#1 Skrevet Oktober 26, 2006 Dere som har A6 2.5TDI av C4-typen: Hvor lang tid tar det før motoren har driftstemperatur når man starter med kald motor og kjører avgårde på landevei? Det tar nesten 15 km landeveiskjøring med min, men når den først kommer opp på rett under 90 er den helt stabil.. Vet at dieselbil bruker lang tid på å oppnå temperatur, men lurer på om det er normalt at det tar SÅ lang tid når det ikke er kaldere enn 5-6 grader ute. Mistenker at et termostatbytte kanskje ikke skader, men er bare underlig at den ligger stabilt på 90 når den først blir varm da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2006 Tipper du kan forvente at termostaten må byttes snart. Min var lik dette i fjor høst og i løpet av vinteren ble det bare værre. Termostat koster jo bare 200 spenn da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2006 Dette høres normalt ut. Jeg kjører ut på motorveien om morgenen, det tar sikkert 15 km før 90 grader. Dette gjelder begge min A6 2,5 TDIer og begge har termostater som er mindre enn 1 år gamle..... Det er nok kanskje et poeng å ha dekslene under motor og girkasse montert for å redusere vindgjennomstrømning. Sikkert lurt med grilltrekk også, men det har jeg ikke prøvd ennå. Bruker selvfølgelig motorvarmer fra nå av for å øke komfort og redusere slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2006 Samme med min 2,5tdi også, den bruker veldig lang tid på å bli 90grader hvis man kjører rolig relativt flatt ei stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2006 Samme her, temp måleren min rører seg ikke hvis jeg bruker kald bil til jobb om mårran! har ca. 9km bortover etter flat vei.. Nå bruker jeg webasto til vanlig da så da er det jo relativt varmt allerede når jeg starter, men den bruker fremdeles en liten stund helt til 90 grader. Bytta termostaten i januar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2006 Min pleide å være varm akkurat da jeg kjørte inn på parkeringa på jobben. Det er 10km, med de første 2km bykjøring, og de siste 2km en del svinger og oppoverbakker. Ellers flatt. Sånn sett høres 15km på landeveien helt normalt ut. På vintern er det imidlertid to ting som er must etter min mening, og det er motorvarmer, og (hvis det ofte er ned mot 15-20 blå ute) en solid papplate forran minst halve radiatoren. Kjørte oppover motorveien i 15 minusgrader og 120 km/t, og da ble bilen faktisk kald igjen mens jeg kjørte. Tempen gikk rett opp til 90 grader med en gang jeg bremset ned ved bomstasjonen. Hadde helt ny og fin termostat også... O/T: Jeepen bruker minst like lang tid på å bli varm, selv om det er bensinmotor i den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2006 På min så pleier det også å gå ca 15km... Og ja, det er litt irriterende. Ligger da støtt på 90 grader. Men blir det VARMT inni bilen din da? Det sliter jeg med å få. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 27, 2006 Det er noe det samme med min bensinbil (2,6/C4) også, og det skal også nevnes at bilen kokte på et tidspunkt, men fremdeles viste tempen 90 grader, men du verden som det hylte i dashbordet og den røde lampen som indikerer varm bil lyste gitt Etter en titt i motorrommet fant jeg ut at den føleren som viser tempen sitter mellom termostat og motor (inn til motor), og ikke ut av motoren. Dette mener jeg er litt feil på en måte, da motorens kjøleveske i øyeblikket er mye mer enn 90 grader, men der har de heller plassert tempsensoren som gir hyl og skrik om det blir for varmt. Men nå ble jeg litt usikker på om jeg har misforstått retningen på kjølevæsken Det er i allefall ordnet nå, så det er bare tut å kjør. Men det tar ca 1 - 1,5 mil før varmen kommer.. har jeg dieselbil?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 27, 2006 Da ser det ut som alt er i orden, termostaten virker som den er grei siden nedre radiatorslange og radiatoren uansett er kald helt til den har driftstemperatur.. Bilen har original Webasto (genial sak), så den er stort sett litt lunken når jeg starter den om morgenen uansett, men bare kjekt å vite hvordan det pleier å være. Alle deksler rundt motoren er på plass, så det er nok ingen fare. Greit med dekslene både p.g.a. skitt og støy også.. Det vanlige er å kjøre avgårde i ca. 90 med cruisecontrol på, så da er det nok ikke mye varmeproduksjon.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 27, 2006 min ble på vinterstid ikke driftsvarm på en 4 mil tur, så bytta jeg termostat (orginal) så da ble bilen driftsvarm etter 15km som holdt seg derretter på 90 grader.