#1 Skrevet Oktober 29, 2006 Jeg har en halv bil som det skal bygges henger av. Hva er den enkleste måten å få skilt på noe slik? Jeg kan vel bare sette på et drag på den halve bilen men da mangler jeg et chassinummer osv. Eller bare kjøpe en henger i svært dårlig stand å flytte over chassinummer. For hengere på vel ikke inn på noe kontroll. Planen er å senke hengeren, så det hadde vært greit å brukt det orginale understellet. Forslag? Her er donorbilen som står på lagring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 29, 2006 har hørt noe om at du får godkjent lasteevne på det akslingen tåler -10%? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 29, 2006 Greit nok å montere et drag foran på halvdelen av Caddyen, men hvordan har du da tenkt å gjøre det med bremsene? Uten bremser på tilhengeren så har du som kjent ikke lov til å kjøre fortere en 60 kmt. Med bremser på vogna er grensen 80 kmt. Jeg ville satset på å skaffe en brukt varehenger eller campinghenger (med bremser) og montere kassen fra Caddyen på denne. Jeg tror Biltilsynet er mere villige til å godkjenne noe slikt. Da blir det bare et anderledes påbygg på en allerede typegodkjent tilhenger. Uansett, første bud er å kontakte din lokale trafikkstasjon og fortelle om planene, så er de behjelpelige med hva du skal gjøre og hvordan det skal gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 29, 2006 Greit nok å montere et drag foran på halvdelen av Caddyen, men hvordan har du da tenkt å gjøre det med bremsene? Uten bremser på tilhengeren så har du som kjent ikke lov til å kjøre fortere en 60 kmt. Med bremser på vogna er grensen 80 kmt. Jeg ville satset på å skaffe en brukt varehenger eller campinghenger (med bremser) og montere kassen fra Caddyen på denne. Jeg tror Biltilsynet er mere villige til å godkjenne noe slikt. Da blir det bare et anderledes påbygg på en allerede typegodkjent tilhenger. Uansett, første bud er å kontakte din lokale trafikkstasjon og fortelle om planene, så er de behjelpelige med hva du skal gjøre og hvordan det skal gjøres. Greit nok å montere selve caddy delen på en godkjent henger, men så var det senking osv. da. Skal undersøke litt rund, men tror nok det enkleste er å bruke chassi fra en godkjent som et utgangspunkt ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 29, 2006 Greit nok å montere selve caddy delen på en godkjent henger, men så var det senking osv. da. Monter caddy delen så lavt som du vil ha den. Det er vel god avstand fra akslingen opp i dørken, finner du rette chassiet kan du få akslingen klint oppi dørken. Det vil jo selvsagt være altfor lavt men du forstår poenget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 29, 2006 Akkurat som Sverre Andre sier, monter kassen så lavt som er nødvendig, så slipper du også å styre med å kutte fjærer etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 29, 2006 Sant. Er god plass til aksling under dørken ja. Et annet krav er jo at akslingen må være brei nok, for felgene skal jo ikke ligge inni hjulbuene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 29, 2006 For at det skal være bredt nok kan vel en gammel campinghenger være midt i blinken? Eller en varehenger med hjulene på siden av kassen, og ikke under. Alternativt funker det vel med noen vanvittig brede spacere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 4, 2007 Hvordan ble det med bygging av henger på deg mr Grytten? Har et g2 karosseri jeg vurderer å få lagd henger av selv. men som du også vil jeg ha den like lav som bilen. Bakakslinga på bilen har jo håndbrekket på vaier. så den oppkoblinga lar seg jo gjøre i forhold til nødbrems. men hvordan det er ellers med bremsesystemet på hengere kjenner jeg ikke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 4, 2007 Hvordan ble det med bygging av henger på deg mr Grytten? Har et g2 karosseri jeg vurderer å få lagd henger av selv. men som du også vil jeg ha den like lav som bilen. Bakakslinga på bilen har jo håndbrekket på vaier. så den oppkoblinga lar seg jo gjøre i forhold til nødbrems. men hvordan det er ellers med bremsesystemet på hengere kjenner jeg ikke til. Det blir ja, men vet ikke helt når. Satser på å få det til i vinter, hvertfall begynne på det. Nå står den fint på høykant. Jeg har snakka med tilsynet for lenge siden, man har aldri tid å møte opp der. Jeg kommer bare til å skaffe en delehenger med skilt og chassi nummer. Bruker bare draget med chassinummer og bygger resten selv. Ang. håndbrekk er jeg ikke helt sikker på hva som er planen. Jeg tenkte bare å flytte over spindel og trommel fra delehengeren på caddy bakstillingen. Men så det det boltsirkel da? Må jo ha like felger som bilen, 4x100 Kom gjerne med synspunkt og forslag, for jeg har ikke mye erfaring med å skru på hengere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 4, 2007 når det gjelder chassinr på henger så kan du bare bygge en henger. Viss du ik har noe gammelt chassinr, så får du tildelt nytt, som du må slå inn i ramma på hengeren. Må bare bygge den slik at den blir godkjent av biltilsynet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 4, 2007 Må bare bygge den slik at den blir godkjent av biltilsynet. Hehe, og det er jo det som er spørsmålet. hva må til for å få den godkjent? vekt har garantert noe å si. akselavstand i forhold til drag har sikkert en påvirkning, hva slags bremsesystem kreves osv osv. kjedelig å bygge en henger som blir for tung til at man kan dra den med den bilen den er påtenkt til Men ser jo såklart for meg at jeg