Spørsmål / Problemer..Fjærbytte '89 Audi 100 typ44 foran

Anbefalte innlegg

Har nå demontert støtdemper og fått ut en defekt fjær fra Audi'en, har også anskaffet ny fjær til å sette inn igjen MEN:...

 

Skal det være fysisk mulig å sette inn en ny spiralfjær uten å demontere noe annet enn støtdemperen fra "oversiden"?? Har dratt fjærklemmene nesten helt sammen, men ikke f("(=#)/& om jeg får fjæra inn i den plassen som er.

 

HJÆLP.....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone????: bh :

Må få bilen på veien igjen idag.....: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg er den beste "hobby" mekanikeren som er her inne, men har du prøvd og ta ut hele støtdemperen, så sette den fast i ei skrustikke, så putte på plass fjæra?

Denne metoden jeg brukte på gammelbilen min når jeg bytta fjærer der. Funka som faen :)

 

Kan jo og være at du har fått feil fjær.

Men regner med du har sjekka dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å sjekke ut om jeg har fått feil fjær, men ifgl. delenr så skal det være riktig... Noen som kan finne ut hvor "lang" en slik standardfjær skal være da? Antall vindinger?:confused:

 

På denne bilen så er det slik at fjæra er "helt uavhengig" av fjærbeinet, slik at denne monteres på bilen sammen med støtdemperen (dårlig forklart) og innfestinga mellom fjær og demper sitter i fjærtårnet i bilen.... Så å ta det ut og plassere et annet sted vil ikke hjelpe mye..:o

 

Spørsmålet er bare om jeg må komprimere fjæra helt med fjærklemmene for å få den inn da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje noen har en "how-to-do" på bytte av fjærer fra en Haynes / Bentley / annet å dele med meg??: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å sjekke ut om jeg har fått feil fjær, men ifgl. delenr så skal det være riktig... Noen som kan finne ut hvor "lang" en slik standardfjær skal være da? Antall vindinger?:confused:

 

På denne bilen så er det slik at fjæra er "helt uavhengig" av fjærbeinet, slik at denne monteres på bilen sammen med støtdemperen (dårlig forklart) og innfestinga mellom fjær og demper sitter i fjærtårnet i bilen.... Så å ta det ut og plassere et annet sted vil ikke hjelpe mye..:o

 

Spørsmålet er bare om jeg må komprimere fjæra helt med fjærklemmene for å få den inn da...

 

Ta ut fjærbeinet!

Hadde du gjort det når du begynte hadde du vært ferdig forlengst: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dvs. plukke ut fjærbeinet helt (løsne fra toppen inne motorrommet) ?? Og sette det sammen helt før man setter det inn igjen?

(Som noen skjønner, så er dette min 1. Audi... og min 1. bil med dette opplegget...)

 

Julie: Har du noen formening om hvor mange vindinger det skal være på en orginalfjær til en 2.2 sedan??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du løsner de tre muttrene i motorrommet, presser styrestaget av fjærbeinet, løsner drivknuten med mutter/bolten på enden og løser opp klemma rundt opphengskula nederst. Så tar du ut hele fjærbeinet med fjær, demper og det hele.

Ei orginal fjær har noe rundt 7-8 vindinger, jeg er litt usikker men kan sikkert telle når jeg kommer hjem etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du løsner de tre muttrene i motorrommet, presser styrestaget av fjærbeinet, løsner drivknuten med mutter/bolten på enden og løser opp klemma rundt opphengskula nederst. Så tar du ut hele fjærbeinet med fjær, demper og det hele.

Ei orginal fjær har noe rundt 7-8 vindinger, jeg er litt usikker men kan sikkert telle når jeg kommer hjem etterpå.

 

"Ooopss".(editert bort..) Det jeg frykter mest her er andre ting som går i stykker pga rustne skruer etc....

 

Fint om du kunne ha talt opp vindingene, får ikke venstesiden med gml fjær og ny fjær til høyresiden og passe... (lurer kanskje på om noen med bosch-verktly har vært der..., eller at det er senkefjærer foran..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.