som er tilpasset 5 innganger. Er dette en optimal løsning, bedre løsning enn f.eks det orginalet RS2 grenrøret? Blir det da ikke som om 034 grenrøret blåser i en trakt. Eksosen kommer lett ut av motoren men blir "presset" sammen i et litt større rør, hvor det etterhvert blir trangt om plassen, før det kommer til turboen? Mens i RS2 grenrøret, kommer det ikke fullt så lett ut av motoren. Men der møter eksosen mindre motstand/turbulens på vei mot turboen, i og med at de føres i separate rør inn til kollektoren. Mens i 034 grenrøret havner eksosen i ett rør, med en gang det forlater toppen? Vil ikke da mottrykket i dette grenrøre bli større enn i RS2 grenrøret? Har tittet litt på grenrør hos Kimmit Dette må jo være en bedre løsning? Dette er jo selvsagt ikke bolt-on. Her må slanger til vann og olje til turbo byttes i lengre varianter. Men det er ikke sikkert jeg trenger et slikt grenrør for og nå målet mitt om 350-400 hk? Del gjerne erfaringer? Oi, ble mye spørsmål dette, men er nyskjerrig sjø 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 17, 2006 Spørs jo hvor mye penger du skal legge i... Jonus skaffer vel fra sverige? Men kan jo anbefale Mobeck i Trondhjem... http://www.mobeck.com "the best money can buy".. Er forøvrig bilde av et grenrør til en kompis av meg på siden hans, http://www.mobeck.com/MT/CoswSierraGren.asp Dette er helt vannvittig bra laget...321 stål og ferdiglaged kollektor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 17, 2006 Det du lurer på er om du kan få gulerot med eplesmak, men helst formet som en banan. Alt handler om kompromisser. Teori og realitet er ikke alltid like kompatibelt. Kjøp produkter etter bruk og sunn fornuft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 17, 2006 Spørs jo hvor mye penger du skal legge i... Jonus skaffer vel fra sverige? Men kan jo anbefale Mobeck i Trondhjem...http://www.mobeck.com "the best money can buy".. Er forøvrig bilde av et grenrør til en kompis av meg på siden hans, http://www.mobeck.com/MT/CoswSierraGren.asp Dette er helt vannvittig bra laget...321 stål og ferdiglaged kollektor... God damn. Detta var Rolce Royce. Litt utenfor mitt budsjett. Imponert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 17, 2006 Det du lurer på er om du kan få gulerot med eplesmak, men helst formet som en banan. Alt handler om kompromisser. Teori og realitet er ikke alltid like kompatibelt. Kjøp produkter etter bruk og sunn fornuft. Joda, men det finnes mange gulerøtter med eplesmak på markedet, men noen av de har forskjellig bøyning på bananen. Jeg forstår jo at jeg må gå for et kompromiss. Ønsket bare tilbakemelding på erfaringer fra de som har prøvd før meg. Og å drøfte litt teori. Jeg har jo allerede sagt hva som er målet mitt, med tanke på grenrør og mål for effekt. Når det gjelder grenrøret fra 034, så ville jeg bare drøfte noen av mine egne teorier rundt dette. Jeg er selvsagt ingen ekspert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2007 Noen som har tro på dette eller prøvd det? Er jo en ganske grei pris på det da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2007 Joda, men det finnes mange gulerøtter med eplesmak på markedet, men noen av de har forskjellig bøyning på bananen. Jeg forstår jo at jeg må gå for et kompromiss. Ønsket bare tilbakemelding på erfaringer fra de som har prøvd før meg. Og å drøfte litt teori. Jeg har jo allerede sagt hva som er målet mitt, med tanke på grenrør og mål for effekt. Når det gjelder grenrøret fra 034, så ville jeg bare drøfte noen av mine egne teorier rundt dette. Jeg er selvsagt ingen ekspert. hva ble det til, kjøpte du noe?? så litt på de typene du hadde lagt ut bilde av... min teori er at jo kortere og tykkere gods jo bedre.... så bra ut det første, men likte ikke de 90" svingene.. sånn som jeg har forstått det, trenger ikke alle være like lange.. men helst 3 korte med minst mulig svinger.... fine rør fra mobeck, men må da få jævlig turbolag med den lengden??? legger med ett bilde av ett som funker bra, (ikke audi) korte rør og tykk gods.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2007 Kan noen her som har litt erfaring forklare hvorfor 034 grenrøret skal være så bra? Etter det jeg leser så er det viktig med riktige lengder på rørene og en bra kollektor. 034 har jo bare klæsjet alt sammen i en tube uten å bry seg et døyt om strømmninger og turbulens.. Mitt synspunkt er at dette grenrøret må jo suge værre i forhold til de andre her i tråden.. Men jeg er langt fra noe grenrørsekspert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2007 fine rør fra mobeck, men må da få jævlig turbolag med den lengden??? Hehe..lag? Hva er det.... Fult ladetrykk 1,5bar ved ca.3200rpm,GT30R, 2,2liter Cossi, Grenrør av Mobeck,Topp/ innsug EBB,bunn del SHS performance/Nordic Motor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2007 Kan noen her som har litt erfaring forklare hvorfor 034 grenrøret skal være så bra? Etter det jeg leser så er det viktig med riktige lengder på rørene og en bra kollektor. 034 har jo bare klæsjet alt sammen i en tube uten å bry seg et døyt om strømmninger og turbulens.. Mitt synspunkt er at dette grenrøret må jo suge værre i forhold til de andre her i tråden.. Men jeg er langt fra noe grenrørsekspert Kan vel være siden det er bygget som en "log style" manifoil med korte runnere..? Noen kan dette bedre enn meg iallefall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2007 Kan noen her som har litt erfaring forklare hvorfor 034 grenrøret skal være så bra? Etter det jeg leser så er det viktig med riktige lengder på rørene og en bra kollektor. 034 har jo bare klæsjet alt sammen i en tube uten å bry seg et døyt om strømmninger og turbulens.. Mitt synspunkt er at dette grenrøret må jo suge værre i forhold til de andre her i tråden.. Men jeg er langt fra noe grenrørsekspert jeg kan vel ikke forklare hvorfor det er så bra for jeg har ikke fått testet mitt enda: rolleyes , men jeg kjøpte ett fra en på forumet her som kom rett fra 034 (ikke brukt), det var nok litt slurv med skjøter osv inni det (hvor mye det har og si vet jeg ikke) men det var ikke værre enn at med 5 min med dremmelen så ble det strøkent... Det er jo endel større dim på røra på dette i forhold til org 3B og det har jo alle røra 5 til 1 i forhold til 3B som har 3+2 til 1. Vil vel tro det vil gi raskere spoolup i allefall og er mer holdbart og tåler mer hk i forhold til org. Forresten så var alle flensene "nesten" plane, ikke værre enn at det blir tett med en pakkning og skru til riktig;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...