skal klare å lette et karosseri rimelig mye uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 4, 2007 en mulighet er jo å kjøpe en henger aksling og montere under samt kobling til hengerfeste med håndbrems osv. f.eks. hvis du kjøper en 1500kg aksling så får du det godkjent med totalvekt 1500kg, selvfølgelig forutsatt at BT godkjenner konstruksjon o.l. Disse akslingene er klar med trommelbrems sånn at det bare er å montere stag frem til koblingen. Men er ganske dyr da, hvis man ikke har kontakter som skaffer rabbatt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 8, 2007 var innom trangtilsynet før i dag. Han sa det så enkelt som at drag og aksel må være godkjent. dvs at bruk av orginalaksel er ikke lov. Så nå blir det ut på jakt etter aksel med samme avstand på hjula som golfen og 4x100 lettere sagt en gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 9, 2007 var innom trangtilsynet før i dag. Han sa det så enkelt som at drag og aksel må være godkjent. dvs at bruk av orginalaksel er ikke lov. Så nå blir det ut på jakt etter aksel med samme avstand på hjula som golfen og 4x100 lettere sagt en gjort. Oki, Men resten var vel bare å bygge. Du får si fra om du finner drag og aksling 4x100 og hvilke merke osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 9, 2007 Skal jeg gjøre. Gaupen henger holder jo til "borti gata" så kan ta en dagstur ned dit og høre med de om muligheter. Såvidt jeg skjønte på trangtilsynet så kunne man bygge stort sett det man ville oppå da ja. bare vekt det gikk på til syvende og sist. EDIT: og såklart at lysene stemte med høydemålene. det jeg kunne lese. 40 cm over bakken max 190 høyde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 9, 2007 En vanlig kassehenger med utvendige hjul burde være midt i blinken. Skulle ikke forundre meg om Gaupen hengere har 4x100 også... Denne f.eks. (Type A1325) har kassebredde 144 cm, så sporvidde burde være rundt om 160-165 cm tipper jeg. Denne kjører forøvrig på 195/70R14 Sier ikke at du skal kjøpe ny, men da har du noe å se etter når du leter etter brukt henger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 9, 2007 Sett litt på den der på nettsidene dems i går. Skal spane litt mere og se på mulighetene for løsninger. Men har en bil som skal bygges ferdig før jeg kan lage henger EDIT; noen som vet sporvidden på golfen ? eller hvor jeg kan finne det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 9, 2007 Golf 2 har en sporvidde bak på ca 142 cm. Trodde den var bredere, så det spørs om ikke en sånn type henger som Gaupa her oppe blir for bred! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 9, 2007 m-m, høre med gaupern henger og sjekke mulighetene merker jeg. 4x100 er visstnok rimelig standard på hengere. så da blir det nok rimelig enkelt sånn sett. er bare sporvidden som vil bli problemet i første omgang. ser på flere av hengerne dems nå som har bredde på 115 i kassa. da vil nok hjulbredden komme akkurat innenfor. vil jeg tro. om det blir litt bredere går nok bra siden man skal bredde litt uansett. så får man space for å få den mest optimale varianten http://www.gaupen.no/Default.asp?WCI=ViewNews&WCE=34&DGI=16 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 9, 2007 En Tredal henger er vel også et alternativ? De har i det minste et mye bedre huloppheng enn Gaupen, med spiralfjærer og støtdempere. Modellen T-85-BR har bremser og et kassenål på 153 cm bredde. Høres ut som en sporvidde rundt 140 cm, med andre ord. Denne har også drag som kan trekkes ut. http://www.tredal.no/?vis=produkt&pkid=26&pfid=26&produktid=12 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 9, 2007 En Tredal henger er vel også et alternativ? De har i det minste et mye bedre huloppheng enn Gaupen, med spiralfjærer og støtdempere. Modellen T-85-BR har bremser og et kassenål på 153 cm bredde. Høres ut som en sporvidde rundt 140 cm, med andre ord. Denne har også drag som kan trekkes ut. http://www.tredal.no/?vis=produkt&pkid=26&pfid=26&produktid=12 Joda. så grei ut den. men hovedsaken er jo at jeg skal tre et karosseri nedpå. og det skal bli LAVT. derav kan den der bli et problem da ramma på hengern vil komme veldig langt inni selve karosseri og igjen gjøre at det blir mindre plass inni "bilen" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 9, 2007 Joda. så grei ut den. men hovedsaken er jo at jeg skal tre et karosseri nedpå. og det skal bli LAVT. derav kan den der bli et problem da ramma på hengern vil komme veldig langt inni selve karosseri og igjen gjøre at det blir mindre plass inni "bilen" Jeg tror du kommer til å slite med akkurat det, uansett hvilken type tilhenger du finner. Alle tilhengerne er laget på samme måten, og så lenge du ikke får modifisere rammen på hengeren (ref. biltilsynet) så blir nok dette vanskelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 9, 2007 Hvor på golfen skal du kappe Rolf? På min har jeg greit med plass under selve lasteplanet på caddyen. Finnes det noe regler for brems og vekt osv? De fleste hengere er jo mye aluminium som ikke veier stort. Om man kapper en bil i biter er det jo masse ekstra stål inni og overalt for å forsterke. Slikt veier jo litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 9, 2007 jeg tenkte kappe rett ned ved torpedoveggen. for min del vil det bli en "campingvogn" som blir brukt når jeg er på treff. med lagringsrom under osv. har ideene klare. men må finne en høyde som funker også. kjipt med for høy henger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...