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 28, 2006 Forøvrig er vi jo glade for at mesteparten av energien går over i kinetisk energi og ikke i varmeenergi. Mange nye dieselbiler i dag har dieselvarmer som starter automatisk for å varme opp motoren fortere, og også for å holde driftstemp om vinteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 28, 2006 Forøvrig er vi jo glade for at mesteparten av energien går over i kinetisk energi og ikke i varmeenergi. Mange nye dieselbiler i dag har dieselvarmer som starter automatisk for å varme opp motoren fortere, og også for å holde driftstemp om vinteren. Noe de er helt avhengige av hvis det skal være levelig inne i bilen uten varmedress og polvotter. Desverre er dette moderne dieselmotorers bakside. De bruker fint lite drivstoff og utvikler dermed fint lite varme også. En dieselbil som da er ment å ha såkalt kjørevarmer hvor denne ikke virker, vil ha store problemer med å holde det varmt inne i bilen ved kjøring i utforbakke og ved tomgang. Desverre er ikke varmeren standard på mange importbiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 10, 2009 Mmmm, høres ut som jeg må skifte termostat. Jeg har en A8 2.5 TDI 2000 model, denne har ikke vært opp i 90 grader i det hele tatt, så lenge jeg har hatt den (4 år). For noen uker siden i en kald periode (-5 til -8 grader) dekket jeg til hele radiatoren med papp, dette medførte at tempen gikk opp til 70-80 grader (fra normalt 60-70), bedre men fremdeles ikke 90 grader. Jeg vet at termostaten skal åpne på 87 grader, den er nok gåen. Er der noen som har skiftet termostat på denne type motor, hvordan og hvor mye arbeid er det?? Ha en god kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 10, 2009 Mmmm, høres ut som jeg må skifte termostat. Jeg har en A8 2.5 TDI 2000 model, denne har ikke vært opp i 90 grader i det hele tatt, så lenge jeg har hatt den (4 år). For noen uker siden i en kald periode (-5 til -8 grader) dekket jeg til hele radiatoren med papp, dette medførte at tempen gikk opp til 70-80 grader (fra normalt 60-70), bedre men fremdeles ikke 90 grader. Jeg vet at termostaten skal åpne på 87 grader, den er nok gåen. Er der noen som har skiftet termostat på denne type motor, hvordan og hvor mye arbeid er det??Ha en god kveld. Skifte av termostat på V6 TDI gjøres visstnok helst i sammenheng med bytte av registerreim, vannpumpe, løpehjul etc, da registeret uansett må demonteres for å bytte termostat. Har ingen erfaring med dette selv, men hentet infoen fra denne tråden (LES!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 11, 2009 Min blir varm rimelig fort, selv på kaldstart uten motorvarmer, Ingen problem å holde varmen selv på ekstrem dager. Tomgang etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 11, 2009 Min er tyskimport, og før jeg monterte dieselvarmer på den, ble den maks 75 grader på drøye 20 km når det var minusgrader. Etter montering av dieselvarmer blir den raskt 70 grader. Deretter reduseres effekten på varmeren (skjer automatisk ved 70 grader) til et "sparetrinn", og derifra og opp tar det lang tid. Dersom jeg kjører kortere enn 3-4 mil, er det sjelden tempereaturen passerer 85 grader, og det var det samme med ny og gammel termostat. Det som påvirker min ekstra, er at den er chippet, og et snittforbruk på langkjøring under 0.5 Dette medfører også at ved temperaturer under 0 grader, så klarer ikke motoren ved lette parti å holde over 80 grader, men den vil ramle litt under. Dersom det er under -10 grader, går temperaturen opp til drøye 80, før varmeren slår seg av. Da ramler også temperaturen på motoren til 70 grader, hvor varmeren starter igjen. Dette skjer også ved kjøring lang over 10 mil, og ved god bruk av høyrefoten. Ble langt, men dere har enda noe å sammenligne med da. En siste opplysning, så er dieselvarmeren montert sånn at oppvarmet kjølevann går direkte inn på varmeapparatet, før det går til motoren. Så selv om motoren ikke har rukket å bli varmet opp, så er kupeen oppvarmet nesten umiddelbart! Herlig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2009 Hei igjen, Nå har jeg fått skiftet termostaten (i min A8 2,5 TDI 2000 model) og alt virker nå som det skal. Med dagens ute temperatur på ca 8-10 grader så tar det ca 7-8 km så er motoren 90 grader, perfekt. En annen ting er at forbruketer nok gått ned 10-15%, ligger nå på 0,7 - 0,8 l/mil blandet kjøring. Ha en god kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...