fusking på 3b motor..hjelp!

Anbefalte innlegg

Altså som topic sier har jeg problem med fusking på 3b motoren min..Den fusker med en gang den skal ha laddetrykk..dvs ca 3000 rpm..å da stagnerer den..får ikkje mer turtal en det..Skal sies at bilen har røke blått av eksos ei stund..så det er mulig turboen er gåen,men skal motoren oppføre seg slik da? men akslingen går fint rundt uten nevneverdig slakke..har prøvd en annen lmm også,det jeg ikkje har sjekket er pluggledninger eller magnetventilen. Driver å smeller i luftfilteret når jeg skal ruse den opp fra tomgang...

Tips og råd tas i mot med STOR TAKK...

 

EDIT: I og med jeg ikkje får mer en 3000rpm ladder den heller ikkje mere en 0.2-0.4 bar..

 

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i ic eller slanger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slanger er hele..men ic har jeg ikkje sjekket...Låg litt olje ned i den da..:rolleye:

kan det vær at chippen har tatt kvelden??

Har ikkje så masse peiling på dette området..har skrudd mest sugemotorer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt olje er helt normalt, kommer fra veivhusventilasjonen, hvis du ikke da har montert catch tank.. hadde samme problem på min, å da var d lekkasje fra en slange.. sjekka tenninga di?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i ic eller slanger?

 

Turtallet kommer uansett om det er høl på IC eller en IC slange! Mister vel bare ladetrykket då!

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt olje er helt normalt, kommer fra veivhusventilasjonen, hvis du ikke da har montert catch tank.. hadde samme problem på min, å da var d lekkasje fra en slange.. sjekka tenninga di?

 

har ikkje sjekket tenninga nei..må vell bare prøve å feil søke en del..Har liten tru på at turboen som forårsaker dette, men man vet aldri da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aleksander har rett i d med turtallet.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta hjerne i sta, da får jeg turtall men fusker veldig enda,,men fikk 0.8 i laddetrykk..bare at det gikk kjempedårlig...skal egentlig ladde ca 1.4..men i den hjerna jeg lånte sto bare 2bars map..har det nokke å sei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta hjerne i sta, da får jeg turtall men fusker veldig enda,,men fikk 0.8 i laddetrykk..bare at det gikk kjempedårlig...skal egentlig ladde ca 1.4..men i den hjerna jeg lånte sto bare 2bars map..har det nokke å sei?

 

Det kan nok ha noe å si da min ar justert opp så den skal lade mer men jeg har fortsatt 2 bars map. Så den bare stanger oppmot 0.8bar... Det er da ved ca 3000rpm som du sier og litt tungt drag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 bar map så er det vel max 1 bar ladetrykk. Ved bytting av hjerna så har du fjerna eventuelle feilkoder som lå inne også, så bytter du tilbake nå når hjerna di er uten strøm ei stund så skal du se det går bedre. Noen feilkoder holder det ikke å ta strømmen med, så ta en tur innom nærmeste vag verksted så ordner de saken for deg for et par 100-lapper, da får du også vite hvilken koder som lå inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

satt innigjen hjernen min i går.(med 2.5bars map)Fusker ikkje lenger.Snåle greier,er bare "treg" opp på turtall,akkurat som om noe holder igjen motoren.Laddetrykket stoppet på rundt 0.7bar.Så er ganske så sikker på at turboen har tatt litt kvelden her, kan ikkje skjønne noe annet.Einaste som jeg ikkje har byttet er magnetventilen og den skal jeg prøve å bytte i morga..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde et lignende problem. Bilen funka heilt fint fram til den fikk max ladetrykk og da rykka det fælt i bilen og den dro turtallet ned selv om pedalen var i gulvet. Feilen her var at ene ledninga på connector til luft temp sensor på innsuget var gnagd av og lå inntil bart metall... Bytta ledningene og kabelsko og har ikke hatt problemet siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekke bensintrykket i sta framme i motorrommet.Da låg den ca på 2.8bar på tomgang..Så falt det ned på ca 2.6 når jeg ga litt turtall..Noen som veit ka trykk den skal holde på tomgang? 3b motor.og så forhørte jeg med en kompis at når jeg verken merket forskjell uten både lambda og magnetventil så kan hjerna gått i nødmodus..Skal inn på møller i morra å ta en diagnose...

