Anbefalte innlegg

Tirsdag begynte ladelampa mi å lyse. Med et pulserende lys, som ble litt svakere ved høyere turtall. Den lyste ikke ved kald motor, men kom etter ca 3 km. Det samme gjentok seg senere på dagen.

 

Børster/regulator ble skiftet i april.

 

Jeg ringte den lokale Møller-avdelinga, og eksperten der mente det kunne være slitasje på dynamoen, evt en eller flere dioder som hadde takket for seg.

 

Ny (bytte)dynamo ligger på 3500-4000, men høggern hadde til 650,- +mva. Mens jeg dro på 4 dagers tjenestereise til Sverige, reiste min gamle mor (God bless her) til høggern og hentet dynamo.

 

I dag skulle jeg bytte dynamo. Setter meg inn, gløder, og vrir om nøkkelen. "Klikk" sier det, men ikke noe liv utover det. Jeg la merke til at ladelampa ikke kom på da jeg slo på "tenningen". Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke var nok strøm på bilen til å få start da jeg parkerte på tirsdag.

 

Så da stusser jeg litt. For en dårlig dynamo skal vel ikke tappe batteriet når bilen ikke er i bruk? Eller er det noen elektrike/elektroniske detaljer her som jeg ikke er kjent med? Kan det tenkes at problemet ikke er dynamoen likevel, men noe helt annet? Eller kan feilen være av en slik karakter at den medfører at batteriet tappes? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg at jeg har Bosch dynamo, men har kjøpt Valeo. Har det noen prktisk betydning? Er festene de samme? Det er jo greit å vite dette før jeg begynner å skru...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akurat det du snakker om skjedde på min gammle A90.

Skiftet børstebro, og noen mnd etter fikk jeg samme symptomer som deg.

Da var ankeret utslitt!!! Ikke noe igjen av kontaktfalten til børstene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du har spenning i den tynne ledningen til dynamoen ( magnetiseringsstrøm ) da tenningen er slått av. Har du det er det antakelig bakstykket på tenningslåsen som er kaputt. Var borti det på en c4 som ladet seg ut en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du tar av minuspolen på batteriet å setter ladelampe mellom minustledningen og polen på batteriet,så ser du om noe stjeler strøm...lyser lampa så er enten dynamo ødelagt eller noe stjeler strøm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg at jeg har Bosch dynamo, men har kjøpt Valeo. Har det noen prktisk betydning? Er festene de samme? Det er jo greit å vite dette før jeg begynner å skru...

 

Ingen som veit??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da stusser jeg litt. For en dårlig dynamo skal vel ikke tappe batteriet når bilen ikke er i bruk? Eller er det noen elektrike/elektroniske detaljer her som jeg ikke er kjent med? Kan det tenkes at problemet ikke er dynamoen likevel, men noe helt annet? Eller kan feilen være av en slik karakter at den medfører at batteriet tappes? :confused:

 

 

En dårlig dynamo kan etter min erfaring tappe batteriet når bilen ikke er i bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne, har samme problemet. Dynamo er byttet. Hvordan er de 3 kablene kobblet og hvor sitter jordingspunktet i chassi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.