#1 Skrevet Oktober 30, 2006 Har sett en del programmer i det siste om folk som får eller kjøper veldig billig brukt matolje fra ex. mcdonalds eller en annen returant. Siler denne hjemme for klumper, og heller den rett på tanken. Noen som har prøvd? Hadde tenkt jeg og en kompis skulle prøve det på hans MB190D i jula. diesel motoren ble jo egentlig utviklet for å kjøre på peanøtt-olje.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2006 Har sett en del programmer i det siste om folk som får eller kjøper veldig billig brukt matolje fra ex. mcdonalds eller en annen returant. Siler denne hjemme for klumper, og heller den rett på tanken. Noen som har prøvd? Hadde tenkt jeg og en kompis skulle prøve det på hans MB190D i jula. diesel motoren ble jo egentlig utviklet for å kjøre på peanøtt-olje.... Har en kollega som fyller tanken med biodiesel i Eidsvåg (for de som er kjent i Bergen) Dette er hos det firmaet som lager biodiesel av gammel frityrolje o.l. Det er en vanlig dieselmotor. Tror gjerne det må gjøres noe med oljen før den helles på tanken... Om du leser i siste linken nedenfor står det litt om fremgangsmåte! http://www.aftenposten.no/helse/article999641.ece her står det om firmaet jeg snakker om. Dette er for et år siden, og de er blitt betydelig større nå! Er tydeligvis penger å hente i dette http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107325 Dette er et annet firma i Bergen som driver med samme greie! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 30, 2006 Har en kollega som fyller tanken med biodiesel i Eidsvåg (for de som er kjent i Bergen) Dette er hos det firmaet som lager biodiesel av gammel frityrolje o.l.Det er en vanlig dieselmotor. Tror gjerne det må gjøres noe med oljen før den helles på tanken... Om du leser i siste linken nedenfor står det litt om fremgangsmåte! http://www.aftenposten.no/helse/article999641.ece her står det om firmaet jeg snakker om. Dette er for et år siden, og de er blitt betydelig større nå! Er tydeligvis penger å hente i dette http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107325 Dette er et annet firma i Bergen som driver med samme greie! har sett programmer med folk som ikke gjør noe annet enn å sile den for klumper. Tilsetningen av ex. parafin er hvis du skal bruke det om vinteren, da biodiesel kan være tungstartet, pga viskositeten er tykkere enn vanlig diesel. Skal se om jeg kan finne videoen der de fyller ren, silet matolje på en bil og kjører. er 10 ganger billigere og gjøre dette selv. latterlig å betale over 8 kr for biodiesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 30, 2006 ingenting så levrer seg så mye som matolje gjør! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 30, 2006 har sett en test om dette på discovery, det testet med en gammel merce, det funket som en drøm, ingen ulyd, ikke mer forbruk el.l. De bare fikk tak i dette på ett gatekjøkken, silte det i ett filter og rett på tanken;) gikk som ei klokke: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 30, 2006 Er en tråd her på forumet fra et par måneder siden om et par fra Tyskland som kjørte på ferie med kun Olivenolje e.l. som drivstoff, bilen var vel en Golf2 1,6D hvis jeg ikke husker feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 30, 2006 har sett en test om dette på discovery, det testet med en gammel merce, det funket som en drøm, ingen ulyd, ikke mer forbruk el.l. De bare fikk tak i dette på ett gatekjøkken, silte det i ett filter og rett på tanken;) gikk som ei klokke: smil : Mythbusters da eller? De tester alt mulig rart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 30, 2006 sjekka dette opp på nettet nå. Man kan sile, og tilsette 20%løsemiddel (parafin etc) eller 20%diesel. Dette skal hjelpe å få rett viskositet, og med kaldstart. Hvis man ikke blander ut anbefales det at man bruker det på langtur (bruker det opp med en gang) NB! lukter vist ganske heftig "pommes frites" fra eksosen om man kjører på frityrolje =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 30, 2006 Kan vel ikke være spesielt miljøvennlig dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 30, 2006 Kan vel ikke være spesielt miljøvennlig dette alle stoffene i matolje er nedbrytbare:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 30, 2006 Har en kollega som fyller tanken med biodiesel i Eidsvåg (for de som er kjent i Bergen) Dette er hos det firmaet som lager biodiesel av gammel frityrolje o.l.Det er en vanlig dieselmotor. Tror gjerne det må gjøres noe med oljen før den helles på tanken... Om du leser i siste linken nedenfor står det litt om fremgangsmåte! http://www.aftenposten.no/helse/article999641.ece her står det om firmaet jeg snakker om. Dette er for et år siden, og de er blitt betydelig større nå! Er tydeligvis penger å hente i dette http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107325 Dette er et annet firma i Bergen som driver med samme greie! Biodiesel er matolje/fettrester blandet