H4 relestyring av lys (Biltema settet)

Anbefalte innlegg

hei, har dette settet fra biltema for å styre hovedlysa via releer, dette gir jo mye bedre lys enn originalt, eneste problemet jeg har er at jeg mister muligheten for å skru på kun parklys..

noen som har vært borti dette og har en viss anelse om hvordan jeg kan eliminere dette?

mvh

dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg koblet ett egenkomponert relesett, og da hadde jeg ikke noe problemer med parklys, fordi:

- Nærlys kobles så det styrer rele som henter strøm fra batteri-> Nærlys

- Fjernlys akkurat det samme, men til fjernlys.

Og når du da skrur på parklys, vil jo ikke hverken releet til nærlys eller fjernlys energiseres, og følgelig blir det ikke noe lys fra fjern/nærlys.

Parklys er det jo ikke gjort noe med, så når det går strøm til parklysa, vil den fortsette å gå som normalt.

Men ett lite men her..som ikke går på denne funksjonen, men som går på eventuell "sensing" spenning som ligger på pærene.

Jeg hadde dette på en Opel Omega, og der lå det noen 2-3volt i spenning på nærlys selv om det var av, igrunn ikke noe problem, men lå også på fjernlysa, og når jeg gikk til nærlys, var det fortsatt spenning nok på releet til fjernlysa til at releet holdt (Holdespenning på rele er endel mindre enn trekkespenningen), og følgelig hadde jeg fortsatt fjernlysa tent. Det var ikke no særlig, men med litt motstander osv fikk jeg fjernet problemet, og det fungerte bra.

Forøvrig gikk spenningen på pærene fra 10,5 volt til 12 v med motoren av...og det var vesentlig forskjell i lys. Hadde da bare 0,5 volt tap fra batteri til pære, regner med siste 0,5v lå på minussiden av pærene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. ok..

virker som om jeg må ha en form for "styring" for å skru av releet til nærlysa slik at jeg får park da..

uholdbart og ikke kunne kjøre på park/spredere på dagen for meg :) er koblet på den måten at spredera kun lyser på park og på fulltlys.. men siden jeg ikke får den ned i kun park, så skjer det heller ingenting på de andre lysa :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare å la den lederen som nå gir strøm til pæren styre nærlys-releet og det samme med rele til langlys. Da blir alt som før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg monterte det samme Biltema-settet i både 80en og Coupeen min, men har ikke opplevd det du beskriver her, Dan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bruker du som signal til releèt?

En ledning fra parklysene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet, som deg Dan, må ordne dette før jeg skal på biltilsynet igjen. ikke godkjent--.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du tenker på signalene til rele"pakka" så brukes de originale kablene, klipses inn på rele"pakka"

til tåkelysa så har jeg styrestrøm fra fulltlys og fra parklys

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet, som deg Dan, må ordne dette før jeg skal på biltilsynet igjen. ikke godkjent--.

da er vi 2 som har samme problem og som trenger hjelp til å ordne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i dette releet her, du må selv sammenligne ditt eget og finner riktige pinner.

bosch_micro_relay.jpg

To releer, koble 2 til minus/jord på begge, på det ene releet så kobler du ledningen som går til nærlys på 1, mens det andre tar du ledningen for langlys til 1.

Koble strøm direkte fra batteriet via en egnet sikring til pinne 3 på begge. Så fra pinne 5 til det respektive lyset. nærlysrele til nærlys osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er jo dealen det at jeg har ett ferdig "sett" til dette da.. kjøpt på bildtema for noen kroner .. så alt i alt så skullejo dette fungert smertefritt. men gjør altså ikke det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bygde mitt eget, tok styrestrøm ifra orginal ledning nærlys og fjernlys..

slik skjedde på begge min passater. har bare ikke brydd meg om det, men nå må jeg fikse det pga biltilsynet likte dette dårlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det fungerer på samme måte som dette settet.. utrolig plagsomt at jeg mister styringa for spredere i grunn... da jeg liker å kunne kjøre på spredere og parklys om dagen og fulltlys og spredere om natta :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket om styrestrømmen til rele fortsatt er på 12v når du setter den i park? eller kanskje det kommer tjuv strøm fra en annen plass`?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har dette på min golf men har ikkje det problemet. var ikkje meg som monterte det heller.

men vertfall, skal ikkje dette settet bake koblast til mellom pæra og orginal sokkel og koble til + og - på batteriet og evt ein bryter på??

kunne du setta på parklys før?? veit at det går forskjellige hovedlysbrytere ute å går. mekka på ein idag som hadde ingen lys når eg starta bilen, på trinn 2 og 3 så kom parklys og hovedlys + man kunne slå på langlysa.

i jettaen og golfen min så kjem park og hovedlys når man vrir om tenninga på trinn 1. trinn 2 er kun parlys og trinn 3 er par, hoved og langlys

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har norsk bil.. dvs.. jeg har automatiske kjørelys på trinn 1 (av) parklys på trinn 2 og kjørelys/fultlys på trinn 3..

funka før jeg satte på dette..

og det kobles mellom det originale nettet ja..

parklysa funker jo de.. men styringa til releene er jo ikke helt på nett da..

om jeg skrur på parklys mens tenning er av, så skrur på fultlys, så går den opp i fult lys selvom tenninga ikke er av..

utrolig irriterende, men er jo og utrolig godt lys av dette og da! merker forskjellen utrolig godt.. men hadde vært fint med muligheter for park inni alt dette og

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå får du går ut å feilsøke! Så jeg slipper:) Takk for hjelpa med atke her om dagen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.