#1 Skrevet Oktober 28, 2006 sitter me noen 8,5 og 9,5 18 hjul. begge me 225 35 18 dekk på. hvordan vil dette funke me tanke på forskjellig rulleomkrets osv på quattro systemet? noen som vet dette? Espen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 28, 2006 225/35-18 er fortsatt 225/35-18 uansett bredde på felg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 28, 2006 når felgen er bredere en dekke vrir du jo dekket. når dekket vris en tomme mer utover bak en foran vil dekket hvertfal etter min teori komme nermere å rulleomkretsen vil bli noe mindre bak en foran. er jeg helt på tur nå? hvor mye forskjell på rulleomkretsen tåler quattroen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 28, 2006 Vri dekket? Du strekker dekksiden 1,25 cm ut på hver side, skal nok en del mer strekk til før rulleomkretsen minsker. 1 tomme i breddeforskjell har null å si for quattro systemet. Bare tenk på dekkslitasjen i løpet av en sommer. Fordekkene min er hvertfall mere slitt enn bakdekkene. Tror nok ikke quattro systemet takker for seg av den grunn;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2006 satse på dette funker fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2006 Tror ikke det blir den helt store forskjellen hverken synlig eller målbart, men det er nok også noe riktig i det du sier. Bakdekket strekkes tross alt litt mer i bredden så 100% lik omkrets vil de nok ikke ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 31, 2006 flisespikkeri!! er helt sikker på at rolleomkretsen er akkurat den samme hvis du måler med måleband, dessuten tror jeg at hvis du måler to nye dekk av forskjellig merke med samme dim så vil du finne unøyaktigheter der og. sørg for riktig lufttrykk så kan du sove godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 31, 2006 Så det man også iser her, som sikkert er nevt i x'antall tråder før (vel?) er at man kan ha forskjellige dimensjoner på felg og dekk så lenge rulle omkretsen er lik. feks foran: 245/30/20 på 9,5x20 med 285/30/20 på 11,5x20 som gir en teoretisk radius forskjell på 0.25mm. Og da kan man vel si hvis man kjører med dekk foran som er slitt 0.25mm av mønstra har samme rulleomkrets som et helt nytt bak dekk. Nekter vel at quattro systemmet tar kvelden av det. For jeg nekter å tro at alle 4 hjulene går likt rundt på alle de quattro bilene som er ute å "herjer" på banekjøring. Har vel ikke hørt at noe quattro system har gått til grunne pga det. Og nye quttrobiler har jo ikke sperre og da kan man jo faktisk oppleve at et hjul spinner og da går vel ikke alle 4 hjulene likt rundt??? Må vel bare ha min teori inn med te-skje, siden jeg selv ønsker å kjøpe ulik dimensjon til min nye quattro bil. Og har sett nok av tyskere i tyskebilblad som også gjør det samme-> så ville tro dette er godt utprøvd???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 31, 2006 Så det man også iser her, som sikkert er nevt i x'antall tråder før (vel?) er at man kan ha forskjellige dimensjoner på felg og dekk så lenge rulle omkretsen er lik. feks foran: 245/30/20 på 9,5x20 med 285/30/20 på 11,5x20 som gir en teoretisk radius forskjell på 0.25mm. Og da kan man vel si hvis man kjører med dekk foran som er slitt 0.25mm av mønstra har samme rulleomkrets som et helt nytt bak dekk. Nekter vel at quattro systemmet tar kvelden av det. For jeg nekter å tro at alle 4 hjulene går likt rundt på alle de quattro bilene som er ute å "herjer" på banekjøring. Har vel ikke hørt at noe quattro system har gått til grunne pga det. Og nye quttrobiler har jo ikke sperre og da kan man jo faktisk oppleve at et hjul spinner og da går vel ikke alle 4 hjulene likt rundt??? Må vel bare ha min teori inn med te-skje, siden jeg selv ønsker å kjøpe ulik dimensjon til min nye quattro bil. Og har sett nok av tyskere i tyskebilblad som også gjør det samme-> så ville tro dette er godt utprøvd???? Enten har du skrevet feil, eller så regner du feil (eller begge deler ) 245/30 20 har hjuldiameter D på 65,50 cm, mens 285/30 har D lik 67,90 cm, dvs 2,4 cm = 3,66% forskjell. 