Montering av motorvarmer! (S6)

Anbefalte innlegg

Hei..

Driver sterk å vurderer om jeg skal sette på motorvarmer på bilen min (s6 2.2 96mod) Vet ikke om jeg orker en vinter til med iskald bil =)

Noen som har montert blokkvarmer på AAN? mye jobb/demontering for å komme til?

 

mvh

Geir Olav Nilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er en skikkelig fryspinne altså geir olav : haha :

 

Har du sett noe på de warm up pakkene til defa ? Lurer på om bilextra kjører noe kampanje greier på dem nå om dagen ! Uansett, så er det ikke med varmelement for motoren din, så det må kjøpes i tilegg..

 

Men på sidene til http://www.defa.no så ser det ikke ut som de produserer det for 2.2T motorene, bare V8 : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilextra selger Defa WarmUp for 2900 og noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil så absolutt anbefale deg det, men inkluder enten hele WarmUp-pakka, eller bare kupevarmer.

Satt inn motor- og kupevarmer i fjor vinter, angrer så absolutt ikke på det. Var litt i tvil om jeg skulle ta med kupevarmer, men idag er jeg ikke i tvil om at det var verdt det.

 

Forøvrig, noen som vet hvor mye jobb/kroner det er å inkludere batterilader i tillegg når man har motor- og kupevarmer..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg bare blir kjøpen Blokkvarmer og kupevarmer... gidder ikke å ha no mer stæsh... Skulle bare vist om det var mye jobb å sette det inn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du ikkje har garasje og bur ein (skikkelig) kald plass har du ikkje bruk for kupevarmer, for da blir det bare ising om det snør... Vertfall vart eg fraråda dette.

 

Dersom du har blokkvarmer får du jo varmluft raskt uansett...

 

Sitter og vurderer innkjøp sjølv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjøvik/Reinsvoll er ikke blant de varmeste stedene, men som oftest ble det isfritt på min mener jeg å huske..

I tillegg er det litt kjekt å sette seg inn i varm bil, og ikke fryse seg forderva de første minuttene av kjøreturen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjøvik/Reinsvoll er ikke blant de varmeste stedene, men som oftest ble det isfritt på min mener jeg å huske..

I tillegg er det litt kjekt å sette seg inn i varm bil, og ikke fryse seg forderva de første minuttene av kjøreturen.. :)

Monterte slangevarmer og kupevarmer på min a4 sist helg, var grei jobb det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt mye drit om slangevarmer!

At de ryker fortere en andre skifter underbukser!

Men kan henne de har blitt bedre... Er i allefall skikkelig grei montering =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn Eirik Ødegård på forumet her har peiling på dette med motorvarmer og s-motorer. Hør med han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette på 2.2T et par ganger selv.

 

IKKE bruk slangevarmer, det er noe herk som funker mye dårligere enn blokkvarmer.

 

Skru ut starteren, blokkvarmeren skal i bakerste frostplugg. Bor et hull i frostpluggen, skru i en stor karosseriskrue og napp den ut med glidehammer, evt. vipp den ut med en meisel. (mye jobb, da det er kant på innsiden så den ikke kan vippes rundt)

 

Sett inn elementet, pass på at ledninger er i trygg avstand fra eksosrør, sett på starteren igjen. Ferdig med den biten..

 

Blokkvarmere til 2.2T er den samme som på alle de andre femmerne. Prikk lik på en '77 Audi 100 og en '97 S6, bare forskjellig plassering.. Turbomotorer skal ha den i bakerste frostplugg, da vannrør til/fra turboen går i den frostpluggen som det er normalt å montere i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk, takk... dette jeg lurte på =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette på 2.2T et par ganger selv.

 

IKKE bruk slangevarmer, det er noe herk som funker mye dårligere enn blokkvarmer.

 

Skru ut starteren, blokkvarmeren skal i bakerste frostplugg. Bor et hull i frostpluggen, skru i en stor karosseriskrue og napp den ut med glidehammer, evt. vipp den ut med en meisel. (mye jobb, da det er kant på innsiden så den ikke kan vippes rundt)

 

Sett inn elementet, pass på at ledninger er i trygg avstand fra eksosrør, sett på starteren igjen. Ferdig med den biten..

 

Blokkvarmere til 2.2T er den samme som på alle de andre femmerne. Prikk lik på en '77 Audi 100 og en '97 S6, bare forskjellig plassering.. Turbomotorer skal ha den i bakerste frostplugg, da vannrør til/fra turboen går i den frostpluggen som det er normalt å montere i.