Håper jeg blir litt klokere av det..: klø :

 

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekke bensintrykket i sta framme i motorrommet.Da låg den ca på 2.8bar på tomgang..Så falt det ned på ca 2.6 når jeg ga litt turtall..Noen som veit ka trykk den skal holde på tomgang? 3b motor.og så forhørte jeg med en kompis at når jeg verken merket forskjell uten både lambda og magnetventil så kan hjerna gått i nødmodus..Skal inn på møller i morra å ta en diagnose...

Håper jeg blir litt klokere av det..: klø :

 

 

mvh

3B skal vel ha 3 bar bensintrykk men kan visst variere mellom 3-3,2 bar. Så da hørtes det ut som din hadde litt lite...kanskje bensinpumpa er i ferd med å ta kvelden ?? Hvis den ikke klarer å holde riktig bensintrykk vil jo ikke bilen gå slik den skal da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3B skal vel ha 3 bar bensintrykk men kan visst variere mellom 3-3,2 bar. Så da hørtes det ut som din hadde litt lite...kanskje bensinpumpa er i ferd med å ta kvelden ?? Hvis den ikke klarer å holde riktig bensintrykk vil jo ikke bilen gå slik den skal da.

nei d er jo klart men turbotrykk skal vell den bygge uansett..mangler liksom 0.7bar..som sagt før så regna jeg med turboen er gåen.: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KAN jo være en sammenheng med bensintrykket da.....men for all del,kan være andre ting som kødder også da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er et "long shot"...men har du prøvd nye plugger?...vanlig at den ikke er så turtallsvillig med slitne plugger.....(jalla plugger)

 

Synes det er litt rart at du ikke skal få høyere turtall pga gåen turbo.....ved lett rusing..så er jo turboen nesten ikke med i det hele tatt...

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er et "long shot"...men har du prøvd nye plugger?...vanlig at den ikke er så turtallsvillig med slitne plugger.....(jalla plugger)

 

Synes det er litt rart at du ikke skal få høyere turtall pga gåen turbo.....ved lett rusing..så er jo turboen nesten ikke med i det hele tatt...

 

Lykke til:)

 

Plugger er helt nye..no har det seg slik da, jeg skreiv det i en post at denfår turtall no av en eller merkelig grunn..Problemer er nå at den går bare stygg dårlig

pga lite turbotrykk. det føles ut som der mangler 150hk eller no.

Ved rusing er den som normalt..er når den får belastning problemene kommer: bh : : bh :

 

Takker for tips og råd :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk steinar:)

Ditta var faktisk mye hjelp i:):tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er turbo skiftet. Samme problemet henger igjen: gråter : ..Slanger ser bra ut, ny ic er prøvd for å luke ut lekkasje i den, Bilen går reint og fint på tomgang til 3000.

Når den begynner å få opp laddetrykket begynner bilen å henge igjen og det kommer en blåselyd fra motoren..Jeg tror selv at den blåser luft ut i det fri, men finner ikke hull i noen slanger..Den er oppmorkna å stokk stiv belgen/slangen mellom gassspjeld og trykkrøret før innsuget..: bh :

 

Anyone?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er turbo skiftet. Samme problemet henger igjen: gråter : ..Slanger ser bra ut, ny ic er prøvd for å luke ut lekkasje i den, Bilen går reint og fint på tomgang til 3000.

Når den begynner å få opp laddetrykket begynner bilen å henge igjen og det kommer en blåselyd fra motoren..Jeg tror selv at den blåser luft ut i det fri, men finner ikke hull i noen slanger..Den er oppmorkna å stokk stiv belgen/slangen mellom gassspjeld og trykkrøret før innsuget..: bh :

 

Anyone?

 

Mvh

 

Resirkulerings ventil holder ikke tett/klarer ikke trykket?

 

Dette vil isåfall føre til at turboen overuses og får drastisk kortere levetid...

 

Har du prøvd å trykkteste trykk røra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "belgen" mellom gasspjeldet og trykkrøret før innsuget har jeg selv byttet to ganger på 8måneder. Den får hull uten at du klarer å se det før du har tatt den av og dratt litt i den. Min røyk sort, og gikk skikkelig latterlig dårlig når jeg gav gass. Sjekk den og se om den kanskje har en skikkelig sprekk.Det vil nemmelig trekke/båse veldig mye falskluft hvis den har sprekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd å rengjøre luftmassemåler? prøv det evnt en annen måler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.