285/25 20 derimot har D lik 65,05 cm og er da bedre egnet som bakhjul. Er enig i det som sies generelt her. For det første mener jeg at man skal strekke dekkene mer enn det som er praktisk mulig å fylle luft i for at tverrkontraksjonen på dekket tilsier at strekt dekk får målbar lavere omkrets. For det andre vil det være toleranser på dekkene og slitasje og lufttrykk spiller også inn. Jeg mener også det er slik at produsentene f.eks lager sine 225/40 18 dekk akkurat like store som 255/35 18 selv om kalkulatoren tilsier noen små avvik. Det er jo en grunn til at vi ikke har 260/30 20, 265/38 18 etc... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 1, 2006 Jeg har nok skrevet feil. Det skal være 245/35/20 & 285/30/20 Da stemmer det nok bedre Stock Tire - 245/45R18 >Search Tires Tire 1 - 245/35R20 >Search Tires Tire 2 - 285/30R20 >Search Tires Section Width: 9.64 in 245 mm Section Width: 9.64 in 245 mm Section Width: 11.22 in 285 mm Rim Diameter: 18 in 457.2 mm Rim Diameter: 20 in 508 mm Rim Diameter: 20 in 508 mm Rim Width Range: 7.5 - 9 in Rim Width Range: 8 - 9.5 in Rim Width Range: 10 - 11 in Overall Diameter: 26.68 in 677.67 mm Overall Diameter: 26.75 in 679.45 mm Overall Diameter: 26.73 in 678.94 mm Sidewall Height: 4.34 in 110.23 mm Sidewall Height: 3.37 in 85.598 mm Sidewall Height: 3.36 in 85.344 mm Radius: 13.34 in 338.83 mm Radius: 13.37 in 339.59 mm Radius: 13.36 in 339.34 mm Circumference: 83.81 in 2128.7 mm Circumference: 84.03 in 2134.3 mm Circumference: 83.97 in 2132.8 mm Revs per Mile: 779.6 Revs per Mile: 777.5 Revs per Mile: 778.1 Actual Speed: 60 mph 100 km/h Speedometer1: 59.8 mph 99.7 km/h Speedometer1: 59.8 mph 99.8 km/h Speedometer Difference: - Speedometer Difference: 0.270% too slow Speedometer Difference: 0.192% too slow Diameter Difference: - Diameter Difference: 0.27% Diameter Difference: 0.19% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 1, 2006 Jeg har nok skrevet feil. Det skal være 245/35/20 & 285/30/20Da stemmer det nok bedre A8 hjul dette? Hadde jeg først hatt så mye plass til hjul, så ville jeg heller gått for 255/30 21 (og evt 295/25 21 bak) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 2, 2006 Hvis det kun størrelsen du er ute etter så hvorfor ikke "mase" etter 22" med engang. Sett flere med det og rundt 255/30/22 i profil. Men jeg synes det rett og slett blir for lite gummi. En så stor bil skal ha litt komfort. Bedre å finne riktig felg enn bare ha størst mulig Tillegg hvis det blir for stort, ser det bare dumt ut med "små" bremser inni. Og så lenge men holder seg rundt 20" kan man forsatt "leke seg " med forskjellige dimmensjoner foran og bak. nå jeg synes er "kult" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 2, 2006 Hvis det kun størrelsen du er ute etter så hvorfor ikke "mase" etter 22" med engang. Sett flere med det og rundt 255/30/22 i profil. Men jeg synes det rett og slett blir for lite gummi. En så stor bil skal ha litt komfort. Bedre å finne riktig felg enn bare ha størst mulig Tillegg hvis det blir for stort, ser det bare dumt ut med "små" bremser inni. Og så lenge men holder seg rundt 20" kan man forsatt "leke seg " med forskjellige dimmensjoner foran og bak. nå jeg synes er "kult" 1) Fordi 22 tommere er for stort på A8 (selv med smale 235/30 22 dekk), og fordi jeg har sett mange A8'er med 20 tommere og 245/35 og det ser bare helt greit ut men ikke noe mer. 2) Så bremsene ser ok ut med 20 tommere, men ikke med 21 tommere? Ja det er nok de 2,5 cm som utgjør alt... 3) Alle felgstørrelser har tilhørende dekkbredder som gjør dette mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 2, 2006 1) Fordi 22 tommere er for stort på A8 (selv med smale 235/30 22 dekk), og fordi jeg har sett mange A8'er med 20 tommere og 245/35 og det ser bare helt greit ut men ikke noe mer. 2) Så bremsene ser ok ut med 20 tommere, men ikke med 21 tommere? Ja det er nok de 2,5 cm som utgjør alt... Så det ser bare helt greit ut med 20", men ikke noe mer? Og 21" er da veldig bra? "Ja det er nok de 2,5 cm som utgjør alt... : rolleyes" Skjønner ikke helt hvorfor 21" skal være så mye bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 2, 2006 Hvorfor ikke bare kjøre på felgen da ?? Må da se helt optimalt ut Har selv sansen for forskjellig bredde på felg og dekk foran og bak. Men det kan bli for