Anbefalte innlegg

Sliter med min MC 2.2T 10v motor... den må over 2000rpm for å gi tenning når den skal starte.

Altså starter den ikke på starteren, men hvis man tar bakkestart kommer den.

Når den starter går den dårlig og fusker på lavt turtall.

 

Jeg har sjekket for luftlekkasjer (Skal jo ikke ha noe å si så lenge den ikke tenner)

Jeg har byttet fordeler (Med tanke på hallgiver)

Jeg har byttet begge svinghjulsfølerne

Har sjekket timingen på hallgiver og slikt.

 

Fikk ved ett tidspunkt opp feilkode 2111 som er RPM føler, som jeg som nevnt ovenfor har byttet..

NÅr jeg drar bilen på starteren og den ikke starter får jeg opp feilkode 2112, men det er ganske normalt.

 

Jeg begynner å gå tom for ideer... så om noen hadde hatt noe å komme med hadde jeg vært takknemmelig for det !

 

mvh.

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenningen er ok? Kan jo være at startern er dårlig!

Vil vel fjuske vist den ikke har høy nok spenning,også ved tjuvstart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenningen er ok? Kan jo være at startern er dårlig!

Vil vel fjuske vist den ikke har høy nok spenning,også ved tjuvstart!

 

Starteren går som f*** den.. bra batteri og lader som den skal.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerreima er rett montert, slik at alle merkene er der de skal?

Ble det etter du byttet hallgiver/ registerrem eller liggnende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerreima er rett montert, slik at alle merkene er der de skal?

Ble det etter du byttet hallgiver/ registerrem eller liggnende?

 

Timing på reim etc er sjekket ja, problemet kom plutselig under kjøring.. fungerte helt fint.. til den begynnte å fuske, stoppet den.. så startet den ikke igjen.

 

Dytter jeg den slik at den passerer 2000rpm så fyrer den, går rent på tomgang og alt, men går ikke som den skal og fusker fælt.

 

Misstenker kabelbrudd eller defekt hjerne.. Hadde en 90q med NG motor en gang, den hadde samme symptomer med tanke på 2000rpm før den fyra.. på den måtte det til en hjernetransplantasjon.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si fra når du finner ut hva som er galt. Har ca samme problemet med min. Har ikke prøvd å dytte den i gang, men skal prøve det når jeg har mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg målt ledningsnettet.. det ser ut til å være i orden.

Når jeg drar motoren rundt på starteren har jeg ca 0,3volt på pinne 11 på hjernen. Dette er RPM + fra turtallsgiveren.. Dette er vel en induktiv giver (?) så jeg går ut ifra at det stemmer.. Bilen gir fortsatt feilkode på denne giveren, og gir ikke 12v ut på pinne 22 (Strøm til coil) slik den skal.

 

Koblingskjema: http://4ktq.digitalnoise.org/4/index.htm

 

Jeg har konkludert med at bilen er hjernedød! Noen som har kommentarer og innspill ?

 

Er det noen som VET hvor høy spenning jeg kan forvente fra rpm sensoren når motoren går på starteren ?

 

Onsdag er satt av for hjernetransplantasjon..

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å kikker litt inni hjerna mest for morroskyld.. finner da en motstand som ser noe deformert ut.

Det står 470 ohm j

Hva betyr "j" på slutten ?

 

Måler ca 650ohm fallende over denne...

 

Er denne på 470 ohm ?

 

Jan Brede

motstand.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du måler en høyere verdi enn motstanden er oppgitt til er den antakelig defekt (brudd). For å få en mest mulig riktig måling må et bein loddes ut slik at man ikke måler andre komponenter på kretskortet. Det med j er jeg usikker på. Er motstanden brent eller er den deformet på annen måte? Ta gjerne et bilde og legg ut..

