Ulyd fra Haldex i S3 eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp byttet bakre haldex på min S3 etter å ha levd med kun forhjulstrekk i lang tid. Nå funker 4-hjulstrekken som den skal. Null hjulspinn foran og det er endelig vanvittig morro med S3.

 

Problemet (hvis det er noe problem) er ved krappe svinger i lav hastighet så kjennes det og høres det ut som om diffsperren eller noe låser bakhjulene delvis. Lyden er en svak during og man merker liksom at det er 4-hjulstrekk.

 

Mitt spørsmål er da, skal det være slik eller bør jeg anta at noe er galt?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres nå ut som noe er galt. Hadde fått det sjekket med en gang jeg. Skal ikke komme noe lyd når du kjører i lav hastighet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører til tider når jeg snur at det kommer en liten dunk lyd i bakakslingen men det mener jeg er pga sperra eller noe.. Værtfall en vanlig lyd jeg har hørt på de fleste biler med quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke samme bil jeg har men.

På både min S4 og min bror sin S4 (92 og 94 mod) der det litt lyder ved full sving f.eks i en 180 graders sving. Svak during der man må helt ned i 10-15km/t med FULLT rattutslag i noen sekunder på TØRR asfalt. Fakstisk vist man har litt grus på asfalten på innerhjulet bak ser det ut som dekket har veldig lyst til og spinne litt. Merker at det er 4x4 for og si det sånn.

Samme symtoner på pappa sin 2004 Nissan Terrano!

 

Så tror dette er forholdsvis normalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som samme problemet som jeg hadde på bilen min http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=39975

Løsningen for min del etter diverse olje og filter bytter ble å tette ventilasjonshullende i rammevangen.

Nå skal det sies at jeg kunne kjenne at bakdiffen ble helt "stiv" og det kom en kraftig knekkelyd dra den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute og kjørt og forsøkt å høre mer. Det er ingen knekkelyd eller dunkelyd, men en "durelyd", omtrent som når man bruker slagdrill i betong, bare ikke så høyt, må skru av radioen for å høre lyden. Det skjer bare i krappe svinger og mer når jeg svinger til høyre enn venstre: klø : . Det er også periodisk, omtrent som et tregt morsesignal:confused: . Det er også samme lyd når jeg rygger i sving.

 

Kan kjenne det "rister" i rattet. Diffen kjennes "låst" ut.

 

Mulig man sitter og hører etter og plages ekstra av noe som kanskje ikke er noe. Blir litt stressa av denne lyden, er jo glad i bilen min! Nå skal bilen på service om 1 uke så jeg får bare kjøre minst mulig før jeg skal dit. Skal tipse de om vann i olja og ventilasjonshullene i hvertfall (hvis Møller ikke vet dette allerede)!

 

Har hatt en 964 Carrera 4, men ikke opplevd det samme (når diffsperra ikke har vært slått på), der er vel 4-hjulstrekksystemet helt annerledes også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det høres ut som en gåen drivknute eller mellomaksel kryss../sliten bakaksling...

..eventuelt at det er noe som tar borti noe når du svinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært på service med bilen. Audi Skøyen mener ulyden skyldes at diffen er konstant låst, ikke farlig å kjøre med. Da begynner jobben med å reklamere overfor de som byttet den. Herlig: bh :

 

Det var uansett vanvittig gøy i går under snøens første snøfall i Oslo. Alt dette tullet om at de er understyrt er bare tull, om det da ikke skyldes at diffen bak er konstant låst: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært på service med bilen. Audi Skøyen mener ulyden skyldes at diffen er konstant låst, ikke farlig å kjøre med. Da begynner jobben med å reklamere overfor de som byttet den. Herlig: bh :

 

Det var uansett vanvittig gøy i går under snøens første snøfall i Oslo. Alt dette tullet om at de er understyrt er bare tull, om det da ikke skyldes at diffen bak er konstant låst: klø :

 

Kanskje et dumt spørsmål, men er ikke Haldex og bakdiff 2 forskjellige ting ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men er ikke Haldex og bakdiff 2 forskjellige ting ??

 

Er ganske så sikker på det ja, har sett under min, og haldex clutchen ligger rett foran bakdiffen, er ikke en enhet ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min funker værtfall noe helt jævli :D men til tider den ikke vil slå inn bake.. spinner så lett at det reagerer vel ikke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser vel ikke slik ut på dette bildet:

 

http://www.audi.com/audi/com/en1/glossary/Haldex_clutch.html

 

jeg synes at det ser ut sånn på det bildet, der man ser inn i haldex'en, er det jo skruehull og greier, og ett tydelig skille mellom haldex'en og bakdiffen. Men de er jo skrudd sammen da, så de er jo i én del, sånn egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haldexen står vel så å si på bakdiffen, men er vel en egen sak før selve diffen kommer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hva som sitter i hva har jeg den siste tiden snakket med flere personer i audisystemet som mener litt av hvert. Kort oppsumert sier de at det kan være individuelle forskjeller fra bil til bil, enkelte biler med haldex kan oppføre seg mer som en quattro, dvs. sperring, enkelte biler har ikke denne karakteristikken. Det er vel omtrent det samme som denne tråden antyder.

 

For min egen del blir jeg bare usikker, resultatet er at jeg har bestilt time hos et annet uavhengig Audi verksted så får vi se hva de finner ut av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem med min s3 virker så diffen er låst durer noe jøvligt i krappe svinger i lav hastighet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen funnet ut av dette? En kompis har samme duringen på sin S4 2,7 1999mod...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet ut av dette på min S3, nesten så jeg tror det skal være slikt, det plager meg ikke noe særlig heller, slik er nå denne bilen har jeg kommet frem til.

 

S4 har vel Quattro systemet så dette blir vel litt annet, S3 har haldex dritten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått ordnet opp i problemet. Byttet olje og filter på Haldex'en og nå fungerer den perfekt, ulyden er borte og jeg er bare lykkelig :-).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er gjerne bare ett olje og filterskift som skal til,kan jo ha vært lite oljenivå på haldexen.

har hørt om noen biler som har hatt problem med vann har kommet inn i utluftninga til haldex slik at olja har blitt ødelagt,var vell bare snakk om sjekke slangene lå riktig eller montere no andre propper i gjennomføringa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.