Anbefalte innlegg

Hvis en turbo er sliten og lekker olje, vil det komme olje i både eksos og innsug, slik at både plugger soter igjen og eksosen blir blålig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Karlsen

Det kan hende det ja.

Men da er den sliten å ja.

Har brukt turbo hvis du er interisert.

Skaffer forsåvit ny og hvis du vill oppgradere:-)

 

Grunnen til at jeg tror dette, er at turboen høres ganske godt når den ladder, det lukter brent olje, ryker blålig, og pluggene soter. Renset pluggene på lørdag, allerede i dag rykker bilj*velen. Men laddetrykket er forsåvidt ganske ok, 1.3-1.4 bar på kjørekomputeren v/boost. Men hvis veivhusventilasjonen er tett, slitte ventilløftere og ventiltetninger vil man kanskje få lignende symptomer, og jeg mistenker også dette. Har lyst til å overhale motor, men bruker bilen i jobb hver dag, og det er jo ingen småjobb med motoren. *Ønsker firmabil :-)* Hadde vært kjekt å prøvd en annen turbo før jeg kjøpte en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan virke som slitt turbo ja, begynner ofte å bråke ekstra når de er slit, og om det står 1,4 bar på kjørecomputeren er jo ikke det fullt trykk, da den måler absolut trykk og ikke overtrykk, du har altså bare 0,4 bar overtrykk. (kan riktig nok komme av andre ting en sliten turbo og)

 

jeg har også en brukt men bra turbo om du er intr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Gjerseth

kan virke som slitt turbo ja, begynner ofte å bråke ekstra når de er slit, og om det står 1,4 bar på kjørecomputeren er jo ikke det fullt trykk, da den måler absolut trykk og ikke overtrykk, du har altså bare 0,4 bar overtrykk. (kan riktig nok komme av andre ting en sliten turbo og)

 

jeg har også en brukt men bra turbo om du er intr.

 

Neida, det står 2.4, jeg trakk ifra absolutt trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hummm... Er det et dårlig tegn når man hører turboen hyler? Min 1.8t hyler mer enn min kompis 1.8t. Er det garantert et dårlig tegn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboer hyler mer eller mindre alle sammen. Det kan være en liten ubalanse, eller at det er ujevnheter i overflatene Små forskjeller kan gi stor forskjell i lyden. Det _kan_ også bety sliten turbo, men det er litt mer tilfeldige antakelser.

Sot på pluggene kommer kun av at den lekker i kompresoren, dvs. at du også skal kunne se en god del olje i slangen mellom turbo og interrcooler. Det er normalt at det er litt der, særlig der slangene er rillete. Sjekk også veivhusventilasjonen din, kan hende det kommer mye olje derfra, særlig hvis du har hatt litt for mye olje på motoren.. Ellers er det vel stor sjanse for at ventiltetningene er slitne, vet ikke hvor langt bilen din har gått, men det finnes mykgjørere som kan forbedre dette noe..

2.4 er bra ladetrykk, og tror nok ikke det er så lett å merke at turboen er sliten før den er _veldig_ sliten, de er ganske bra sånn.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Turboer hyler mer eller mindre alle sammen. Det kan være en liten ubalanse, eller at det er ujevnheter i overflatene Små forskjeller kan gi stor forskjell i lyden. Det _kan_ også bety sliten turbo, men det er litt mer tilfeldige antakelser.

Sot på pluggene kommer kun av at den lekker i kompresoren, dvs. at du også skal kunne se en god del olje i slangen mellom turbo og interrcooler. Det er normalt at det er litt der, særlig der slangene er rillete. Sjekk også veivhusventilasjonen din, kan hende det kommer mye olje derfra, særlig hvis du har hatt litt for mye olje på motoren.. Ellers er det vel stor sjanse for at ventiltetningene er slitne, vet ikke hvor langt bilen din har gått, men det finnes mykgjørere som kan forbedre dette noe..

2.4 er bra ladetrykk, og tror nok ikke det er så lett å merke at turboen er sliten før den er _veldig_ sliten, de er ganske bra sånn.. ;)

 

Bilen har rullet 190.000 ifølge meter (mistenker skruing men...), olje i slange mellom turbo og intercooler har jeg tidligere tappet av en god del ja, sikkert en del nå også, veivhusventilasjons-slangene var jeg ut med i går og rensket opp (tror det var de :-) )

Ventiltetningene er nok slitte, og løfterne muligens, tikker godt ved biiiiittelitt olje under maksstrek. Men siden det ryker så fælt og lukter brent olje, skulle man tro turboen lekker på eksos-siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen min også hviner ganske bra ved pådrag, samt at det lukter brent olje når man stopper bilen. Er også litt oljeforbruk på min, så jeg mistenker turboen, selv om jeg vet at det lekker en anelse ved oljefilteret. Men den ryker ikke blått, og pluggene er heller ikke sotete, så jeg skjønner ikke helt hvor det tar veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Karlsen

Det kan hende det ja.

Men da er den sliten å ja.

Har brukt turbo hvis du er interisert.

Skaffer forsåvit ny og hvis du vill oppgradere:-)

 

Skal du ha mye for en brukt turbo Hans?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Gjerseth

kan virke som slitt turbo ja, begynner ofte å bråke ekstra når de er slit, og om det står 1,4 bar på kjørecomputeren er jo ikke det fullt trykk, da den måler absolut trykk og ikke overtrykk, du har altså bare 0,4 bar overtrykk. (kan riktig nok komme av andre ting en sliten turbo og)

 

jeg har også en brukt men bra turbo om du er intr.

 

Hva med du Helge, prisforlangende for brukt turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2000 kr er prisen, men er en med samme "symptoner" som bilen din som skal prøve den på bilen sin til uken, så om det hjelper for han, regner jeg med den blir solgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis den blir solgt så har jeg en turbo til deg til samme pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Gjerseth

2000 kr er prisen, men er en med samme "symptoner" som bilen din som skal prøve den på bilen sin til uken, så om det hjelper for han, regner jeg med den blir solgt.

 

Hvordan gikk det, ble kompisens bil bedre av bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.