 

Edit: der var bildet ja, ser ut som om den er defekt. Lodd ut et bein og mål, ser den er merket med 2W så du må ha en som tåler minst det. Det spørs bare hva som har fått den til å ryke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La bilde i forrige innlegg..

 

Jeg er klar over at det antagelig er brudd i den.. Men har ingen loddebolt tilgjengelig, så jeg får ikke loddet den ut.

J`en står ikke for Kohm eller noe slikt lurt ?

 

Jan Brede (Som faktisk har elekronikkutdannelse fra ca mange år siden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en effelt motstand etter hva jeg kan se, så 470R kan stemme bra det.

Når deg gjelder sensoren din så tror jeg ikke du klarer å måle deg frem til om den virker eller ikke med et multimeter (voltmeter) Du må nok ha et scope Eller installere winscope og bruke mic inngangen på lydkortet... Det fingerer fint som snus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en effelt motstand etter hva jeg kan se, så 470R kan stemme bra det.

Når deg gjelder sensoren din så tror jeg ikke du klarer å måle deg frem til om den virker eller ikke med et multimeter (voltmeter) Du må nok ha et scope Eller installere winscope og bruke mic inngangen på lydkortet... Det fingerer fint som snus.

 

Er fullt klar over at jeg ikke bruker rett måte å måle den på.. men så lenge dette er en induktiv giver, vil den generere en spenning.. det eneste jeg har målt er at den faktisk gjør det. Jeg har også ohmet denne og 2 andre givere av samme type med samme resultat. Så jeg føler meg ganske sikker på at den funker.

 

Skal se om jeg kan få tak i en motstand i kveld.. så bytter jeg den og ser hva som skjer ;) skader neppe.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere dager senere.... Prøvde å bytte hjerne, uten resultat! Begynnte på dette tidspunktet å bli noget frustrert!!

Etter ett dristig forsøk der ejg skrudde av svinghjulsfølerene, for så å putte fingern nedi hullet mens jeg dro motoren rundt.. fant jeg ut noe rart..

 

For å bekrefte misstanken skrudde jeg av starteren for å få en bedre titt, her viste det seg at pinnen som gir signal til TDC er knekt !

 

Normalt sett medfører dette ut med motor, av med svinghjul osv... Men vi skal se om vi ikke får til en "bondemekk" på dette. Jeg får senere i kveld en drill med vinklet chocke.. slik at jeg muligens kommer til og får borret i svinghjulet der det sitter gjennom starteråpningen (Trangt som faen...) Deretter er planen å banke inn en "c-låsepinne" som garantert blir sittende !

 

Å borre ut den gamle tappen er nok en vanskelig oppgave.. da denne er hardere enn svinghjulet.. Min løsning blir derfor å borre så tett intill som det lar seg gjøre. Jeg er selvfølgelig klar over at dette vil kødde med tenningen min, men tar sjansen på at det går bra.

 

Finn en feil:

pinnefaen.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg igang med jobben.. rett verktøy er halve jobben ;)

verktøy.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å se.. men her er faktisk ett nytt 4mm hull borret 6mm inn i svinghjulet.

hull.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også ett bilde med nye tappen på plass... hullet var som sagt 4mm, tappen er 4,5mm før den ble banket inn. den sitter da 6mm inn i svinghjulet og 10mm utenfor. Håper og tror at denne skal sitte bra.

 

Nå mangler bare montering av starteren, så er det prøvestarting!

Er ikke sikkert jeg rekker det i kveld :(

medtapp.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at det funket aldeles utmerket... bilen starta med en gang ;)

 

Bilde av en glad Audi 100Turbo quattro !

100tq.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at det funket aldeles utmerket... bilen starta med en gang ;)

 

Bilde av en glad Audi 100Turbo quattro !

 

Det var på tide ;)

 

Heldig du som har snø..

 

(Kan være like bra det ikke er komt snø her, siden quattroen min fortsatt har sommer hjul og bremser og litt mangelfull motor...)

 

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.