#1 Skrevet Oktober 30, 2006 Hei, Er det noen som vet hvordan kaldstarten på denne motoren funker?? Målte den og ga 0v ved tenning på. Har byttet multitempføleren og hjalp ikke.. Lurer på om hjernen kanskje er litt på tur? Fant ut at den skal ha jording og da gir den 12V, men da drukner jo motoren, (Når den er varm da), Men i og med at det begynner å bli kaldt og det er bilen til dama må jeg fikse dette.. Den Starter greit, men fusker og hopper når den er kald. Er den varm funker den helt topp... Noen som vet noe om dette?? Har gitt opp jeg nå, og jeg vet at dysen funker, samt at den får bensin, men har også hørt at hjernen skal være vanskelig å drepe, men alt er mulig?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2006 Byttet temperatursensoren til motorstyringen? Den 2-polede som sitter ved siden av den multi-giveren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2006 Byttet temperatursensoren til motorstyringen? Den 2-polede som sitter ved siden av den multi-giveren? Den sitter vel på undersiden av røret, litt lei å se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 31, 2006 Huh? Er det ikke multitempgiveren som sitter under vannrøret inn i toppen a? Den heter 4 pol, men det er bare 3 stk ledninger som går inn i den, den fjerde er blindet. Så er det en føler på oversiden som måler vanntempen vel? Er det noen fler følere da? Som går til kaldstart..? Og på blokka er det 3 ledninger, 2 til oljetrykkføleren og 1 til oljetrykksbryteren? Men det jeg og stusset på er at til "multitemp er det orginalt i nettet med 4 ledninger, men føleren har bare 3 innganger. Tok for morroskyld og målte denne, og den ga 12V. De 3 som er koblet til føleren er det 12V, ca 2,5V og 0V. Spurte på Audi om de visste hva den fjerde gjorde, men det visst de ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 31, 2006 Multitempsensoren er IKKE til motorstyringen, den går kun til instrument, varsellamper og evt. klimaanlegg/AC. Det er den to-polede som er til motorstyringen.. Grunnen til at kontakten har 4 ledninger og sensoren 3 er at den første utgaven av sensor brukte 12 volt inn til et kretskort i sensoren. Denne gikk ut og ble erstattet av en passiv sensor som ikke trenger denne strømtilførselen. Den "føleren på oversiden" som du snakker om er temperatursensoren til motorstyringen. Bytt denne og se om det hjelper. Den koster en brøkdel av multitempsensoren også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2006 d e nok strømrelatert har du sjekka superretometerfordeleren(SRF) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 31, 2006 . Bytt denne og se om det hjelper. Den koster en brøkdel av multitempsensoren også.. Hehehe, takker for svar!! Godt å høre at det er noen som har litt peil.. Hater denne motoren da jeg synes den godt kunne fungert uten hjerne Blir så usikker da det er hjerne og ikke alle målinger er som det skal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 31, 2006 d e nok strømrelatert har du sjekka superretometerfordeleren(SRF) HÆ??? Og det er?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 31, 2006 flåklypa!!! tenningsanlegge på IL TEMPO sitt bare å kjede meg..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 31, 2006 flåklypa!!! tenningsanlegge på IL TEMPO sitt bare å kjede meg..... Hehehe, det demret når jeg leste det Nesten flau her jeg nå... Hadde ALDRI hørt det ang. bil før så jeg tenkte tanken at dt brått var en som kjedet seg litt her ja Me.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 31, 2006 er det den motoren som sitter i 100c4 2,3? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 31, 2006 Nja, mener det er denne. Sitter i Coupe også, fra 88 til 91/92 tror jeg... Er en enkel motor egentlig, og den har automatisk tenningsjustering bla. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 31, 2006 jeg hadde liknende symptomer på min forige audi etter motorvask og enkelte ganger nesten umulig å holde den i gang, antageli fukt i en kontakt el. men det skal være sagt at det skjelden varte mer enn to dager. irr kan også gi samme sympom! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 31, 2006 Har noe av det samme problemt på 200`n... Må holde den i gang når den er kald, Men har Ikke temp i instrumentet heller....dvs at begge følerne mine er mongo da? (KG motor) Sitter også 2 andre følere sammen med den som har 4 ledninger, det er 2ledninger som kommer ut av disse følerne... 1 på toppen , 1 på siden og 4 lederen i under... Hva er de godt for? regner med at 1 er til kaldstart? Låner tråden din litt christoffer:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 31, 2006 Det er greit det vettu Men har utelukket den føleren som sitter på oversiden av inlet'n til toppen. Skrudde den av og målte den mens jeg varmet den opp og motstanden sank jo varmere den ble. Så har vel enten kommet til den konklusjon at det må enten være ledningsbrudd eller noe galt med hjernen. Noen som har oversikt over hvilke ledninger/som går hvor? Kanskje en oversikt over "scart'en" som går inn i hjernen, på hvilke pinner som er hvilke farger? Og noen som har peil på hva den føleren som sitter på toppdekselet innerst mot torpedoveggen gjør? Den sitter helt åpent med 2 brune ledninger på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 1, 2006 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 1, 2006 Har noe av det samme problemt på 200`n... Må holde den i gang når den er kald, Men har Ikke temp i instrumentet heller....dvs at begge følerne mine er mongo da? (KG motor) Sitter også 2 andre følere sammen med den som har 4 ledninger, det er 2ledninger som kommer ut av disse følerne... 