med metanol og kaustisk soda/lut (natriumhydroksid). Dette danner glyserin og biodiesel hvis blandingsforhold, temperatur og sirkulasjon er riktig. Biodiesel er kjemisk ganske likt hydrokarbon-diesel og nesten alle dieselmotorer kan gå på biodiesel. Å sammenligne biodiesel med matolje blir litt feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 30, 2006 Finnes det ikke bensin-/diesel-stasjoner der du bor eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 30, 2006 Å prøve å kjøre på ren matolje om vinteren er ikke særlig smart. Du kan jo tenke deg hvordan olivenolja ser ut etter å ha stått i kjøleskapet; og der er det fortsatt + grader. Stemmer som det blir sagt her anngående hjemmelagd biodiesel. Matrial kostnadene skal visst komme ned i ca.2kr literen. Har også sett Top Gear episoden da de fylte tanken på en gammel volvo 240 med frityrolje. Motoren går som bare det. Har hørt at biodieselen brenner renere og smører og rengjør motoren bedre. Men det trenger ikke bare være positivt. Da er det jo ikke sikkert den gamle motoren, som har gått på vanlig diesel greier å holde tett lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 30, 2006 Finnes det ikke bensin-/diesel-stasjoner der du bor eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 30, 2006 Matolje rett fra en fastfood shappe vil vel inneholde en del vann og grums. Jeg ville ikke helt dette direkte på tanken min uten å filtrert dette ut nøye. (Har 7 års erfaring fra bransjen ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 30, 2006 Matolje rett fra en fastfood shappe vil vel inneholde en del vann og grums. Jeg ville ikke helt dette direkte på tanken min uten å filtrert dette ut nøye. (Har 7 års erfaring fra bransjen ) Gatekjøkken eller biodiesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 30, 2006 Gatekjøkken eller biodiesel? MøkkDonald's 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 30, 2006 Er en tråd her på forumet fra et par måneder siden om et par fra Tyskland som kjørte på ferie med kun Olivenolje e.l. som drivstoff, bilen var vel en Golf2 1,6D hvis jeg ikke husker feil... Matoljedrevet Norgesferie 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 30, 2006 Finnes det ikke bensin-/diesel-stasjoner der du bor eller? Sist jeg sjekket fantes det lite oljeressurser på østlandet Her er det nok av både olje og gass slik at også du kan fylle hydrokarboner på tanken i mange år... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 30, 2006 Skal du bruke "ren" matolje må den prosesseres først.......vi gjør samme prosessen med fiskeolje på jobb. Vi tilsetter sprit (ren 96%) og noe annet svineri........det blir varmet opp og div andre ting. Da danner det seg glyserol som blir fjernet. Vi gjør den prosessen for å konsentrere opp fiskeolje. Man gjør samme prosessen med matolje men da med metanol da det ikke skal brukes til næringsmiddel. Kan lage biodiesel av MYE rart faktisk Vi har et biprodukt på jobb som et stort lastebilfirma her i fylket blander 50/50 med diesel og har samme effekt og forbruk som med ren diesel men til en mye billigere pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 31, 2006 Eg veit om et transportfirma so gikk over til å bruke frityrolje på lastebilane..men dei måtte slutte me da..bilane gikk dårligare og brukte meir enn ved vanlig diesel. å so en anna negativ ting..d lukta gatekjøkken når bilen står å går 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 1, 2006 Eg veit om et transportfirma so gikk over til å bruke frityrolje på lastebilane..men dei måtte slutte me da..bilane gikk dårligare og brukte meir enn ved vanlig diesel. å so en anna negativ ting..d lukta gatekjøkken når bilen står å går Risiko for og bli overvektig også da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 1, 2006 Nok en gang, ikke bland sammen hva som er biodiesel og matolje. Det er som å blande sammen råolje og vanlig diesel. Biodiesel har gjennomgått en prosess for å få et drivstoff som har samme egenskaper som vanlig diesel, og dette funker på så og si alle dieselmotorer uten å gjøre noe som helst. Har selv kjørt biodiesel på min bil når jeg får tak i det. Eksosen lukter forresten mye mindre enn på vanlig diesel. Ren frityrolje vil forsåvidt fungere, men den må holdes varm for å få motoren til å gå, og så vil det ofte kokse i dysespissene når man stopper motoren slik at dysene ikke er helt gode etter en stund. Ikke noen varig løsning.. Å lage sin egen ordentlige biodiesel av gammel frityrolje er fullt mulig og ikke spesielt vanskelig, men krever litt jobb og er neppe noe billigere i så liten skala som bare til seg selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 1, 2006 Mythbusters har testa dette med mc donalds oljen.. har episoden her på pc`n en plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 2, 2006 Sjekk ut forumet på vwbus.no. Der er det en som driver og tester det ut på en caravelle nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...