#1 Skrevet Juni 2, 2004 Hvor lang tid er rimelig å regne med ved bytte av tannstang på en 96 modell Audi a4? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2004 Jeg brukte ca 3 timer. tok det helt med for og stressa ikke. Enkel og grei jobb det der. Men et lite tips er at du gjør det slik: Ta av nedre del av dashbord Skru ut bolten som sitter helt i bunn av rattstammen (Torx 50 og 18mm mutter mener jeg å huske) Dra av rattstammen Heis bilen opp og sett den på bukker. Ta av begge framhula Skru av endeledda 10 og 13mm pipe tror jeg Ta av plastdeksel på venstre side av bilde inn under innerskjermen, den sitter rundt tannstanga. Den er festet med noen plastikk muttere. Ta ut batteriet. Skru løs tannstang: Det sitter en skrue under batteriet En på andre siden under bremsekraftforsterkeren. Så sitter den en under og så den på du skru av unden fra. 10mm pipe passer på den(ikke 6 kant pipe) Nå skal hele tannstanga være løs. Dytt den så langt fram du bare klarer Skru så av Banjo skruene til servoolja. Dette er en 19 og 22mm skrue Flytt slangene vekk så de ikke ligger i veien. Nå er det bare å lirke tannstanga ut på vestre siden av bilen Dette skal gå akkurat. Done! Før du setter inn den nye tannstanga må du skru ut den 6mm unbrakoskruen som sitter på den nye tannstanga. Sitter kun en unbraco skrue der og den finner du i nerheten av der rattstammen skal festes. Når du har tatt ut den skal du egentlig sette inn VAG 1907 verktøyet. Men det du gjør er å finne deg en skrue som er ca 20mm lang og 8mm tykk er det vel. Så sliper du den slik at den blir helt spiss. nede i hullet på tannstanga skal det være et hakk i selve staget. drei stanga fram eller tilbake slik at du ser den i hullet. Skru så den slipte skrue inn slik at tannstanga låser seg. Dette gjøre for at den skal være i senter. Monter tannstanga i motsatt rekkefølge som ved demontering. Den slipte skruen kan du skru ut når rattet er montert, før du setter på plastdekselet igjen. så setter du i den org blendeskruen igjen. Dette burde gå som en drøm:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 2, 2004 Hørtes nok greit ut for den som kan det Skal nok få ett verksted til å gjøre det.. lurer bare på hvor god tid de kan ta seg.. Har fått ett tidsoverslag på en dags jobb.. er jo litt forskjell på det og 3 timer som du har brukt.. blir fort dyrt med mange timer.. Skal sjekke opp litt andre steder også.. Er ett vw-audi verksted som har sagt det om en dags jobb. Noen andre som har erfaringer med denne type jobb? Satser også på brukt tannstang. Kan få denne fra 2500-3000 kroner.. bedre enn over 7000 for ny.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2004 Når jeg bytta min tannstang så hadde jeg aldri gjort det før. Var ikke alverdens jobb. Skal et verksted gjøre det burde de kunne gjøre det på 2T + hjulstilligskontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 2, 2004 Det var bra! Såg for meg at det kunne bli dyrt! Men 1\3 av tiden høres jo mye bedre ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 10, 2010 Kjempebra forklart Christian, men ble plaget med bolten som kommer fra rattstammen. Jeg kan legge til hvis den ikke løsner lett så prøv andre veien. Jeg banna og brøt en times tid på bolten før jeg skulle prøve å få den på gli andre veien. Ramla bare av da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 10, 2010 Gjort dette selv.. Hadde ikke gjort det før så tok meg god tid tok noen timer ja men ikke en hel dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 10, 2010 Om du skal levere bilen på verksted, sørg for all del å avtale fastpris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 10, 2010 Er vel egentli litt gammel tråd, men den eneste jeg fant som var såpass rikelig detaljert. Var ikke noe problem når jeg fikk løs skruen som holdt rattstammen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...