1 på toppen , 1 på siden og 4 lederen i under... Hva er de godt for? regner med at 1 er til kaldstart? Låner tråden din litt christoffer:o Den med 4 ledninger er til instrument, varsellamper og evt. klimaanlegg. Den ene med en ledning er til tomgangsstabilisering, den andre til motorstyringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 1, 2006 har prøvd å se i haynes reparasjonsbok for audi 100 & a6 men fant ikke den motorkoden, får du tak i en bok som passer din bil så tror jeg du er berget, veldig bra illustrering og forklaring av haynes. et tips få diagnose på bilen, enten gratis eller nesten, det kan de hjelpe deg med hos vag verksted. her i alta får man vist den gratis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 1, 2006 NG = NF = AAR.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 1, 2006 okei skjønne egentlig ikke koffer dem har så mange bokstava på motoran, dem tenkte vel "jaja vi har jo et helt alfabet nu prøve vi alle bokstavan":) men d e ikke så nøye(sikkert bare meg) uansett så fant æ ut at kallstartsventilen sitt på bakre delen av insugningsrøret og anvisning for demontering, d e fullt av kopplingsskjema bak i boka, ke-motronic el. keIII-jetronic motorstyrningssystem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 1, 2006 Hiver meg på denne tråden jeg også.. Har problemer med kaldstarten jeg også på NG motoren.. Det vil si at den går fint på tomgang helt til jeg begynner å kjøre.. da er det like før den dør ut... Hvor sitter denne føleren og kaldstart-dysen?? Bilder? Men som Christoffer lurte på.. Der sitter en føler helt inne ved torpedoveggen med to ledninger.. Den føleren sitter i løse luften.. .?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 1, 2006 tror d er termokontakten til radiatovifta du snakker om(løs på en brakett) kallstartsventilen sitter på insugsmanifoilen mellom rør parene 3-2, der skal være en kontakt på den og en bensintilførsel, skal du løsne den må du passe på at det er trykk i bensinsystemet, trykket senkes etter en stund(vet ikke hvor lenge) hvis tenningen har vært av!?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 1, 2006 Den føleren til radiatoren sitter jo på underdelen til radiatoren: klø : Det du snakker om Espen er helt likt på denne bilen også.. Men lurer liksom på dette med ledningssystemet. Har sjekket følere og disse er i orden. Har lurt på om kaldstarten bruker jord til å styres? Da jeg målte på dysen var det 12v når jeg koblet den til minus på batteriet, men ikke på jordingen som er inn på samme kontakt. Tror at det funker slik at hvis motor er kald så skal den ha minus, men jo varmere den blir jo mere motstand og da minker kontakten til minus og den får mindre volt og dermed mindre åpning i dysen: klø : Det jeg har problemer med er at det ikke er kontakt til minus uansett om det er kaldt eller ikke... Er det noen som har peil så mottaes det med mange takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 1, 2006 Den føleren til radiatoren sitter jo på underdelen til radiatoren: klø : Det du snakker om Espen er helt likt på denne bilen også.. Men lurer liksom på dette med ledningssystemet. Har sjekket følere og disse er i orden. Har lurt på om kaldstarten bruker jord til å styres? Da jeg målte på dysen var det 12v når jeg koblet den til minus på batteriet, men ikke på jordingen som er inn på samme kontakt. Tror at det funker slik at hvis motor er kald så skal den ha minus, men jo varmere den blir jo mere motstand og da minker kontakten til minus og den får mindre volt og dermed mindre åpning i dysen: klø : Det jeg har problemer med er at det ikke er kontakt til minus uansett om det er kaldt eller ikke... Er det noen som har peil så mottaes det med mange takker Kjøpte Haynes boka i sted... Så nå blir det lesestoff på sengen.... Vi får prøve å finne ut av dette... Noen som har en oppskrift på hvordan jeg tester denne kald-start dysa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 2, 2006 Kjøpte Haynes boka i sted... Så nå blir det lesestoff på sengen.... Vi får prøve å finne ut av dette... Noen som har en oppskrift på hvordan jeg tester denne kald-start dysa? Første du kan gjøre er å starte bilen, og så "løsne" litt på den skruen som sitter på dysa.. Kommer det bensin der så vet du at det er bensin frem til dysen. Neste er kanskje å sjekke dysen, og da må du ut med hele holderen, og denne sitter med 2 stk unbrakoer. Vet at setter du 12v på denne kontakten da skal den åpne og bensin skal sprute ut hvis det er tilkoblet. Det jeg gjorde var å starte bilen,(den var driftsvarm) og målte på dysen. Som jeg har skrevet tidligere så fant jeg ut at det manglet jording på den, så jeg koblet en ledning fra batteriminus og bare stakk inn i den brune ledningen som går inn i dysekontakten. Da hold motoren på å dø ut(for at den fikk for mye bensin).Tror jeg... Derfor er det tror jeg det er riktig at det er en føler som øker motstand jo varmere den blir, og da mister den kontakt med minus og når den er varm nok får den ikke noe mer bensin gjennom denne dysen: klø : Derfor jeg tror at det er ledningsbrudd hos meg siden føleren er ok. Hjalp dette deg Espen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...