stort i mine øyner..........proporsjonene blir feil liksom. Men glad vi alle har forskjellig smak!! Men tilbake til det tråden egentlig handler om. Tror du skal strekke dekket GANSKE så mye skal du klare å forkludre rulleomkretsen på det. Har selv hatt quattro med 18 tommere med smale dekk foran og brede bak,en kompis har hatt det samme i 19 tom. Så lenge du holder deg til samme dekk-produsent foran og bak så er du sikker. Tror ikke jeg ville begynt å triksa å miksa med for eks. Nankang foran og Good Year bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 2, 2006 Så lenge du holder deg til samme dekk-produsent foran og bak så er du sikker. Tror ikke jeg ville begynt å triksa å miksa med for eks. Nankang foran og Good Year bak. Er vel et godt poeng der der vel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 2, 2006 tar jo helt av denne tråden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 2, 2006 A8 hjul dette? Hadde jeg først hatt så mye plass til hjul, så ville jeg heller gått for 255/30 21 (og evt 295/25 21 bak) Eller om jeg skal gå for 245/30/22 og 295/25/22 ??? :D Er ikke så ulik rulle omkrets dette heller!??? Blir vel ca 28mm større i diameter, slipper å senke den så mye da..... Godt jeg har en lang vinter på å bestemme meg. Så får jeg se om jeg bestemmer meg for 20 eller 22 tommer PS, for unskylde meg til tråd-starteren for en del of-topic.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 2, 2006 Jeg har jo 20" med 245/30-20 og jeg synes det ser litt smått ut... Hadde vært gromt å prøvd 21" på A6en:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 2, 2006 Eller om jeg skal gå for 245/30/22 og 295/25/22 ??? :DEr ikke så ulik rulle omkrets dette heller!??? Blir vel ca 28mm større i diameter, slipper å senke den så mye da..... Godt jeg har en lang vinter på å bestemme meg. Så får jeg se om jeg bestemmer meg for 20 eller 22 tommer PS, for unskylde meg til tråd-starteren for en del of-topic.... Bare for å avslutte off-topic'en her... Folk må selvsagt mene hva de vil, men en tomme forskjell i felgstørrelse synes veldig godt på en bil. Jeg har sett mange A8'er med 20 tommere og det blir som 18 tom på Golf 5. Helt greit, men man ser at det er plass til mer felg. 21 tommere er det største som gjør at man kan beholde orig. hjuldiameter og 255/30 er jo langtfra noe super-lavprofil-dekk som gjør bilen umulig å bruke. Just my 5 cents. Synes i hvertfall synd på de som kjøper 245/35 20 og 285/30 20 dekk til store summer for så å se at bilen blir såpass ordinær. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 2, 2006 Så det ser bare helt greit ut med 20", men ikke noe mer? Og 21" er da veldig bra? "Ja det er nok de 2,5 cm som utgjør alt... : rolleyes" Skjønner ikke helt hvorfor 21" skal være så mye bedre. MÅ bare svare på dette også Selv om det kanskje ikke oppfattes slik, så prøver jeg faktisk å gi noen gode råd her ang "tyskerstuk" på dekk og felg. Skal man ha bredere bakhjul enn forhjul, så må både dekk og felg være bredere bak for at det skal være noe poeng. Dvs man må velge en felg som fås i flere bredder og man må kjøpe ulike dekk. Felger som finnes i flere dimensjoner i samme størrelse, f.eks 9 og 10x20 er sjelden i "budsjett-felger", dvs felgene kommer til å koste mye sammenlignet med pakker til 10.000 kr. Skal man kjøpe 2 og 2 dekk, f.eks 245/35 20 og 285/30 20, så er det også sannsynlig at minst den ene dimmen er "ukurrant", dvs må bestilles og da koster også dekkene mye mer enn nankang 225/30 20. Summen av dette er at man ender opp med et dyrt hjulsett og da ville jeg vurdert meget nøye hvilken dimensjon man skal gå for. Jeg vet om mange som har slått til med et dyrt felgsett og kun 1-2 mnd senere angrer de på at de ikke tok samme hjulbredder, men 1 tomme større. Rett og slett fordi deres 30.000 kr sett er litt for likt kompisens 10.000 kr sett. Jeg sier ikke at 20 tommere på A8, Phaeton, Q7, Touraeg etc er for lite, jeg sier bare at disse bilene er så store at man burde nøye vurdere hjul før man bestiller. For å illustrere, skulle jeg bygget en Audi A3 nå, så ville jeg ikke valgt 8,5 og 10x18 med 225/40 og 265/35 18. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...