 

 

Kjøpte meg blokkvarmer i dag!

Ser på det papiret som fulgte med (Samme som her!) Der står det frostplugg A2 på Audi 100 s4 ... det er vell ikke den bakerste!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo. Se på http://www.defa.com/doc/300/393.pdf side 3, bildet øverst til venstre, langsgående motor, plassering A2. Eller, det bakerste er allerede brukt, så det blir det midterste. Men det bakerste ledige :) Jeg mener plassering A2 er jævlig trangt å komme til, og tydeligvis har noen ment det samme, for på min bil står varmeren i fremste hullet, når jeg monterte selv, satte jeg den i hull to, men trangt? jepp... (har byttet motor etterpå, derfor står den i dag i det fremste hullet).

 

Pent bilde her: Engine_right_side.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske fra 200 20v at det er sånn:

 

1: Dekket av noe brakettgreier.

2: Tilkobling til kjølevæskeslange fra turbo.

3: Dekket av motorfestebrakett.

4 & 5: Ledig..

 

Correct me if I'm wrong. Det er det samme hvilken frostplugg du bruker, anbefalingen går bare på hva som er ledig og ikke dekket av noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei... var ute å så i bilen nå!.. bare demontere noen slanger fra turboen, så tror jeg skal klare å komme til fra oven! tror det ikke er no vits å prøve å komme til under! eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei... var ute å så i bilen nå!.. bare demontere noen slanger fra turboen, så tror jeg skal klare å komme til fra oven! tror det ikke er no vits å prøve å komme til under! eller?

 

Jeg tok det både fra over og under, lå vel mest under tror jeg. Men det er vel som man får til best selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har åpnet en del motorer med og uten motorvarmer, det er helt utrolig hvor mye mer det slites uten varmer. Jeg skal aldri mer ha bil uten motorvarmer.

Merk at Defa kommer med ny pakke i år, med fjernstyring og ny type vifte. Sikkert en del dyrere. Vet ikke hvordan montering av den nye pakken er, eller om den gamle pakken vil utgå eller selges parallelt med ny. Dere som lurer på om dere bør ha kupevarmer bør ikke lure mer. Har du noen gang hørt om noen som angrer, eller ikke bruker kupevarmeren ? På den "gamle pakken": Har du først strukket ledning inn i kupeen er det lett å ettermontere batterilader (og tidsur, for laderen er også et rele). Ledning fra 220V kontakten inn i batterilader, derfra to ledninger ut, en til varmerelementet og en til kupevarmer. En ekstra ledning "klyse" mellom batterilader og tidsuret inne i bilen, og en ledning til jord, en til pluss og en til pluss over tenningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEFA: rock : Som sagt før her: Har du hatt det før, vil du ha det igjen. Kommer ikke til å angre. Har hørt at slitasjen ved en kaldstart av motoren ved litt minusgrader, tilsvarer å kjøre 50 mil, eller var det 5 mil?? Husker ikke helt, men uansett så sliter det unødvendig mye på motoren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner ikke at folk VURDERER sånt... motorvarmer er vel selvsagt, og slangevarmer funker helt greit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plassering (som Roy skriver), andre frostplugg forfra under turbo.

NB! Det er grunt under/bak forstpluggen, og jeg mener at det er en innvendig kant der.

 

Lag et hull i frostpluggen og bruke f.eks. en bremsesko-avtrekker (eller defas forstplugg avtrekker) for å trekke ut frostpluggen. Pluggen sitter noe ufattelig fast.

Jeg gjorde dette fra undersiden, uten å demontere noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo. Se på http://www.defa.com/doc/300/393.pdf side 3, bildet øverst til venstre, langsgående motor, plassering A2. Eller, det bakerste er allerede brukt, så det blir det midterste. Men det bakerste ledige :) Jeg mener plassering A2 er jævlig trangt å komme til, og tydeligvis har noen ment det samme, for på min bil står varmeren i fremste hullet, når jeg monterte selv, satte jeg den i hull to, men trangt? jepp... (har byttet motor etterpå, derfor står den i dag i det fremste hullet).

 

Pent bilde her: Engine_right_side.jpg

 

Går det greit å sette inn blokkvarmer på AAN i fremste hull eller nest fremste hull?

er ute med maskinen og da er det jo lett.

vil bare ikke risikere at den kommer i veien for noe: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

Skal stå i nest fremste hull, ref Defa ( Audi 100 S4....hull: A2 ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

Skal stå i nest fremste hull, ref Defa ( Audi 100 S4....hull: A2 ).

 

ok takk : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.